Årsoversikt

søndag 29. mai 2022

Uke 21 2022 - Et ryddig(ere) hjem

Illustrasjon: Maia

Et ryddig(ere) hjem


Som de aller fleste som leser bloggen vår vet, så flyttet vi inn i vårt nye hus for snart 6 måneder siden, to uker før jul. Det var noen hektiske uker både i ukene før og etter innflytting, med pakking og flytting, og da alt var flyttet ut fra det forrige huset vi leide, så var det  som om lufta gikk ut av oss, og da særlig Trond og meg. Resultatet ble at vi har hatt en god del flytte-esker med innhold stående rundt omkring i hus selv om vi altså snart etter hvert har bodd her i et halvt år.

Nå er ikke vi helt fremmede for å bo med flytteesker, for etter over 4 år i leid bolig her i Eivindvik, og med vissheten om at vi ville bygge noe eget, så har det alltid stått et ukjent antall uåpnede flytteesker rundt omkring i hus. Faktisk, så tror jeg at vi har blitt litt vant til at det står esker "overalt", slik at da vi fortsatte å gå rundt eskene her i det nye huset vårt, så tenkte vi kanskje ikke så veldig mye over det, og så har ukene og månedene bare gått.

Men, siden Amandas konfirmasjon skulle feires hjemme forrige helg, så fikk vi, heldigvis, litt press på oss igjen, til å få gjort litt unna. Det er rart med det, både Trond og jeg jobber dessverre best under press, så det å planlegge konfirmasjon hjemme var kanskje et litt taktisk trekk fra min side, for å få fortgang i å komme på plass i det nye huset, endelig. Og resultatet ble jo at det meste av hovedetasjen nå er ganske "utpakket", (unntaket er soverommet vårt, der "alt" havnet de siste timene før gjestene kom), det står i alle fall ikke lengre flytteesker noe sted, og det er ganske deilig.

Jeg trives best om det er ryddig, og liker å organisere og sortere og lage orden. Det er helt sant, jeg tuller ikke. Men vi er sørgelig dårlige til på å holde på ordenen, så det er ikke alltid like ryddig hos oss. Sånn var det hjemme da jeg vokste opp også. Det var ikke alltid ryddig og orden der heller. Ikke at jeg tenkte at det ikke var ryddig da jeg var barn, jeg kan faktisk ikke huske at jeg ikke syntes det var ryddig hos oss, men jeg har fått høre som voksen at noen hadde sagt at mamma kanskje ikke hadde et strøkent hjem, men at hun alltid tok seg tid til oss ungene, og at det å prioritere oss barna foran husarbeidet har gitt gode resultater.

Akkurat det er min trøst. For det første at barna kanskje ikke kommer til å huske rotet så veldig godt (selv om jeg påpeker det til det kjedsommelige til tider), og for det andre at de kanskje vil huske at jeg og Trond har tatt oss tid til dem. Og at den innsatsen kan gi resultater. Og husarbeidet, det stikker jo ikke av, så et strøkent hjem, det kan jeg satse på å ha når barna trygt har forlatt redet, og det bare er Trond igjen å rydde etter. Og så kan jeg virkelig nyte disse dagene etter at vi har hatt et arrangement i hus, når det er litt mer orden, og vi har litt bedre plass, siden det er sjelden vare. Om vi hadde hatt det sånn hele tiden, kunne jeg jo finne på å bli vant til å ha det sånn, liksom. 

Nå funderer jeg bare på hva slags arrangement jeg skal finne på å ha i kjelleretasjen, slik at vi kommer i gang med å pakke ut resten av eskene som står der nede. Musikkrominnvielse, kanskje? Mulighetene er jo egentlig uendelige om en bare bruker fantasien! 

 23. mai - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Trond

Jeg startet uka med vakt og utekontor i Brekke, og kjente at det var tungt.
Maia var fortsatt hjemme, og fikk koldtbordrester til middag.
Så reiste hun til Sygna, i jakka mi, siden hun hadde glemt jakke selv.
Jeg måtte lete etter brillene mine, som forsvant på søndagen.

Stikkord for dagen: konfirmasjonsdagen derpå

 24. mai - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv og Trond

Tirsdag var Rune til konsultasjon på sykehuset. Trond og jeg var med.
Det gikk veldig fint på sykehuset, ingenting skummelt.
Vi fikk handlet litt bøker og litt annet før vi dro hjem.
Amanda ble veldig glad for tre bøker hun ønsket seg.

Stikkord for dagen: bibliotekutvidelse

 25. mai - 2022 - onsdag

Foto: meg selv og Trond

Onsdag var jeg på utekontor på Byrknes med vakt der.
Trond var hjemme, og hadde en god sjåfør til å hente og bringe barn.
På kvelden var Rune på elevkveld, og Amanda og jeg fikk litt alenetid.
Jeg rydda litt på nattbordet mitt, så kunne jeg si jeg hadde gjort litt husarbeid.

Stikkord for dagen: sjåfør Snøball

26. mai  - 2022 - torsdag

Foto: Trond og meg selv

Så kom Kristi Himmelfartsdag, og vi fikk en inneklemt fridag.
Vi startet dagen med å se "Tid for Hage", og kanskje bli litt inspirert.
Trond nyter å ta bilder av båtene som suser forbi oss i Prestesundet.
Deilig skinke til middag ble det også, en fin fridag.

Stikkord for dagen: Himmelspretten

 27. mai - 2022 - fredag

Foto: meg selv

Barna hadde fri fredag, mens jeg og Trond var på jobb.
Utsikten fra kontoret mitt er upåklagelig i godvær.
Rune og jeg spise salat til mellommåltid etter jobb og skole.
Jeg koste med med å lese i boka mi på sengekanten.

Stikkord for dagen: inneklemt dag

28. mai - 2022 - lørdag

Foto: meg selv

Helga gikk for min del helst med til å sove før og etter nattevakt.
Så da jeg endelig stod opp forsøkte jeg å spise tre måltider på en gang.
Gangen er fortsatt ganske ryddig, det er deilig!
Utpå kvelden dro jeg til legevakten for nattevakt.

Stikkord for dagen: Nattevaktsblues

 29. mai - 2022 - søndag

Foto: meg selv og Trond

Ukas siste dag startet med å kjøre hjem etter nattevakt i halvørska.
Trond funderte på hvor mye av skattepengene "våre" som brukes til oljeleting.
Og fant ut at han burde vært investor selv.
Jeg tok bilde av maten min som jeg spiste da jeg stod opp.

Stikkord for dagen: oljejleting

Ukens anbefaling - Uke 21


Bokserien The Bridgertons


Heldigvis tok det ikke lang tid fra tv-serien kom på Netflix før bøkene serien er basert på, ble oversatt til norsk i rekordfart, og utgitt på en to tre. Det var jeg selvsagt glad for, siden jeg alltid får lyst til å lese bøkene som en film eller serie er basert på, om det er tilfelle.
Denne uka kjøpte jeg "resten" av bøkene, jeg hadde tre fra før, for etter å ha lest første bok, så ville jeg være sikker på at jeg hadde alle før de ble utsolgt.
Jeg koser meg med bøkene, selv om oversettelsen av og til bærer litt preg av hastverksarbeid.
Anbefales. Bøkene er, som alltid, bedre en tv-tolkningen.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 21


- ryddig spillrom - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 21


Litt trist, litt glad hagefest

Hei hei :)

Denne lørdagen var min nest siste på Sygna for dette skoleåret. Det var mye kos og gøy, sånn som hagefesten som var mot slutten av lørdagen! Vi hadde masse deilige snacks, lå på tepper litt nedenfor Øko, hadde litt live musikk og litt streama musikk også.

Jeg lo masse og spiste masse godt! Jeg og vennene mine jeg satt med hadde en quiz vi gjorde sammen som var veldig gøyal. Det var til og med et spørsmål om meg i den!

I løpet av festen innså jeg at det var den nest siste helga i skoleåret, og bestemte meg for å gjøre et video prosjekt der og da. Jeg gikk rundt og kom ganske nærme folk og spurte dem om "litt visdom".

Jeg fikk noen veldig dype faktiske svar og noen veldig tullete og useriøse, som var minste like gøy å ha med. Jeg ble litt lei meg da jeg innså at jeg nok ikke kom til å se disse folkene på ganske lenge, siden mange av dem ikke skal være her til neste år, men det var fint å ha det ekstra gøy denne kvelden!

Jeg kommer nok til å være ganske lei meg, men også spent på sommeren og neste skole år om noen uker. Jeg kommer til å savne alle i tredje, men det kommer i det minste nok til å være en god del av de som kommer på besøk i løpet av neste år, så det er jo ikke en permanent "hadet". 😊❤️

👇

Åse sitt hjørne 


Denne uka prøver vi en ny vri, og vi har fått tildelt tema for bloggen: Ryddig hus. Så da blir tema for quizen: Ryddig og rotete. Som vanlig vil jeg ha fire spørsmål, med vekt på nyheter, underholdning, geografi og et artistspørsmål. (Fordi jeg har fått dilla på å tegne artister.) Til løsningsordet skal vi denne uka finne 8 bokstaver. I oppgave 1: Første bokstav I fornavn og etternavn på person fra nyhetene. Oppgave 2: Første bokstav I fornavn og etternavn på skuespiller og første bokstav I etternavn på rollefigur. Oppgave 3: Første bokstav I navn på tettsted og første bokstav I navnet på fylket det ligger i. Oppgave 4: Første bokstav I navn på rockeband. Løsningsordet har hintet: Serveringssted hvor mat og drikke leveres over disk. (Har vel strengt tatt lite med ryddig hus å gjøre, men kan være greit å ty til hvis du ikke vil ha rot på kjøkkenet.)

Oppgave 1: Hvilken idrettsutøver fra nyhetene finner du i rebusen? (Han har vel heller ikke så mye med rydding å gjøre, men var vel heller en grunn til at jeg ikke fikk gjort så mye husarbeid på lørdag.)


Oppgave 2: Hvilken skuespiller skal vi frem til her? Og hva etternavnet på tittelrollen i hans siste film som har vært på kinotoppen i det siste. (Merket med stjerne på tegningen.) (Heller ikke han har så mye med rydding å gjøre, men tenk på hvor mye det hadde blitt å rydde dersom vi hadde hatt flere univers å rydde hus i.)


Oppgave 3: Hvilket tettsted i hvilket fylke skal vi frem til her? 
Et tettsted med en jernbanestasjon,
Stod i helga for en liten sensasjon,
Europacupmestere i håndball de ble,
Tenk at det klarte de fra et lite sted.
Som fra før er kjent for en pater,
Og noen mer eller mindre kjente forfattere.
En Vitengard kan du og finne der,
En gang egen kommune, men ikke mer.
Jeg tenker de sa: Det var jysla jilt.
Eller rett og slett helt vilt.
(Har ikke så mye med rydding å gjøre det heller, men kult var det i alle fall.)

Oppgave 4: Hvilken rockegruppe har jeg tegnet her? Som i det siste har måtte avlyse planlagte konserter?
(Når det gjelder rydding så har i alle fall denne gruppa et forslag på albumtittel om hvor lekene bør oppbevares, og en hitsang som jeg velger å tolke som et ønske om å holde orden, slik at de ikke mister eller savner noe.)


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com (eller på Messenger). Frist for svar søndag 12. Juni klokka 24.00.

Vekas premie: Ei lita sommerku, satt sammen av flere mønster på Pinterest, heklet i Mandarin Naturell fra Sandnes garn.


Fasit på quiz fra uke 19

1. Lugano, Sveits
2. Alexander Rybak
3. Amanda Tenfjord
4. Keiino
5. Subwoolfer
6. Ukraina

Løsningsord: Australsk.

Vinner av premie: Anne Hjønnevåg Nakken.

Mitt håndarbeidsprosjekt. 



Flowers in the sky, mønster fra Drops design. https://www.garnstudio.com/pattern.php?id=488&cid=1
Jeg har brukt 8 farger i stedet for 6 som i mønsteret, men ellers har jeg fulgt mønsteret. Litt oppgitt da jeg etter å ha heklet 50 store blomster skjønte at jeg hadde heklet siste omgang feil på alle. Gjett hvem som måtte rekke opp og hekle siste omgang på nytt på alle. Heklet i Mandarin Naturell fra Sandnes Garn.

👇

Trond på tampen 


Kristi Himmelfartsdag,  hva skal vi med den? 

Jeg tenker at det er et fint "pusterom" oppi all feiringen som foregår i mai. Det er alltid en torsdag. Litt uheldig for oss siden dette ble 3 torsdagen siden jul som de ikke kom og hentet restavfallet vårt, men pytt, renovatørene må jo få sprette og feire litt de og. 

Når vi er inne på det med renovasjon. Er veldig glad i disse som tar inn vårt sorterte avfall og får det bort fra oss og lager det på de steder som er egnet til slikt. Oppdaget at det var en miljøstasjon åpen hver lørdag og mandag på Mongstad,  så der har jeg vært to ganger til nå med ting som ikke går i søppeldunken. 

Er hendig å ha en slik plass å kaste alt mulig når vi for eksempel skal på IKEA for å handle store møbler, og har hengeren full av søppel som lengter etter å få komme til nærmeste miljøstasjon. 

Regner med at det nok blir en tur innom miljøstasjonen i løpet av friperioden i begynnelsen av juni. 

Nå er vi jo akkurat blitt ferdige med konfirmasjonen av Amanda, og Himmelspretten ble et kjærkomment pust i bakken.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar