Årsoversikt

søndag 8. mai 2022

Uke 18 2022 - En bunadsyerskes beretning

Illustrasjon: Maia

En bunadsyerskes beretning


Det nærmer seg konfirmasjon. For hver dag som går har vi en dag mindre til å bli klare til å feire at Amanda blir konfirmert om et par ukers tid. Derfor har dagene mine i det siste stort sett dreid seg om to ting (utenom jobb, da); planlegging og forberedelser til konfirmasjon - og bunadssøm.

Jeg begynte endelig på prosjekt beltestakk i påsken. Mange har i løpet av vinteren påpekt at jeg snart burde vært ferdig, og i alle fall for lengst begynt. Jeg har vært veldig fornøyd med at stoff og bånd var kommet i hus. Og med at skjorta til Amanda har vært ferdig, lenge. Siden hun arver min gamle skjorte, så har den faktisk vært ferdig i mange år, den. Så jeg har hatt en tanke om at jeg lå ganske godt an, jeg, da.

Jeg leste en artikkel på NRK om en beltestakk som hadde blitt laget av en profesjonell kostymemaker. Hun hadde brukt 75 timer, stod det. Jeg er litt usikker på om de tenkte det var imponerende raskt eller om de tenkte at det var mye tid, og imponerende av den grunn. Og jeg er litt usikker på om jeg har brukt like mye tid. Trond mener jeg har brukt mer, og det kan kanskje være. Jeg har ikke tatt tiden, så jeg aner ikke, men det føles ikke sånn for meg. Samtidig har jeg en hjerne som liker å sette ting i et matematisk perspektiv, så jeg tenker jo da fort at 75 timer, det er jo ikke mer enn tre døgn, om en syr dag og natt. Eller 2 uker på jobb, om en bare syr på dagtid, og jobber 37,5 timers uke. Det er, i mitt hode, ikke spesielt lenge, og samtidig ikke spesielt fort, i mine øyne. I alle fall ikke om du er proff.

Jeg begynte å sy 16. april. Siden da har det blitt en del timer bak symaskina. Noen dager mer, andre dager mindre. Men nå i helga var bunaden så godt som ferdig. På under en måned, faktisk. Og da har jeg så absolutt ikke sydd hver dag. Noen dager har jeg sydd mye, om jeg har hatt fri og vært hjemme. Andre dager har jeg bare sydd litt, for å føle at det går på fram. Og noen dager har jeg tatt fri. Og jeg er altså ikke proff. Jeg har bare sydd bunad en gang før. Det var ikke en beltestakk. Men selv om jeg "guesstimerer" at jeg har brukt sånn omtrent 1-3 timer daglig de dagene jeg har sydd, så har jeg likevel ikke brukt 75 timer. Tror jeg.

Men nok om tall. Stakken er altså så godt som ferdig. Og det er enda 2 uker igjen til konfirmasjonen. Da synes jo jeg at jeg fortsatt ligger ganske godt an, jeg, da. Men det kan ha sammenheng med at jeg, sist jeg sydde bunad, for 1 1/2 år siden, satt og broderte på bunadsskjorta til Maia den siste uka før hennes konfirmasjon. Og med at jeg er evig tidsoptimist. Og at jeg tenker at det ordner seg. For det gjør det. Alltid.

2. mai - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg selv

Trond har hatt friuke denne uka, og fått liste hver dag med oppgaver.
Som å sette sammen en skuffe til vaskerommet og hente barn.
Jeg fikk deilig karamellkaffi med på jobb.
Og sydde bunad på ettermiddagen. 

Stikkord for dagen: karamellkaffi

3. mai - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

På tirsdag fikk han i oppdrag å pante flasker.
Det ble et godt innskudd i "legofondet".
Jeg begynte på forkle til beltestakken til Amanda.
Og så fant vi en kul robot som danset til musikk. Den bor i stua nå!

Stikkord for dagen: robotdans

4. mai - 2022 - onsdag

Foto: Trond og meg selv

Trond fikk skifta dekk på bilen sin, så nå er vi begge korrekt skodd.
Jeg fortsatte på forkle, mens Amanda sydde på bunad til Snøball.
Snøball nyter at pappa er hjemme, for da får hun være med.
Star Wars dagen ble i alle fall markert på Facebook, men ikke så mye mer.

Stikkord for dagen: May the Fourth be with you

5. mai - 2022 - torsdag

Foto: meg selv og Trond

Sakte, men sikkert, så kommer vi på plass i hus.
Nå er derfor endelig musikkrommet tatt i bruk, og Rune øver mye der.
Kopp fra sykepleierforbundet ble litt feil, men når nøden er størst...
På kvelden mekka Amanda "Virgin Pina Colada".

Stikkord for dagen: Ta det piano

6. mai - 2022 - fredag

Foto: meg selv og Trond

Snøball er en frøken som er litt pen på det. 
Om det regner, så vil hun ikke ut av døra, eller bilen.
Og når Amanda skal konfirmeres, måtte hun få bunad, hun også.
Jeg var glad for å komme til helg, og Amanda lagde quesedillas til middag.

Stikkord for dagen: Hundebunad

7. mai - 2022 - lørdag

Foto: Trond og meg selv

Helga brukte jeg til å gjøre mest mulig ferdig på bunaden,
og til å planlegge mat og pynt og kaker til konfirmasjon. 
Isbilen kom, så nå er frysen full igjen. Greit når de stopper rett utenfor her.
Været var nydelig, men det er ikke særlig varmt ute likevel.

Stikkord for dagen: isbilbesøk

8. mai - 2022 - søndag

Foto: meg selv og Trond

Frigjøringsdagen ble feiret med flagg på altanen, flaggstang er ikke oppe enda.
Amanda var kreativ med kritt oppi veien her, det ble kult!
Jeg sydde og sydde, og ville bli ferdig. 
Men tiden gikk for fort, så littegrann gjenstår før stakken er helt klar.

Stikkord for dagen: Frigjøringsdagen

Ukens anbefaling - Uke 18


Is til hund fra isbilen


En av vårens nyheter på Isbilen er is til hunder.
De kommer i 2 smaker: lickin' liver og magic moose. 
Vi, eller rettere sagt Snøball, forsøkte den siste, og den falt i smak.
Hun er glad i kald drikke, og vil alltid ha mat når vi spiser, 
så dette var midt i blinken til henne når vi andre får is til dessert.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 18


- Bunadstid -


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 18


Direktør for en time

Hei hei!

Denne uka lagde jeg, og viste fram en film, som jeg lagde med vennene mine! Jeg hadde veldig lyst å ta del i filmgallaen og vennen og klassekameraten min (la oss kalle henne for SAH) sa at ho ville også!

Vi kom fort på en ide i lag og begynte å filme. I løpet av filminga tryna jeg, men det passet inn i filmen så vi beholdt det. Vi fikk med oss 2 andre venner til å ha noen små bi-roller og etter litt redigering så hadde vi en kjempe gøyal film!

Før filmgallaen viste vi den til noen venner og til mamma og pappa og de elsket den! De lo godt og sa det var en bra film.

På selve dagen til filmgallaen gjorde jeg meg klar, kledde på meg og fikk håret krøllet hos LT i  lag med mange andre venner. Vi lo masse sammen og det var kjempe hyggelig.

Jeg og SAH fikset sminken min i lag og når jeg og hun kom 2 minutter-ish for sent, så gikk det helt fint og vi fikk sitte med vennene våres!

Folk lo masse og virket som de likte filmen veldig og vi vant til og med "Beste historie"!
Det var en flott kveld, hvor vi hadde masse leker, snacks og en rave som varte i totalen helt til kl.03.00!


Jeg hadde en veldig flott kveld/helg og jeg ser alt fram til neste års filmgalla. 😊

👇

Åse sitt hjørne


Vekas quiz har som tema: Gammelt og nytt. 4 oppgaver og 10 bokstaver. Oppgave 1: Initialer på partileder og første bokstav i siste ord i navn på parti. Oppgave 2: Initialer i navn på person fra nyhetene og første bokstav i navn på rollefigur og film merket med stjerne. Oppgave 3: Første bokstav i navn på by og land. Oppgave 4: Første bokstav i navn på artist og sangtittel (rebus). Løsningsordet har hintet: Disse kan vi finne flere av i mai, og innebærer glede.

Oppgave 1: Den første rebusen skal gi navn på person, Den andre navn på parti. Bruk initialer og første bokstav i siste ord i partinavnet i løsningsordet.



Oppgave 2: Hvilken person fra nyhetene skal vi fram til her? Du skal og bruke første bokstav i rollefigur merket med stjerne i løsningsordet.


Oppgave 3: Hvilken by og land skal vi frem til her?
Verdens største utendørsmuseum den er, 
Både konger og dronninger har sin dal her,
Navnet er arabisk for palass,
En meget gammel by lå på samme plass.
Turisme er viktigste næringsvei,
Til en kjempestatue av Ramses II kan du si hei.

Oppgave 4: Hvilken artist har jeg tegnet her? Hun er mest kjent for bare fornavnet, men har samme bokstav først i etternavnet. Og hvilken hitsang finner du ved å løse rebusen nederst i tegningen?


Vekas premie: Starburst Granny Square pute i eget design etter ideer fra pinterest, heklet i Mandarin naturell fra Sandnes garn.



Send svar til aasesitthjorne@outlook.com (eller på messenger). Fristen er mandag 16. Mai klokka 24.00.

Fasit på forrige quiz:
1. Elizabeth den andre.
2. Narvik, Nordland.
3. Rudy Giuliani
4. Ole Paus. ST. Olavs Orden.

Løsningsord: PROGNOSEN.

Vinner av premie: Brita Wesenlund Hjønnevåg.

👇

Trond på tampen


Jeg og minstemann her i hus er nok en smule i overkant glad i Star Wars, så når kalenderen viser 4 mai, så startes dagen med hilsenen "may the fourth be with you".


Min fasinasjon for Star Wars universet startet på 80-tallet da den første filmen kom til Norge. 

Var litt forundret over at det var nummer 4 5 og 6 som kom ut først. Hadde nesten gitt opp håpet, men så kom de resterende filmene som perler på en snor etter at Disney overtok rettighetene. Var veldig skeptisk, men synes de har kommet meget godt ifra det. 

Har enda ikke sett Bobba Fett serien og har hørt at en serie om Obi Wan Kenobi slippes snart. Masse å se frem til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar