Årsoversikt

søndag 22. mai 2022

Uke 20 2022 - Så var også Amanda konfirmert

 Illustrasjon: Maia


Så var også Amanda konfirmert


Etter at bunaden til Amanda ble ferdig sist fredag følte jeg meg nokså ovenpå, siden det altså var over en uke igjen til selve konfirmasjonen. I mine øyne et stort fremskritt fra forrige konfirmasjon, da jeg satt og broderte de siste stingene på skjorta til Maia i uka før konfirmasjonen. Og da bunadsskjorter var vasket og tørket, og en av dem til og med strøket (!) på formiddagen søndag 15. mai, da var jeg så ovenpå at det nesten ikke kunne bli bedre. Sånt kan fort bli farlig.

Jeg hadde fått lov å ta ut ferie denne uken før konfirmasjonen, bevisst på at dersom jeg skulle få hus og alt klart til den store dagen, så trengte jeg hele dagene. Erfaringsmessig er jeg såpass "tom" for krefter etter en dag på jobb at det blir begrenset hvor mye jeg orker på hjemmebane. Men jammen har dagene gått fort, fortere enn tidsoptimisten i meg hadde tenkt.

Nå ble det jo litt "kluss" i tidsplanen siden tirsdagen i stor grad "forsvant" i 17. mai, og litt av mandagen også, til forberedelser til 17. mai. Og så var Trond på ettermiddag onsdag og torsdag, det hadde jeg ikke tatt med i tidsberegninga mi, men samtidig hadde jeg antagelig bare vært irritert for at han ikke jobbet så mye som meg, så for Trond sin del var det gjerne like godt. Men neste gang vi skal ha konfirmasjon, tror jeg at det forlanges at han også tar ferie uka før.

Men jeg jobbet nå på jevnt og trutt gjennom uka, innimellom baking av sukkerbrød, skriving av konfirmasjonssanger og andre ting jeg hadde på programmet, og sakte, men sikkert, så har det kommet seg i hus. Strøkent ble det aldri, men jeg trøstet meg med at de som kom, var nær familie og venner, og mennesker som jeg vet det er mer hjelp i enn jobb med. Likevel, da lørdagen kom, og gjestene var på vei, kjente jeg på en liten panikk over alt som enda ikke var klart til tross for en uke med forberedelser. 

Men så kom Mona, fantastiske Mona, og da sank skuldrene min betraktelig, for med Mona i hus, da blir det sus i serken. Etter flere år som "samboer" på hybel og et liv med vennskap, så har hun en egen evne til å både se og vite hva jeg trenger hjelp til, uten at jeg sier noe som helst. Og så kom Reidun, og siden Åse, Zara og svigermor, og dermed var vi plutselig et helt "arbeidslag" som ordnet med kaker og mat og pynt og alt som skulle til. Trond fikk hjelp til å hente bord og stoler på skolen, og litt etter litt, så kunne man seg konturene av en konfirmasjon.

Og konfirmasjon, det ble det. Amanda ble konfirmert, som den andre i "flokken" vår. Dagen ble flott, maten ble servert med god hjelp, og med kaker i fleng (tusen takk til alle som kom med kaker), så riktig bugnet kakebordet på slutten av festen. Tale fra Trond og Rune ble det, sanger som haltet akkurat så mye som konfirmasjonssanger skal og flott presentasjon fra Maia fikk vi også tid til, selv om noen av gjestene gikk glipp av kakene på grunn av det. Men jeg tror alle hadde en fin dag, og det viktigste: konfirmanten selv var fornøyd. Og da vi hadde fått ryddet bort bord og stoler, så ble det disko for de gjenværende gjestene i spisestua. En flott dag, og en flott konfirmant.

Gratulerer med konfirmasjonen, Amanda! 
Og igjen - tusen takk til alle dere som bidro til å gjøre dagen så fin som den ble! 

 16. mai - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Trond

16. mai betød tur til Mongstad og Åsane for Trond, som kastet søppel.
Jeg var hjemme, og kjente på litt misunnelse da naboen fikk koblet til internett.
Trond testa "Burgerheim" til lunsj, burgerne var små, men smakte godt.
Russen var ute på natta og lagde lyd, koselig, det!

Stikkord for dagen: russenatten

  17. mai - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Grunnlovsdagen ble startet med en rolig morgen med flagg på altanen.
Deretter var det litt folketog før vi hentet mamma, 
så hun fikk vært med litt, hun også. Sjokoladekake og is ble det,
og litt konfirmasjonsforberedelser på tampen av dagen.

Stikkord for dagen: Grunnlovsfeiring

   18. mai - 2022 - onsdag

Foto: Trond og meg selv

Endelig fikk vi montert hyllene på hobbyrommet, det var stas!
Trond var på ettermiddag onsdag og torsdag, og fikk is av en kollega.
Jeg fant stadig nye steder som trengte en ryddejobb, med stort hus blir det litt.
Og så var jeg på skolen og hentet barn i flere omganger.

Stikkord for dagen: hobbyromhyllemontering

 19. mai - 2022 - torsdag

Foto: Trond og meg selv

Vi "fant igjen" gifteringene, som har vært lagt bort under pandemien.
Jeg trengte energipåfyll, mens Amanda var ytterst avslappet.
Kakebaking stod på planen, sukkerbrød kan stå noen dager.
Bunadene har hengt klar på soverommet siden 17. mai.

Stikkord for dagen: gifteringer

  20. mai - 2022 - fredag

Foto: Trond og meg selv

Fredag fortsatte vi å rydde og ordne til konfirmasjonen.
Trond koste seg med frokost på altanen, det var stas.
Jeg bakte 3 sukkerbrød til konfirmasjonskake, da gjenstod "bare" pynten.
Nytt beltestakkbelte kom med ekspresspost fra Kragerø. Så fint!!

Stikkord for dagen: beltestakkbelte

  21. mai  - 2022 - lørdag

Foto: Trond og meg selv

Mens gjestene var på vei, tok Trond en ny tur med søppel til Mongstad.
Kjøkkenet var ikke klart for storinnrykk, men det gikk nå bra for det.
Det er så greit med gjester som er mer til hjelp enn jobb!
Utpå kvelden pyntet vi bordene og så pyntet jeg kake til langt på natt.

Stikkord for dagen: dagen før konfirmasjonsdagen

   22. mai - 2022 - søndag

Foto: Trond, meg selv og Maia

Så kom selve konfirmasjonsdagen for godjenta vår.
Det ble en fin dag, takket være mye god hjelp fra slekt og venner.
Amanda var fornøyd, og gjestene ble mett.
Kvelden avsluttet vi med disco i spisestua og Jackbox på Switch.

Stikkord for dagen: konfirmasjon

Ukens anbefaling - Uke 20


Bunadsbeltebua - Maria Alm Skårdal


Siden Amanda har beltestakk har tanken vært at hun skulle arve mitt belte, og at jeg skulle kjøpe nytt til meg selv, siden mitt gamle er litt for kort for meg. Jeg ventet litt lenge før jeg fikk bestilt (i midten av mars) men hyggelige Maria svarte at jo visst kunne hun få nytt belte klart til 22. mai. 
Beltet ble klart i tide, og sendt med ekspresspost over natta, slik at både Amanda og jeg hadde belter til stakkene våre på konfirmasjonsdagen.

Beltet er nydelig, tett og flott vevd, og i farger som passer til både min og Amanda sin beltestakk. Faktisk likte konfirmanten det så godt, at det endte med at hun fikk det nye beltet, og så har jeg laga meg en løsning som fungerer med mitt gamle.

Et skikkelig kvalitetsprodukt fra en hyggelig og grei leverandør. Anbefales!

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 20


- Growing up - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 20


17. mai på en annen plass

Hei der :)

I år bestemte jeg meg for å feire 17. mai i Balestrand. Det var fordi jeg ville blitt nødt til å ta fri den 16. og den 18. Og det syntes jeg og mamma var litt vel mye når jeg allereid måtte ta fri den 23. for Amandas konfirmasjon.

Jeg var litt bekymret, men jeg dro hjem helga før, tok med meg bunaden og venta spent på dagen.

Når den endelig kom spratt jeg ut av senga og tok på meg bunaden min for frokosten. Dessverre klarte verken jeg eller romkameraten min å få på sølvet mitt og jeg ble stressa. 

Jeg gikk ned til bygget der frokosten skulle være og vinka mot vennene min fot å få de til å komme og hjelpe meg! En av de merket dette og kom for å hjelpe meg, men hun hadde en helt annen bunad enn meg. Heldigvis fikk jeg en melding av noen jeg er venn med om vi trengte hjelp, og hun hadde sammen bunad! Hun hjalp, og vipps! Så var jeg klar for dagen. 

Etter frokost var der en liten stund før hovedtoget skulle gå, så jeg lagde noen Tiktoker, snakket med noen venner og så litt på 17. mai programmet.

Da det var rundt 1 time igjen før toget skulle gå, så gikk jeg og noen venner ned til et annet bygg og lagde blomsterkroner. Vi tok noen bilder, men plutselig var det på tide å gå ned.

Vi gikk ned sammen, og der gikk vi og myldra litt før talene ble holdt. Talene var kjempe bra og rett etter på så var det å gå i tog opp igjen! Det var ganske varmt å gå så mye i bunaden min i solsteik, så etter et lite program på barneskolen, ville jeg gå og skifte.

Det var leker uten for skolen som jeg hadde tenkt å prøve meg på, men jeg var fortsatt i bunad og jeg endte opp med å stå og snakke med noen venner som har hybel fram til det var bare to leker igjen.

Jeg klarte begge bra og fikk litt snop før jeg gikk opp på rommet og skiftet ut av bunaden og inn i en liten gul kjole med en genser over.


Middagen var rett etter det og den var veldig god. Etter det var jeg bare med noen venner og vi tok masse bilder sammen før det skulle være grillmat. Grillmaten var også kjempe god og det var litt leker nedenfor der de grillet som jeg og noen av vennene min ble med på!

Etter det stod jeg og snakket med noen store gjenger som hadde samlet seg og lo masse. Dagen endte med at jeg var med på en fuglesafari engelsklæreren min har og vi gikk og så oppi fuglekassene!

👇

Åse sitt hjørne 


Quizzen for veke 20 har eg gitt temaet: Rødt, kvitt og blått. 4 oppgaver som skal gi deg 7 bokstaver. Oppgave 1: Første bokstav i nyhetssak. Oppgave 2: Første bokstav i navn på by og første bokstav i navn på elv eller dalføre. Oppgave 3: Første bokstav i navn på historisk bygning. Oppgave 4: Første bokstav i navn på trio og initialer til vokalist. Løsningsordet har hintet: På toppen av fjærkre, men også frisyre eller plante. (Også sted i Stavanger.)

Oppgave 1:
Rebusen skal lede deg til et ord, som forhåpentligvis ikke er en ny pandemi.


Oppgave 2: 
Hvilken by skal vi frem til her? Byen ligger i en dal som har gitt navn til ei elv som renner gjennom byen. Første bokstav i byen og dalen/elva skal med i løsningsordet.


Oppgave 3:
Hvilken bygning skal vi frem til her?
Her var 112 menn samlet i lag,
 for å gi Norge sin store dag.
En jernverksbygning var det da,
Nå et nasjonalmonument så bra.
Nyklassisistisk den er,
2000 kvadratmeter eller mer.
Den blir med rette kalt Norges vugge,
La «enige og tro» løftet runge.
 
Oppgave 4: 
Hvilken trio har jeg tegnet her? Og hva heter vokalisten (med halsbetennelse)?


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com (eller på Messenger). Fristen for svar her søndag 5. Juni klokka 24.00.

Vekas premie: Sett med scrunchies etter forskjellige mønster på Pinterest, heklet i Mandarin Naturell fra Sandnes garn og litt 100% cotton fra Søstrene Grene.


👇

Trond på tampen 


Hurra for Norge, 17 mai, konfirmasjon og alt det derre der (Fritt etter Prima Vera.).

Jepp, vi i familien elsker å gjøre vår hverdag til en fest så fort det byr seg en anledning. 

Denne uken begynte festlighetene med en fantastisk 17 mai feiring. Været var helt utrolig, og det ble en minneverdig feiring.

Amanda stod konfirmasjon var på søndag, og gjester langveisfra kom på lørdag. Utrolig kjekt å få gjester og lørdagskvelden ble til en "fest før festen". På søndagen, så ble alle værprognoser heldigvis bare prognoser. Været holdt seg fint helt frem til festens slutt. Presten holdt en forrykende og artig gudstjeneste, og konfirmanten ble kjempefornøyd med dagen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar