Årsoversikt

søndag 1. mai 2022

Uke 17 2022 - Byen er Bergen

Illustrasjon: Maia

Byen er Bergen


Jeg er født i Bergen. På Kvinneklinikken på Haukeland. Det gjør meg ikke til bergenser, jeg er stolt av å være sogning og sulejente, men det gjør at Bergen alltid vil ha en litt spesiell plass i hjertet mitt. Min fødeby. I Ungarn var de veldig opptatt av det - på oppholdstillatelsen skulle fødeby være med, det var visst viktig å vite hvor en var født, selv om det egentlig bare dreide seg om noen dagers opphold på klinikken med de oransje dørene (som er det eneste jeg husker fra Kvinneklinikken da lillebror Runar ble født). 

 Da jeg vokste opp, i Sula, så var Bergen "byen", eller "byen" Bergen. På den måten at dersom en skulle en tur til Bergen, så skulle en til "byen". "Eg skal ein tur til by'n", kunne en si. Og da var det ikke en sjel som funderte på hvilken by en skulle til. Det var gitt når en sa "by'n". Selv om Bergen lå i et annet fylke, og en som ikke var "innvidd" lett kunne tenkt at det dreide seg om Florø (som var den eneste byen i Sogn og Fjordane da jeg vokste opp), eller Førde, når de fikk det for seg at de også var en "by". Nei, likevel, så var det ingen som helst tvil om at byen var, og er, Bergen.

Nå ble jo Sogn og Fjordane og Hordaland slått sammen til Vestland fylke for ikke så alt for lenge siden, så nå er det kanskje ikke lenger noen tvil om at Bergen er byen med stor B for oss alle som bor innenfor en viss radius fra byen med det store hjertet. Og etter flere år på det sørlige Vestlandet (men fortsatt Vestlandet, det var viktig for meg), så var det å komme nærmere "by'n" igjen absolutt en bonus, da vi flyttet "hjem" til Gulen.

Jeg pleier faktisk ofte å gjøre et poeng av det - at her i Gulen kan jeg dra til Bergen på shopping etter jobb, om jeg vil, og fint komme hjem i skapelig tid samme kveld. Det har aldri vært en mulighet for folk som bor i Sula, da er en tur til "by'n" en dagstur, men så er jo de fleste turer en tar ut av Sula å regne for en dagstur. Nå synes antagelig de fleste bergensere at en tur til Gulen er litt mer enn en dagstur, men det har vel mer med å gjøre at det er så uendelig mye lengre fra Bergen til Gulen enn det er fra Gulen til Bergen. Uansett, for meg er nærheten til Bergen altså et av flere argument for å velge Gulen.

I helga, etter å ha forsøkt å planlegge det en stund med mindre hell, så ble det Bergenstur på meg og familien, og Maias venninne, og Runars gutt Arne, som begge var på besøk hos oss i helgen. Jeg fikk handlet det jeg manglet til bunaden til Amanda, barna fikk gått litt i butikker, og vi fikk spist litt "søppelmat", sånt som en bare får i byen. Og så fikk vi gått på kino. 

Arne spurte meg hvor vi pleide å gå på kino, egentlig, når vi ikke var i byen. "Her, vel", var mitt enkle svar. For det er jo det, når vi vil på kino, så drar vi til byen. Rett skal være rett. Vi har en bygdekino her i Gulen, på Dalsøyra, en gang i blant, så vi kan gå dit og se film på stort lerret også. Men for meg er kino-opplevelsen stor sal, myke seter, popcorn og smågodt, og å dra til byen. For byen er Bergen.

25. april - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Trond

Denne uka var det vaktuke for meg, og utekontor i Brekke mandag.
Været var nydelig, Amanda hadde rett, det var sommerkjoletid, og jeg la meg flat.
Jeg og Trond var på styremøte i ungdomslaget på kvelden,
før Trond dro på den første av fire nattevakter denne uka.

Stikkord for dagen: sommerkjoletid

26. april - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Trond kom hjem til full seng tirsdag morgen, og prøvde Snøball sin i stedet.
Rune var på skytetrening, der de har begynt med utendørsskyting.
Været var nydelig, surt å måtte legge seg og prøve å sove på ettermiddagen,
men når en skal på nattevakt på legevakten, så må det til (selv om det bare ble en time).

Stikkord for dagen: nattevaktsblues

27. april - 2022 - onsdag

Foto: meg selv og Trond

Etter at vi begge hadde vært på nattevakt, ble onsdag formiddag brukt til søvn.
Rune lekte "prinsessen på erten" med alle uteputene som var tatt inn.
Jeg og Rune brukte fruktgodt til å regne brøk, funka fint, det.
Trond var på nattevakt og tok bilder av nydelig kveldshimmel.

Stikkord for dagen: prinsesseertepute

28. april - 2022 - torsdag

Foto: meg selv og Trond

Jeg har jo fortsatt å putle på med bunadssøm, torsdag ble selve stakken klar.
Trond serverte veldig grønn ertestuing, som smakte erter for det.
Bilen min fikk på sommerdekk, nye for anledningen, det måtte til.
Amanda blir så fin i min gamle skjorte og hennes nye beltestakk.

Stikkord for dagen: sommerdekkskift

29. april - 2022 - fredag

Foto: Margrethe T.T, meg selv og Trond

Fredag kom bunadskoene til Amanda med PostNord.
De brukte "bare" 10 dager fra Knarvik til Eivindvik.
Sangith serverte deilig indisk mat til lunsj for å feire bursdag.
Maia, Live T. og Arne kom på besøk i helga.

Stikkord for dagen: helgebesøk

30. april - 2022 - lørdag

Foto: meg selv, Trond og Maia

Så ble det endelig by-tur på meg og gjengen, etterlengtet.
Jeg hadde glemt litt at det var maraton i sentrum, men det ordnet seg.
På kino ble det "Humlesnurrs hemmeligheter", deilig med en tur til magiens verden.
Vi rakk til og med litt buekorps, og en tur på Outland. Der har de mye fint!

Stikkord for dagen: Kinomagi

1. mai- 2022 - søndag

Foto: meg selv og Trond

I år falt første mai på en søndag. Men en må jo flagge for det!
Dagen gikk mest med til å kose oss med Maia før hun måtte dra,
og rett etter at hun og venninnen dro, reiste også Arne hjem med båten.
Vi fikk levert skattemeldingene, det var verdt en liten feiring.

Stikkord for dagen: arbeiderdagen

Ukens anbefaling - Uke 17


Optimalprint


Vi har brukt Optimalprint til invitasjonene til begge jentene sine konfirmasjoner,
og til takkekortene som Maia aldri har fått sendt ut,
og vi har vært veldig fornøyd, både med brukervennlighet,
mulighet til å personalisere det meste og endre på mye,
fantastisk rask levering, god kvalitet og service.
og overkommelig prismessig.
Jeg bestilte Amandas invitasjoner forrige torsdag,
de kom i posten mandag, antagelig hadde de vært her lørdag,
om posten bare hadde levert post på lørdager.
Anbefales.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 17


- Bergenstur - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 17


Venner på besøk

Heisann hoppsan!

Denne uka har vært veldig koselig, men jeg tror det som var mest hyggelig var da jeg fikk lov av mamma å ta vennen min LT med hjem for helga!

Når hun fikk vite at jeg skulle hjem og til Bergen denne helga ble hun skikkelig lei seg og jeg sa, "men jeg kan jo spør mamma om du kan få bli med!" Litt senere neste dag snakket jeg med mamma og hun sa at hun fikk lov!

Jeg og LT gledet oss masse og da dagen kom satt vi og snakket og koste oss på hele reisen hjem til meg. Hjemme fikk vi en varm velkomst, og en spesielt klissete en fra Snøball! (Hun ville ikke stoppe med å slikke oss!)

Jeg våknet litt sent på lørdagen, men fikk funnet ut av hva jeg skulle gå med sammen med LT og vi var av sted!

Hele veien til Bergen sang vi til masse sanger av full hals og hadde det kjempegøy. Da vi endelig kom fram til Bergen gikk vi i diverse butikker og bare nøyt tida vår. Vi kjøpte til og med matchende bestevenn smykker!

Senere på dagen skulle vi se "Humlesnurrs hemmeligheter" og LT hadde egentlig tenkt at du hun skulle gå å treffe på en felles venn vi har i Bergen. Dessverre (ikke så veldig da, men) dro den vennen litt tidlig og LT foreslo at hun skulle bare vandre rundt i Bergen alene mens vi så på filmen. Det var mamma HELT imot og LT ble med på å se filmen.

Heldigvis elsket hun den og sa at hun hadde faktisk kost seg masse! Det var såpass sent etter det at vi måtte dra hjem rett etter på, men vi fikk tatt noen fine bilder av solnedgangen før vi dro!

Foto: Maia

På veien hjem sang vi videre på sanger og snakket med de andre i bilen før vi alle kom oss inn i huset og alle sovna ganske fort.

På søndag våknet jeg litt sent igjen, men hadde en veldig fin dag! Jeg spiste en god frokost, så litt på serie med familien, tok en liten lur sammen med LT før vi måtte dra. På båten hadde vi det gøy også og før vi visste det var vi tilbake på Sygna!

I totalen var dette en kjempe gøy opplevelse og jeg vil gjerne han LT eller andre venner på besøk hjem hos meg igjen!

👇

Åse sitt hjørne


Denne uka kommer det ikke noen ny quiz, av flere grunner, mest av alt fordi Åse står på scenen på Soknatun i Sokndal og spiller revy hver eneste kveld hele uka (generalprøver og forestillinger). Så om du er på de trakter, så anbefales et besøk på årets revy fra Sokndal Amatørteater!

På grunn av dette er svarfristen på forrige ukes quiz utsatt med en uke, og alle får muligheten litt lengre til å vinne den flotte flaske-bæreren som Åse har heklet.


Quizen finner du her: Uke 16 2022

Ny svarfrist blir dermed mandag 9. mai 2022 kl. 24.00.

Sendt svar til aasesitthjorne@outlook.com eller til Åse på messenger.

👇

Trond på tampen


Nå begynner det virkelig å bli vår. Det blir grønt overalt, og her i huset nyser vi om kapp med pollenvarselet.

En annen ting som sier meg at våren er her, er at selvangivelsen skal fylles ut og sendes inn. 

Heldigvis så har utfyllingen blitt veldig mye lettere en fra den tid jeg begynte å sende inn (Rune mener nok at dinosaurene levde på den tiden). Selv om det har blitt enklere, så er det allikevel vanskelig, og jeg gruer meg hvert år. Utsetter det i det lengste.  I år intet unntak.


Da jeg i år satte meg ned for å gjøre min plikt og tastet inn alle opplysninger  så fikk jeg et sjokk. For første gang på mange år var jeg ikke skyldig og uroen min forsvant. 

Jeg trykket på send knappen og tenkte hvilken herlig vår vi har.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar