Årsoversikt

søndag 24. april 2022

Uke 16 2022 - En tur til hjemlige trakter

Illustrasjon: Maia

En tur til hjemlige trakter


For tiden går det mest i forberedelser til Amanda sin konfirmasjon her i hus. Aller mer dreier det seg om å få bunaden hennes ferdig i tide, men også planlegging av selskap, handling av ting og tang som trengs for å feire konfirmasjonsfest, i det hele tatt siste innspurt frem mot selve konfirmasjonen, som skal finne sted om en måneds tid.

Lørdag denne uka dro alle konfirmantene i Gulen på tur til Solund, der de hadde en dag sammen med årets konfirmanter i Solund. Jeg hadde egentlig planlagt en tur til Bergen sammen med Rune og Amanda lørdag, for å få handlet noen deler jeg mangler til bunaden til Amanda. Den planen la jeg, nokså impulsivt, torsdag morgen, fordi torsdagens tur til sykehuset med Rune ble utsatt, slik at jeg ikke fikk handla det jeg trengte på torsdag, slik jeg hadde tenkt. Og fordi Rune var lei seg. Men så kom Amanda hjem fra skolen torsdag tung til sinns. For hun hadde blitt minnet på at hun altså skulle på konfirmanttur på lørdag. Og da kunne hun jo ikke være med til Bergen.

I min impulsivitet, og i mitt forsøk på å trøste Rune, så hadde jeg altså klart å lage et nytt problem. Så da landet vi fort på at den Bergensturen, den måtte utsettes. Og så, da jeg begynte å se på programmet for turen konfirmantene skulle på, da ble jeg rett og slett litt misunnelig. For jeg kunne jo egentlig godt tenkt meg en tur til Solund selv, jeg, når jeg tenkte meg om. Og det så jo skikkelig spennende ut, med besøk på Husøy og Utvær og alt. Så da jeg kom hjem fra jobb fredag, så spurte jeg like godt mamma og Rune om ikke vil også skulle ta turen til Solund på lørdag.

Og slik ble det til at vi i stedet for impulsiv Bergenstur, endte på impulsiv tur til Solund. Amanda med konfirmantene, og vi andre tre, samt Snøball, var med på første del av turen deres, til Nåra, men der gikk vi på land, og dro til Aud og Rolf på kjempekoselig lørdagsbesøk. Rune var mest hos Adam og tante Mona, og koste seg stort der, mens jeg og mamma holdt oss på hjemlige trakter i "Myra".

Jeg hadde meg til og med en tur bort i barndomshjemmet, for å se etter stoff jeg kunne bruke til bunaden, og for å hente noen ting som mamma savnet for henne. Og så fikk vi endelig levert mansjettknappene mamma kjøpte til Aud til 60-årsdagen. De "forsvant" nemlig i flyttesjauen i desember, og selv om jeg har lett og lett, så har jeg ikke funnet dem igjen. Fredag kveld tok jeg en ny rundt og lette gjennom esker som ikke er pakket ut enda, uten at jeg fant dem. (Men jeg fant opp til flere ting som vi har lett etter, og fikk ryddet litt på boden nede, så aldri så galt...) Jeg hadde egentlig gitt opp, men så tok jeg en siste runde med leting på mammas rom lørdag morgen, og tenk, der dukket mansjettknappene opp. Hurra! Så vi fikk utrettet litt forskjellig når vi først var på tur.

Det var så kjekt å ta en dagstur til Solund. Jeg tror Amanda hadde en flott opplevelse på tur med konfirmantene, og vi andre koste oss skikkelig der vi var. Mamma hadde godt av en tur ut av hus, akkurat såpass lavterskel at hun orket å være med og hadde stod glede av det, selv om det ble litt stress, og ingen frokost, da vi dro av sted på morgenen. Alltid ute i siste liten, jeg, vet du.

18. april - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg selv

Ukens startet jo beleilig nok med en fridag, andre påskedag.
Det vil si, Trond var på jobb, han, da, i finværet, mens vi andre var hjemme.
Jeg fortsatte på prosjekt bunad til Amanda, mandag var det "hjulet" til stakken,
der jeg oppdaget at jeg har fått med litt for lite "klede" til kanten.

Stikkord for dagen: påskeslutt

19. april - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv

Tirsdag var Amanda og Rune tilbake på skolen, og jeg på jobb.
Maia hadde fri en ekstra dag, og dro tilbake til Sygna først på kvelden.
Jeg begynte på selve stakken til Amanda, siden jeg mangler stoff til "hjulet".
Heldigvis er det nok av jobb når en skal sy bunad. 

Stikkord for dagen: hverdagsretur

20. april - 2022 - onsdag

Foto: Trond, meg selv og Amanda

Trond var til Hosteland med bilen min, som trengte nye bremser,
mens jeg tok hans bil til utekontor på Byrknes.
Det var nok en fin dag, Snøball nyter å kunne være på altanen.
Amanda og jeg koste oss med iskrem på kvelden.

Stikkord for dagen: bilbremsetrøbbel

21. april - 2022 - torsdag

Foto: Trond og meg selv

Rune hadde time på sykehuset torsdag, men så kom det melding om utsatt time.
Det var litt nedtur, men så ble det jobb og skole i stedet på oss.
Jeg skulle være med på et kurs på kommunen, så det passet egentlig greit.
Trond mekka pannekaker, mens jeg fortsatte på bunad på kvelden.

Stikkord for dagen: planendring

22. april - 2022 - fredag

Foto: Trond og meg selv

I helga hadde Trond "lang dag", og var på jobb 12 timer for dagen.
Han endte med en tur til Flesland for å hente deler mens han var på jobb.
Amandas bunadssølv kom i posten, dyr pakke, men mye fint!
Ungene og jeg hadde "grillmat" til middag uten å grille noe som helst.

Stikkord for dagen: bunadssølv

23. april - 2022 - lørdag

Foto: meg selv og Trond

Så ble det tur til Solund på oss, i nydelig vær er det greit å krysse fjorden.
Trond har dokumentert bygging av havvindmøller mens han var på jobb.
Trond henta Amanda på Dalsøyra på vei hjem, etter hennes tur til Solund,
og så ble det nachos og siste Alle Mot 1 til kveldskos på oss alle.

Stikkord for dagen: Solund på pappas dag

24.  april - 2022 - søndag

Foto: Trond og meg selv

Ukens sist dag benyttet jeg til å fortsette på stakken, som nå er ferdig "rynka".
Mens Trond var på jobb, flyttet vi utebord og stoler opp på altanen.
Det ble skikkelig fint, gleder oss til å benytte uteplassen der i vår og sommer.
En ny deilig dag med fint vær og masse kos!

Stikkord for dagen: Altanliv

Ukens anbefaling - Uke 15


Sylvsmidja


Vi bestilte Amandas bunadssølv tirsdag denne uka,
slik at vi skulle være sikker på at hun fikk det i tide.
Det kom allerede fredag, snakk om rask levering.
Selv om de er lokalisert på Voss, så leverer de sølv til alle slags bunader,
som Amandas beltestakk fra Telemark.
Det er kjempefint, og helt likt mitt, som var kjøpt for 32 år siden!
Så når stakken bare blir klar, så har hun sølvet klart.
Anbefales, både i forhold til leveringstid og kvalitet!

 Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 15


- Utvær - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 15


Tilbake til Sygna!

Heiiiiiiii

Plutselig var jeg tilbake på Sygna!
Etter litt over en uke med fri føltes det ganske rart ut å være tilbake på skolen, men også ganske fint!

Jeg er veldig glad i folka her og i vaner/rutiner, så det var lett å falle inn i de igjen så snart vi var alle tilbake.

På torsdagen i kunst timene så satt jeg og snakket med en av vennene mine, som jeg kan kalle MB. MB, Jeg og en tredje venn har hatt en vane fra før av, av å se på MGP i lag. Vi så også en sesong av "Norges tøffeste" sammen. (Grunnen til dette er at vi liker å henge sammen, men også fordi alle tre av oss liker å kommentere på det vi ser på mens vi ser på det og alle de andre vennene våre blir irriterte på oss når vi gjør det)

Mens vi satt og pratet og tegnet kom serien "Anne with an E" opp (Anne fra Bjørkely) opp og hun sa at jeg burde se den siden den va veldig god i følge henne!
Jeg sa da at vi burde se den i lag, og siden den tredje vennen vår satt i mellom oss så sa jeg at han også burde være med å se på med oss!

Etter litt masing og overbevisning ble han med på det og vi så på serien i lag den kvelden!

Det er noe vi har fortsatt med nesten hver kveld etter det, og det er en vane jeg liker veldig! De er kjempe gøye å være med og jeg har likt serien veldig fram til nå.

Så selv om jeg savner de hjemme, så har jeg det ganske så bra på Sygna. :)

👇

Åse sitt hjørne 


Vekas quiz har som tema: Æresrunde? 4 oppgaver og 9 bokstaver. Oppgåve 1: Første bokstav i fornavn på offentlig person. Oppgåve 2 : Første bokstav i navn på by og fylke. Oppgåve 3: Initialer i navn på person fra nyhetene. Oppgåve 4: Initialer i navn på artist, og første bokstav i de to første ordene i navn på orden. Løsningsordet har hintet: Den blir ofte dårligere med alderen, men sier noe om fremtiden.

Oppgåve 1. Her skal vi frem til person som hadde fødselsdag forrige uke. (Må vel sies å ha nådd en anseeelig alder.)


Oppgåve 2: Hvilken by i hvilket fylke skal vi fram til her?


Oppgåve 3: Hvem skal vi frem til her?

Han vokste opp i Eplet, advokat han ble.
Tross italienske røtter, ga han aldri Mafiaen fred.
Hard mot de kriminelle, ryddet i den store byen opp. 
Da det smalt i tårnene, som borgermester var han pop.
Han prøvde å bli både senator og president.
Men om han ble årets person i Times, til slikt var han ikke ment.
Så ble han advokat for en annen president.
Der har han gjort mye rart, fornekta valgresultat og blitt suspendert.
Hans foreløpig siste stunt var som sanger maskert,
Er han "Bad to the bone", eller til en surrekopp redusert?

Oppgåve 4. Hvilken artist har eg teika denne uka? Og hvilken æresbevisning ble han tildelt denne uka? (Løsningsordet skal ha første bokstav i de to første ordene i tildelingen.)


Vekas premie: Star Stitch Bottle Carrier med mønster fra Cute as a button Crochet heklet i Viking Vår.


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com (Eller på messenger.) Fristen er mandag 2. Mai klokka 24.00.

Fasit fra forrige uke.

1. Sevilla. Andalucia. España.
2.Eddie Redmayne. Newt (Scamander). 
3. Sanna Marin.
4. Ed Sheeran. Galway Girl.

Løsningsord: MESSESANGER (MESSEsaNGER)

Vinner av premie: Aud Wesenlund Ødejord.

Vekas håndarbeidsprosjekt.

Endelig kan eg legge ut bilde av et større prosjekt. Jakka som jeg har kalt Frost Rose, er strikket i Linde Tynn ull fra Nille. Første gang jeg har strikket et plagg på pinne nummer 3, raglanfelling og oppklipping.



Designet har jeg laga sjøl, inspirert av Oleana jakker, (som jeg alltid har hatt veldig sansen for), og en av draktene til Anna i Frozen 2. Den ble kanskje litt trang, men det betyr jo bare mer løping fremover så kommer nok det seg. He he.


👇

Trond på tampen 


Dugnadsånden på landsbygda lever og leverer. 

Her i bygda har vi et hotell som ikke det har vært stort drift på. I fjor, så gikk en gjeng venner sammen for å drive det på dugnad. Når de spurte om hjelp så stilte bygdefolket opp med det de trengte.

Er stolt av disse ildsjelene som brukte masse av sin tid for å få hotellet opp å gå igjen. Tror de gikk ut sånn noenlunde i balanse.

I år, så trør de til igjen. Gleder meg til igjen å kunne nyte et glass med litt duggfrisk forfriskning på terrassen, sammen med kjempe god mat. 


Det skaper mye liv og røre, og er spent på hvem som kommer og opptrer der utover sommeren. Vil med dette ønske dem lykke til.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar