Årsoversikt

søndag 17. april 2022

Uke 15 2022 - Påskeferien er visst for kort likevel

Illustrasjon: Maia

Påskeferien er visst for kort likevel


Altså. Selv om jeg forrige uke skrev om at Norge måtte ha verdens lengste påskeferie, så har jo de feriedagene likevel en lei tendens til å gå alt for fort. Det var liksom bare "poff", så var påskehelga over, før jeg så vidt hadde rukket å komme i feriemodus. Plutselig skulle vi tilbake til skole og jobb, sånn omtrent akkurat da jeg hadde begynt å venne meg til tanken på å ha familien samlet og hjemme i ro og mak.

Jeg hadde jo lagt mange planer for alt vi skulle gjøre i påsken. I tillegg til at jeg hadde stor tro på at jeg skulle få sydd mye på Amandas bunad (ja, jeg vet at det nærmer seg konfirmasjon), så hadde jeg tenkt at vi endelig skulle få testet opp til flere av brettspillene vi fikk til jul, at vi skulle nyte godværet som var meldt, at jeg skulle få lest opp til flere bøker, se en film eller tre, litt tv-serier, og at vi skulle spise det meste av påskesnopet vi hadde kjøpt inn til påske. Og kanskje, kanskje få til en tur eller to ut med familien.

Ok, jeg ser at jeg nok kanskje hadde i overkant mye jeg ville gjøre på 3 ekstra fridager, jeg har en tendens til å tenke at jeg skal rekke over litt mer enn jeg vanligvis gjør. Og vi rakk jo å gjøre noe av det jeg hadde tenkt, det er ikke så skrekkelig mye påskesnop igjen, liksom, men dagene gikk alt for fort, slik de gjerne gjør når en har det kjekt, og plutselig var påsken over for denne gang. 

Vi hadde en fin påske. Vi fikk spilt et av spillene som barna fikk til jul, vi satt ute en dag og koste oss i godværet, vi så faktisk en film, Maia og jeg var på bygdedans på Byrknes (så det kan jo telle som en tur), og jeg hørte ferdig de siste 2 kapitlene i boka jeg har holdt på med i vinter. Og vi spaserte til og med en liten tur med mamma omtrent 100 meter opp i veien her. Så vi rakk jo faktisk å være borti det aller meste av det jeg hadde planlagt, når jeg tenker meg om. Bare i bitte små mengder. 

Og det var kanskje det som måtte til for at vi skulle rekke over alt jeg hadde tenkt på 5 dager. Særlig siden Trond egentlig bare hadde fri 3 av de dagene. Små smakebiter av hver ting. Litt av alt, liksom. Jeg fikk til og med jobbet en del på bunaden til Amanda, så det er nå håp om at hun får ny bunad til konfirmasjonen, hun også. (Og så har vi sett i overkant mye tv-serier, faktisk hele andre sesong av "Bridgertons", og et par sesonger av "The Big Bang Theory", om jeg skal være helt ærlig, og det er jeg gjerne.) Og vi hadde en fin påske, alle sammen. Det kunne bare vært så mye mer av den.  Men, men, det er heldigvis vår, og plutselig er det sommerferie, vi får bare håpe at dagene går litt saktere når så langt lir.

11. april - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg selv

Jeg startet uka på jobb, noen må jo holde "hjulene i gang" også i påskedagene.
Trond hadde fri etter nattskift i helga, og tok bilde av rare båter.
Da jeg kom hjem ryddet og vasket jeg i gangen,
og så begynte jeg å fundere på hvilke bånd vi hadde tenkt hvor på Amandas bunad.

Stikkord for dagen: påskevask

12. april - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Da jeg gikk gjennom båndene til Amandas bunad oppdaget jeg at jeg manglet litt,
så da ble det Bergenstur på Trond for å handle skråbånd, litt som han glemte,
fordi listene mine var for dårlige, litt påskemat, og litt til.
Jeg var på jobb, og på kvelden så vi "Bridgertons".

Stikkord for dagen: stoffshoppingskrøll

13. april - 2022 - onsdag

Foto: meg selv, Trond og Maia

Onsdag jobbet jeg halv dag, og kom hjem litt før Trond dro på ettermiddag.
Jeg ba han kjøpe litt blomster til påske, og kom hjem til bugnende kjøkken.
Vi så ferdig sesong 2 av "Bridgertons", så jeg lurer litt på å begynne på bok 3,
selv om jeg ikke har lest de første to bøkene enda. 

Stikkord for dagen: påskeblomsterhav

14. april - 2022 - torsdag

Foto: Trond, meg selv og Maia

Skjærtorsdag kom med nydelig påskevær, tid for å kose oss på altanen.
Trond var på ettermiddagsskift, og klarte å skade seg i hånda.
Jeg og Maia dro til Byrknes på skjærtorsdagsdans,
og hadde en fin kveld med dans, godt selskap og lang tur hjem.

Stikkord for dagen: skjærtorsdagsdans

15. april - 2022 - fredag

Foto: meg selv

Selv om jeg var sjåfør på torsdag, så våknet jeg fredag med hodepine.
Så da var det helt greit at det var litt mer overskyet.
Vi brukte dagen til å slappe av og se på tv en god del, spille alle mot 1,
og tenke litt på det jeg hadde tenkt at jeg skulle gjøre i påsken.

Stikkord for dagen: langfredagshodepine

16. april - 2022 - lørdag

Foto: meg selv og Trond

Påskeaften startet med besøk fra påskeharen,
og påfølgende eggjakt i "hagen", før vi hadde påskefrokost.
Vi fikk oss en tur ut i godværet med mamma, som ikke orker så mye,
og så kom jeg endelig i gang med å sy bunaden til Amanda, hurra!

Stikkord for dagen: påskeeggjakt

17. april - 2022 - søndag

Foto: Trond og meg selv

Trond kjørte Jannicke til båten siden hun skulle hjemover,
og tok bilder av bi-turbo-bil, som han tror kanskje går på honning.
Jeg ble nesten ferdig med "livet" til bunaden til Amanda, 
og så ble det litt tv-serie også på søndag, tenk det!

Stikkord for dagen: bunadssøm

Ukens anbefaling - Uke 15


Stoff og Stil (Selfmade)


Stoff og Stil har vel lenge vært en av mine favorittbutikker.
Den gang de bare hadde butikk utenfor Drammen var det et fast stopp om vi kjørte fordi der.
Nå har de heldigvis butikk flere steder, blant annet i Åsane-området.
Her er jeg stadig vekk innom og "snoper", eller leter og finner noe jeg trenger,
til et av mine mange prosjekter bak symaskina. 
Hjelpsom og hyggelig betjening, som alltid har tips og råd,
og hjelper forvirra Trond på oppdrag med å finne det som fungerer best,
og ligner mest, på det han har fått i oppdrag å finne.
Hadde de hatt "klikk og hent", så hadde det vært enda lettere for Trond,
men da hadde han ikke fått komme hjem med mange gode tips...

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 15


- Påskeharen -


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 15


Påske-mor-og-datter-dans

Hallo, igjen!
Denne uken har jo vi alle hatt påskeferie, og jeg har derfor fått kost meg masse sammen med familien min. 😊

Vi har spist god mat, sett masse på serier sammen på tv-en i stua, gått med pysjamas hele dagen lang og spilt en god del spill sammen.

På fredagen sist uke dro Amanda på en fest på Solund, som hun hadde lurt på om jeg ville bli med på. Dessverre hadde de som hadde festen bestemt at de eldste som fikk komme på festen, var de som var født i 2006. Jeg var derfor for gammel, og ble litt lei meg. 

Jeg og mamma snakket sammen neste dag om det var noen fester jeg kunne dra på nå i ferien fordi det hørtes veldig gøy ut! Hun fant ut at det var en fest på Byrknes vi kunne begge dra på på skjærtorsdag og det gjorde vi!

Jeg hadde det kjempe gøy med mamma, vi danset og snurret masse og hun lærte meg til og med meg hvordan å danse polka!


Det var en av de koseligste kveldene hele ferien og jeg håper jeg kan få dra på fest med mamma igjen så snart som mulig! :)

👇

Åse sitt hjørne


Vekas quiz har som tema: Påskegodt. 4 oppgaver og 11 bokstaver. Oppgåve 1: Første bokstav i by, region og land (på eget språk). Oppgåve 2: Initialer i navn på skuespiller og første bokstav i fornavn på rollefigur. Oppgåve 3: Initialer i navn på person fra nyhetene. Oppgåve 4: Initialer i navn på artist, og første bokstav i sang. Løsningsordet har hintet: Flere kyrier, høres i kirken, eller meddelte i meldingsapp. Tar du vekk to får du budbringer.

Oppgåve 1: Navn på stor påskeby, regionen den ligg i, og landet det gjelder, finnes i rebusen. (Landets navn er på eget språk.)


Oppgåve 2. En etterlengta film hadde premiere i Norge 8. April. Her vil eg fram til navn på ein av skuespillerene og fornavnet til rolla han speler.


Oppgåve 3. Her skal vi fram til person frå nyhetene. 
Ei jente fra en regnbue familie hun var,
All den tid hun to "mødre" har.
Som lederene i to av nabolandene er hun sosialdemokrat.
Hun leder en regjering der 12 damer og 7 menn står parat.
Den yngste noensinne i sitt land, og nestyngst i verden,
Spennende å følge denne dama på ferden.
Blir det medlemskap i Nato mon tro?
Får hun det til i 1000 sjøers land så er hun god.

Oppgåve 4. Her gjelder det å se hvilken artist jeg har tegna denne veka. Ekstra spørsmål, hvilken av hans sanger gir rebusen nederst? (Den har samme første bokstav i begge ordene i tittelen.)


Vekas premie: Home footprints med mønster fra Maryna Kurtsova på Youtube. Strikket i restegarn. (Tror det er fra Europris, kanskje hobbygarn? I hvert fall akryl.)


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com  ( Eller på messenger.) Fristen er mandag 25. April klokka 24.00

Fasit fra forrige uke

1. Odd Roger Enoksen. Kommunalminister.
2. Marine Le Pen.
3. Åre. Sverige.
4. Ozzy Osbourne.
Løsningsord: Påskemoro.

Vinner av premie: Trond Wesenlund Hjønnevåg.

👇

Trond på tampen


Hei og hopp sann da var det meg igjen.

Vi i familien blir ofte sett på som litt "rare" siden vi feirer alt som vi kan feire og kanskje strekker oss litt lenger enn de fleste i feiringen. Jeg kaller det for "gladskap". 

Påsken er absolutt fylt opp med "gladskap". Når vi springer rundt i kyllingkostyme, eller som påskeharen, så er dette uttrykk for vår glede over å kunne feire en høytid og en mulighet til å spre litt smil og glede.


Vi var på butikken i kostymer, og vi fikk masse gode smil og hilsener. Det varmet en "påskehare" sitt hjerte. 


Har hatt en knallfin feiring sammen med "kyllingene" mine. Håper alle har hatt det samme, og er klar for neste feiring. Påskeharen er pakket bort, men han dukker nok garantert opp neste påske. 🐇😉

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar