Årsoversikt

søndag 3. april 2022

Uke 13 2022 - Sommertids-jetlag

Illustrasjon: Maia
 

Sommertids-jetlag


Forrige helg stilte vi klokka en time frem. Til "sommertid". Siden har det vært iskaldt, gjentatte episoder med snø, og på generell basis mer vinterfølelse enn vi har hatt i hele "vinter" så langt. Tanken bak  "sommertid", som ble innført i en rekke land i Europa, inkludert Norge, i 1916 (under 1. verdenskrig, altså), var å spare energi ved å utnytte dagslyset lengre ved å få en time ekstra dagslys på kvelden, og dermed vente en time ekstra før vi tok i bruk ekstra belysning på kvelden. En trodde også at det kunne ha helsemessige fordeler, fordi en fikk en ekstra time med dagslys. 

I krigstid ga dette mening, fordi en sparte penger, men de fleste landene (inkludert Norge, men unntatt Tyskland, som var først til å innføre dette) gikk tilbake til "normaltid" etter krigen. Frem til 1980 var det litt "av og på" med sommertid i Norge. Under 2. verdenskrig ble det innført igjen, fordi tyskerne tok med seg sommertiden til de landene de invaderte. På femtitallet ble det innført igjen etter en pause etter krigen, og så var det tatt bort fra 1965 til 1980, men siden da har vi altså stilt klokken frem på våren, og tilbake på høsten. Fordi resten av Europa gjør det.

Våren 2021 hadde EU angivelig en plan (som ble lagt i 2019) om at det var siste gang vi skulle stille klokka. Fordi det ikke har så stor effekt lengre på energibruk. Men så kom korona-pandemien, og dermed har det visst blitt lagt på is på ubestemt tid. Så da stilte vi altså klokka frem også i vår, da, selv om det altså nå er så godt som ingen økonomisk gevinst på å stille klokka. Og helsemessig, så har forskning tvert imot vist at sommertid og stilling av klokka frem en time har negative konsekvenser, ved at vår biologisk klokke blir "satt tilbake". (Det er faktisk en økning både i antall trafikkulykker og hjerteinfarkt de første dagene etter at vi har stilt klokka.)

Og det er her jeg kommer til mitt problem. Hver vår, i en uke eller to etter at vi har stilt klokka, så sliter jeg med det jeg liker å kalle "sommertids-jetlag". Trond ler av meg, og kommer med kommentarer som "vi har da bare reist fra Bergen til Sogn", men det er faktisk skikkelig slitsomt. Jeg er trøtt både morgen og kveld, føler meg mer sliten enn til vanlig, føler jeg er helt "bomull i hodet", og har det rett og slett ganske kjipt i en uke eller to etter at vi har stilt klokka. Helt ærlig så synes jeg nesten at det er verre med den ene timen hver vår enn hva det har vært å faktisk ha "jet-lag" etter turene vi har hatt til USA. Og det tror jeg har noe med at det "bare" dreier seg om en time. For det skal en liksom tåle.

Nå hjelper det lite at denne stillingen av klokka foregår på våren, sånn omtrent akkurat rundt den tiden pollensesongen er i gang. Det blir jeg også trøtt av. Og så er jeg jo uttalt b-menneske, så det å måtte stå opp en time tidligere enn vanlig, som jeg jo synes er mer enn tidlig nok, er rett og slett litt tortur. Det går mye bedre på høsten, da, når vi stiller klokka tilbake, for da får jeg jo sove en time ekstra. Akkurat det synes jo b-mennesket i meg er helt greit. 

Så nå krysser jeg fingrene, jeg, for at i vår, så var det kanskje siste gang vi stilte klokka frem en time i slutten av mars. For nå er vel den pandemien snart erklært som "avsluttet", og da må vel de som bestemmer i EU snart ta opp igjen tråden, og slutte å stille frem på den klokka? Det er i alle fall lov til å håpe. Imidlertid er jeg litt usikker på om vi skal slutte å stille klokka tilbake på høsten. Det er jo deilig å sove den timen ekstra, så det kunne vi kanskje beholde litt til?

28. mars - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg

Trond har hatt friuke denne uka, det passet fint, når jeg hadde vaktuke.
Dermed startet jeg uka på utekontor på Brekke,
mens Trond kjørte ekstratur til skolen med gymbagen Amanda glemte.
Det ble enkel middag på oss, men det var godt for det.

Stikkord for dagen: Gymbagforglemmelse

29. mars - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv, Trond og Rune

Tirsdag morgen våknet vi til snø. Min umiddelbare reaksjon; seriøst?!
Det var fint vær, og i løpet av dagen smeltet snøen bort.
Så da Rune fant frem akebrettet etter skoletid, var det han som ble frustrert.
Jeg holder på å hekle, og mamma fikk blomster levert.

Stikkord for dagen: vinter-retur

30. mars - 2022 - onsdag

Foto: meg selv

Onsdag var jeg på utekontor på Byrknes i finværet.
På veien hjem stresset jeg med at barna trengte kostymer til 4H og gult møte.
Jeg hadde altså glemt at de har fått kylling-drakt til påske i år.
Mens de var på møte, slappet Snøball og jeg av.

Stikkord for dagen: Gult møte

31. mars - 2022 - torsdag

Foto: meg selv

Noen dager er utsikten fra kontoret mitt nesten litt for fin.
Amanda var syk med halsbetennelse og tilbrakte dagen på sofaen.
Trond mekka fiskesuppe til middag, og iskake til dessert.
Jeg spiste fruktdrops, og fikk "svi" for det med allergi.

Stikkord for dagen: iskake

1. april- 2022 - fredag

Foto: meg selv og Trond

Etter en uke med vakt og utekontor var batteriet tomt på fredag.
Det ble utflating på sofaen med en cider, og BBT på tv.
Trond tok bilder av en nydelig solnedgang,
og Rune lurte oss begge godt på første april.

Stikkord for dagen: aprilsnarr

2. april- 2022 - lørdag

Foto: meg selv

Vi markerte verdens autismedag med å gå i noe blått.
Amanda og jeg lagde prototyper til påskeverksted neste uke.
Snøball stakk seg bort, og ble funnet på min side av senga.
Og så spilte vi "Alle mot 1" mot nesten hele familien.

Stikkord for dagen: autismedagen

3. april- 2022 - søndag

Foto: meg selv og Trond

Søndag var det igjen snø og frost på morgenen. Zara ble 25 år!
Jeg og Trond tok oss selv i nakken og ryddet skikkelig på kjøkkenet,
jeg skulle lage en "før og etter"-video på TikTok, men klarte å slette "før".
Og så farga vi håret til Rune grønt på kvelden.

Stikkord for dagen: Zaras fødselsdag

Ukens anbefaling - Uke 13


Godt og Blandet - Ekte Frukt


Malaco har kommet med 2 nye "Godt og Blandet" i vår,
begge med ekte frukt og bær, den ene har i tillegg lakris.
Vi har testet begge to. Den med fruktsmak likte vi, alle fem.
Og siden jeg er allergisk mot sitrus og jordbær, 
kan jeg bekrefte at de må inneholde ekte frukt, for gjett om jeg klødde.
Versjonen med lakris rett og slett elsket jeg,
og den fikk jeg ha i fred for barna.
Anbefales!

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 13


- Tiden er verdifull - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 13


Litt av hvert fra en uke på Sygna

Heisann sveisann!

Jeg har egentlig ikke noe særlig "tema" for denne uka som jeg har lyst å fortelle om, men heller mange små fortellinger om ting jeg har gjort denne uka! Så her har dere en litt annerledes versjon av mitt innslag som jeg ville likt å kalle for "Litt av hvert fra en uke på Sygna" :)

Mandag!
På fredag kveld uken før hadde jeg satt siste resten av druene mine inn i frysen for å spise de før jeg dro, men jeg glømte de! 

Heldigvis ble de en veldig god fri-midt-på-dagen-snack som jeg spiste mens jeg så på litt youtube. 

Mandag ettermiddag/kveld var jeg nede hos en av vennene min som bor på UH (et internatbygg som er nedenfor skolen i stede for ovenfor sånn som internatet jeg bor i). Vi koste oss veldig men jeg ble veldig overrasket når jeg så at det stod at Formor hadde lagt meg til på snap! Farmor fikk seg nemlig snapchat den kvelden, og jeg synst hun var kjempe flink med en gang! Det har vært veldig hyggelig å få små meldinger fra henne på appen :)

Tirsdag!
På Tirsdag innså jeg at jeg har pollenallergi, fordi jeg nøys 3 ganger på rad så snart jeg var ute av internatet mitt.

Senere, på ettermiddagen, gikk jeg ned til vennen min LT og vi sang og snakket ilag lenge, helt til LT plutselig bestemte seg for at jeg skulle visst klippe håret hennes! Jeg synest det var en litt skummelt, men morsom ide og vi gjorde det! Resultatet var ikke perfekt, men jeg ville sagt det er ganske bra for min første gang.

Vi så en annen venn av oss, som jeg skal bare kalle for "K" gående, og han har veldig krøllete hår og vi hadde snakket om å rette deg for ganske lenge. Vi ropte til han og sa han måtte komme opp til oss sånn at vi kunne gjøre det, og ikke så veldig lenge etter på kom han opp og LT begynte å rette det med en gang!

Flere av vennene våre kom inn for å se og henge ilag med oss 3 og slutt resultatet av håret til K var helt sprøtt! Vi holdt på å le oss i hel og gjorde masse rare ting med det etter på for å se hvordan han ville sett ut.


Onsdag!
Etter middag dro jeg og LT ned på butikken og kjøpte oss 2 pizzaer til 25 kr stykk og bestemte oss for å ha en "pizzadate".

Det tok en liten stund før vi fikk lagd pizzaen, men når vi fikk endelig gjort det, så ble den en veldig koselig "date"!

Torsdag + Fredag
Jeg var ganske dårlig og holdt meg på rommet omtrent hele dagen begge disse dagene!

K hentet med middag på torsdag og romkameraten min hentet meg kvelds mat og jeg er kjempe takknemlige for at de gadd!

Lørdag!
På lørdag så jeg TREDJE KLASSE REVY!! Den var kjempe morsom og jeg lo og koste meg masse! De hadde et veldig gøy "Disney" tema i tillegg til masse sketsjer om skolen vår og jeg synest den var bra laget!

Søndag!
På søndag prøvde jeg meg på å være med på volleyballen her i Balestrand! Det var kjempe gøy, og jeg kjente på at jeg hadde virkelig savnet å spille volleyball!

Det var for det meste uken min oppsummert, og jeg håper dere som leser hadde en like positiv uke som meg!

👇

Åse sitt hjørne


Vekas quiz har som tema: Hero or not. 4 oppgaver og 7 bokstaver i dag. Oppgåve 1: Initialer til person i nyhetene og første bokstav i rollen han ble valgt til i helga. Oppgåve 2: Første bokstav i by. Oppgåve 3: Initialer til mye omtalt person. Oppgåve 4: Første bokstav i etternavn til artist. Løysningsordet har hintet: Venter du på en helt, eller er det en sånn du egentlig vil ha?

Oppgåve 1. Den første rebusen gir navnet til en politiker. Den andre rolla han ble valgt til.



Oppgåve 2. Kva by skal vi fram til her?


Oppgåve 3. Kven snakker vi om her? Det skulle vært hans store kveld. Den friske prinsen i svart, skulle endelig få sin statuett. Men forsøket på å være helt vil for alltid være det vi husker. Og We don't talk about Jada.

Oppgåve 4. Kva legende innen musikken har eg tegna her? (Helt eller ikkje?)


Vekas premie: Liten påskeløper med mønster frå Best free crochet, heklet i Cotton Medi frå Europris.


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com. (Messenger går og.) Fristen er mandag 11. April klokka 24.00

Fasit frå forrige veke

1. Karlsruhe. Tyskland. 
2. Liv Johanne Ullmann. 
3. Anette Trettebergstuen. 
4. Lady Gaga. Shallow. 

Løsningsord: Gullskatt

Vinner av premie: Trond Wesenlund Hjønnevåg

Vekas handarbeidsprosjekt

Heklet i eget design av litt forskjellig garn: Mandarin petit, Cotton Medi, Søstrene Grene og Pandora fra Rauma Garn.


👇

Trond på tampen


Da var det tid for meg sånn på tampen igjen. Jeg har flere venner som driver med musikk så denne gangen vil jeg hedre min venn Egil. 

Han har holdt på med musikk så lenge at jeg tror han ble født i en musikk butikk. Nei, det var spøk, men han er allsidig, og om mulig så kunne han fylt alle plassene i et band. 

Når pandemien startet, så satte han igang et soloprosjekt der han spilte inn en sang og la ut video hver uke. En god del coverlåter men også egne låter. Ble mange videoer, samt en skive med egne og noen coverlåter som har blitt lagt ut på Spotify. Skiva heter "Hjertehistoria" om det er noen som vil gi den et spinn. 


Han har i det siste satt ned hastigheten på videoproduksjonen og legger ut ny video hver 2/3 uke. Grunnen til dette er nok at han har konsentrert seg om å få samlet sammen et eget band. 

Sist uke kom den gode nyheten om at han hadde fått tak i gode folk I bandet og at de nå er klar for oppdrag hvor hen det måtte være. 

Vil ønske Egil m/band lykke til, og håper at det blir mange som får øynene opp og hanker dere inn til spillejobber fjernt og nært.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar