Årsoversikt

søndag 15. mai 2022

Uke 19 2022 - Give that Wolf a Banana

Illustrasjon: Maia
 

Give that Wolf a Banana


Denne uka var Maia ikke i tvil om hva hun skulle tegne til bloggen, eller hva bloggen måtte handle om, det mente hun var innlysende; at uka hadde handlet om ESC, Eurovision Song Contest, eller Melodi Gand Prix, som vi her i landet liker å kalle den årlige sangfesten. Og det hadde hun vel for så vidt rett i, for utenom forberedelser til konfirmasjon, så er det vel omtrent det eneste andre som har foregått her i hus den siste uka.

 Jeg aner ikke hvor jeg var da Brå brakk staven. Jeg tviler på at jeg engang så på da han brakk staven, det er ikke helt utenkelig at tv-en stod på hjemme da det skjedde, men jeg kan ikke si med sikkerhet hvor jeg var da det skjedde. Jeg vet imidlertid svært godt hvor jeg var da Bobby Socks vant Melodi Grand Prix. Da dansa Åse og jeg krigsdans på gulvet i stua hjemme, og var minst like ville i bevegelsene våre som Hanne Krogh var da hun sprang ned trappene etter at seieren var et faktum.

Gjennom hele oppveksten var Grand Prix et av høydepunktene i året, helt der oppe på nivå med jul og påske og 17. mai. Den gang skulle alle deltagerlandene synge på sitt eget språk, og det medførte at vi etter hvert kunne synge med på sanger uten helt å vite hva det var vi sang, bare vi likte sangen, så lærte vi oss teksten. Det var stas, det var minst like mye rart den gang som nå, og det var det vi snakket om på skolen på mandag etter at finalen var avholdt.

Var vi heldig, så fikk vi kjøpe kassetten med alle låtene i etterkant. Eller så sneik vi oss til å ta opp sangene på kassett fra radioen: "Ein bichen frieden. Ein bichen sonne". "Jaime la vie!" Vi spilte og spilte alle sangene igjen og igjen, selvsagt først etter at finalen var sendt, for vi fikk jo ikke høre sangene på forhånd. Og ingen betting-selskaper på internett hadde fortalt oss på forhånd hvilke sanger det var mest sannsynlig at skulle vinne, slik at vi stilte med blanke ark og forventninger.

Nå er det ikke lenger slik. I uker på forhånd er det så godt som umulig å få med seg hva oddsen er for at den og den skal vinne. Det ødelegger litt for meg. Uten å ha hørt sangen til årets vinner, så hadde jeg forstått at seieren nok allerede var i boks for Ukraina, med 60 % vinnersjanse, så er det rimelig gitt. Og ganske kjedelig, fordi en nærmest visste på forhånd at ingen av de andre sangene egentlig hadde en sjanse. Ikke at jeg ikke unner Ukraina seieren. Men det var klart at de kom til å vinne lenge før noen som helst hadde avgitt en eneste stemme, og før en eneste ulv hadde fått seg en banan.

Jeg kommer nok ikke til å slutte å se på Grand Prix for det. Selv om jeg hadde en pause i årene mens jeg studerte, så har det blitt en "greie" for oss i familien nå. Og show, pyro, glitter og stas gjør det jo verdt det, selv om vinneren er gitt på forhånd. Og jeg drømmer fortsatt om å være tilstede på finalen, en gang i livet. Kanskje om Island en gang faktisk vinner, så kan vi dra dit? Eller om Norge en gang skulle vinne igjen, så kan vi dra på finale her i Norge. Det hadde vært noe, det.

 9. mai - 2022 - mandag

Foto: meg selv

Siden Trond jobbet formiddag startet jeg uka på hjemmekontor,
slik at mamma ikke skulle bli alene hele uka på dagtid.
Rune og Amanda deltok i skoleløp til inntekt for barnekreftforeningen.
De klarte 10 runder hver. Snøball var også med, og sliten etterpå.

Stikkord for dagen: skoleløp

 10. mai - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv

Mamma hadde lyst på pannekaker til middag på tirsdag,
så da fikk hun selvfølgelig det. 
Vi begynte på prosjekt "ferdigstilling av vaskerom".
På kvelden var det tid for første semifinale av ESC, og Norge gikk videre!

Stikkord for dagen: semifinale

 11. mai - 2022 - onsdag

Foto: meg selv

Etter kontordag tirsdag var jeg på hjemmekontor igjen onsdag.
Det er godt at vi kan ordne det slik, så mamma ikke blir så mye alene.
Vi fortsatte på "ferdigstilling av vaskerom" på ettermiddagen,
det ble montering av hylle med knagger til skolesekker og mer orden.

Stikkord for dagen: vaskerom

 12. mai - 2022 - torsdag

Foto: meg selv og Trond

Jeg avspaserte på torsdag, og Amanda fikk fri fra skolen,
slik at vi kunne dra til Bergen og handle til konfirmasjonen.
Det ble tur til Ikea, flere kjøpesentre og kinesisk mat til middag,
før vi dro hjem og fikk med oss siste rest av andre semifinale i ESC.

Stikkord for dagen: konfirmasjonsshopping

 13. mai - 2022 - fredag

Foto: meg selv og Trond

Rune tar nokså stor plass når han sniker seg opp i senga vår.
Trond skulle på nattskift på jobb, men rakk pizza før han gikk.
Maia kom hjem for helga, jeg ferdigstilte bunaden til Amanda.
Det regnet så vannet spruta ute på altanen.

Stikkord for dagen: bunadsfullføring

 14. mai - 2022 - lørdag

Foto: meg selv, Trond og Maia

Lørdag var det jo endelig tid for selve finalen i ESC.
Trond måtte på nattskift, så han gikk glipp av det,
mens vi andre benket oss foran tv-en med crispy chicken til middag.
Trond handlet hageslange, nå kan vi vaske bilen!

Stikkord for dagen: ESC-finale

 15. mai - 2022 - søndag

Foto: meg selv og Trond

Jeg følte meg skrekkelig ovenpå sondag, med nyvaska bunadskjorter.
Trond hadde siste nattevakt for denne gang, natt til mandag.
Jeg rydda og vaska på kjøkkenet, en utakknemlig jobb.
På kvelden leste jeg videre i første bok av familien Bridgerton.

Stikkord for dagen: mestringsfølelse

Ukens anbefaling - Uke 19


ESC - bingo


På Eurovision sine norske sider fant vi denne bingoen,
som vi kunne "spille" mens vi så på finalen på lørdag.
Amanda var best på å følge med, og fikk bingo først,
men det var uansett gøy å se om vi fant alle tingene.
Det hadde vært ekstra gøy om det hadde vært flere brett å spille på,
det er noe å tenke på til neste år!

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 19


- Eurovision Song Contest - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 19


Eurovision skaper gode minner

Hei der!

Jeg elsker Eurovision. Det er noe jeg har gjort lenge og jeg tror jeg aldri kommer til å stoppe. Hvert år gleder jeg meg masse når det nærmer seg og jeg ser på det sånn som noen som er avhengig av fotball gjør.

I år ble de to første semi-finalene noe som skjedde midt i skoleuka for meg. Det første så jeg på alene på rommet mitt og la ut en liten "vlog" for nesten hvert innslag mens jeg koste meg under dynen min.

For den andre semi-finalen ble jeg og noen venner enige om at vi skulle se den sammen! Jeg gikk rundt og sa ifra til flere av vennene våres at de kunne også bli med om de hadde lyst. Når klokka var der så var jeg klar oppe sammen med de første som sa at de hadde lyst til å se på det med meg, og jeg hadde tatt meg ost og kjeks som jeg satt og spiste på.

Plutselig kom em stor gjeng opp sammen med en av de jeg hadde sagt at kunne komme i tillegg tidligere! De satte seg rundt oss og resten av tida var kjempe koselig!

Programmet var dessverre ikke ferdig når det var innetid derimot, og jeg måtte se slutt resultatet på rommet mitt. Men det var veldig gøy å se alle klappe på Serbia sin sang og å høre alle le når Georgia åpnet boksen.

Finalen var jeg hjemme for å se og det var flott! Ikke alle jeg hadde heia på i løpet av semi-finalene hadde kommet videre, men finalen var fortsatt kjempe gøy.

Hjemme hos oss heia vi alle mest på Norge, men gratulerer til Ukraina for å vinne! De hadde en helt grei sang, og det var fint for de at de vant :)

👇

Åse sitt hjørne 


En litt spesiell quiz for veke 19 med tema: Eurovisjon. 6 oppgaver, 9 bokstaver. Oppgave 1: Første bokstav i by og land. Oppgave 2: Initialer til Artist. Oppgave 3: Initialer til artist. Oppgave 4: Første bokstav i navn på gruppe. Oppgave 5: Første bokstav i navn på gruppe. Oppgave 6: Første bokstav i navn på land. Løsningsordet har hintet: Er Sheldon Riley.

Oppgave 1:
Rebusen leder til navnet på en by og et land som har spesiell betydning for Eurovisjon Song Contest. Hvilken?


Oppgave 2:
Hvilken artist skal vi frem til her?


Oppgave 3:
Hvilken artist er dette:
Oppvokst på Sunnmøre er hun da,
Karrieren i Norge har vært bra,
Men i Eurovisjonen deltok hun for farens land i år,
Med en sang om å dø sammen ved hjertesår.
Medisinstudent er hun visst.
En ting er sikkert hun kom ikke sist.

Oppgave 4.
Hvilken gruppe, som innehar rekorden for størst forskjell mellom jurystemmer og folkestemmer har jeg tegnet her?


Oppgave 5.
Denne burde være grei. Tegningen fremstiller en sang. Hva heter gruppa som sang den?


Oppgave 6.
Hvilket land vant årets eurovisjon med rekordmange publikumsstemmer?

Send svar til aasesitthjorne@outlook.com (eller på messenger). På grunn av forsinkelse med publisering setter eg fristen til tirsdag 31. Mai klokka 24.00.

Vekas premie: Festremse med avtagbare maiblomster. De er festet med sikkerhetsnåler, så de kan skiftes ut/ brukes andre steder. Etter mønster fra Husfliden (blomstene) og Pinterest. Heklet i Cotton Medi fra Europris.


Fasit på forrige quiz:
1. Une Bastholm. Miljøpartiet de grønne.
2. Johnny Depp. Rango.
3. Luxor. Egypt.
4. Adele. Easy on me.

Løsningsord: Jubeldager.

Har ikke fått noen svar på quizzen, så ingen vinnere forrige quiz.

👇

Trond på tampen 


Melodi Grand Prix. En konkurranse som folk enten hater eller elsker. Jeg synes det er gøy, men så liker jeg jo enhver anledning til å kunne få litt fest og feiring.


Vi har en tradisjon i familien at vi benker oss foran fjernsynet med masse godsaker og gjør oss klar til forrykende sceneshow med et entusiastisk publikum i salen.

I år måtte jeg ta til takke med å høre finalen på radio. Jeg hadde nattskift. Ble liksom ikke den samme feststemningen, men var gøy å høre allikevel. 

Alle har sine favoritter og er nok ikke alltid helt enige i hvem som burde vinne. Har hørt endel bemerkninger om årets vinner, men skal ikke gå inn på den diskusjonen. 

Fagjuryene og folket har talt, og en vinner har blitt kåret. Norge kom på 10 plass, så jeg er fornøyd. 


Til de Ukrainske vinnerene vil jeg bare si, gratulerer med seieren.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar