Årsoversikt

søndag 5. juni 2022

Uke 22 2022 - Maia 17 år

Illustrasjon: Maia


Maia 17 år


Denne uka markerte en ny milepæl i familien. Først og fremst fordi Maia på torsdag fylte 17 år. Dermed ble Trond og jeg foreldre til en 17-åring for første gang. (Hjelpe meg, er vi blitt så gamle, da?) I tillegg var det første gang at Maia ikke fikk feiret selve dagen hjemme med familien, siden fødselsdagen var på en torsdag, og dermed en skoledag, der jenta vår var i Balestrand. Og dermed ble det også første gang at Maia arrangerte feiring av fødselsdagen sin helt alene, noe hun tilsynelatende klarte med glans. (Litt til mammas fortvilelse, er det ingenting de trenger min hjelp til lengre, da?)

Jeg er litt usikker på hvem som syntes det var tyngst at det ble sånn, meg selv eller Maia. Det er jo vondt for et mammahjerte å ikke få være med eldstebarnet på fødselsdagen, og Maia syntes det var vondt å ikke få frokost på senga på fødselsdagen, så kanskje var det oss begge. Jeg er også litt usikker på når vi egentlig startet med den tradisjonen, med frokost og gaver på senga, jeg tror kanskje det var på 3-årsdagen til Maia, men jeg er ikke helt sikker. (Jeg så faktisk gjennom en hel del fødselsdagsbilder for å finne ut av det, uten at jeg ble mye klokere.) Men det er nå blitt det for oss her i familien, da, en tradisjon, som barna har en forventning om at skal skje hver gang fødselsdagen deres er her.

Så da Maia innså at det ikke ble frokost på senga på fødselsdagen i år, så ble hun først litt lei seg. Da avtalte vi at vi skulle ta frokost og gaver på senga da hun var kommet hjem for sommerferien, og det var litt plaster på såret, tror jeg. Jeg var imidlertid litt lei meg for at hun ikke skulle hjem i helga etter bursdagen, så uten at Maia visste noe, så la jeg en plan. (Det bor en liten Egon Olsen i meg, tror jeg.)

Jeg fikk det for meg at jeg ville til Balestrand fredag, dagen etter Maias bursdag, og overraske henne med et lite besøk. Vi organiserte at bestemor/mamma skulle få være på sjukeheimen i pinsehelga, jeg bestilte overnatting på Vangsnes fra fredag til lørdag, og så avtalte at jeg avspaserte den siste timen på jobb på fredag, slik at vi kom oss av sted før det ble for seint. 

Både torsdag og fredag var vi litt bekymret for at noen skulle røpe for Maia at vi skulle overraske henne, siden det etter hvert var en del som visste om overraskelsen, men det viste seg at alle informerte klarte å holde det for seg selv, imponerende nok. Før vi dro fra Eivindvik måtte alle i familien slå på "ghost mode" på Snapchat, så ikke snap-kartet skulle røpe oss (Trond har ikke slått det av igjen enda, han, da, jeg mistenker at han ikke helt vet hvordan han gjør det, eller at han ikke vil at jeg skal vite hvor han er til enhver tid), og så dro vi innover fjorden, og tenk, det ble en skikkelig overraskelse for jenta vår, som ikke ante noe som helst før vi plutselig stod i gangen hennes da hun kom ut fra badet fredag ettermiddag.

Vi fikk en fin ettermiddag sammen i Balestrand, med bursdagsmiddag på restaurant, kafe-besøk på Sygna, og kos, og så reiste vi, alle fem, til Vangsnes for natten. Da vi kom dit, innså vi at det var gammalost-festival i Vik, så dermed endte vi plutselig på festival på lørdagen, en fin feiring for Maia, det også, tror jeg. Alt i alt så ble bursdagen og dagene etter en fin opplevelse for Maia og oss andre, så kjekt. Tenk at jenta vår alt er blitt 17 år!

Gratulerer så mye til Maia med 17-årsdagen!

 30. mai - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Trond

Jeg startet uka med en hjemmekontordag, mens Trond sov før nattskift.
Vi demonterte ekstraseng på mammas rom, og satte inn stol og bord i stedet.
Amanda var på styremøte i 4H, og Trond og Snøball kjørte henne.
Snøball syntes overmadrassen som vi byttet ut var akkurat rett for henne.

Stikkord for dagen: ommøbleringsmodus

 31. mai - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Mamma fikk koselig besøk fra tante Reidun på dagen. Så kjekt.
Dessverre ble mamma dårlig ut over kvelden, såpass at det ble innleggelse.
Dermed ble det ny ambulansetur til sykehuset på henne,
og kvelden ble preget av at hun ikke var i form, og bekymring over det.

Stikkord for dagen: Ambulansebesøk igjen

 1. juni - 2022 - onsdag

Foto: meg selv og Trond

Onsdag gjorde Eltel nytt forsøk på å få internettfiber i hus. Uten hell.
Men de har nå funnet ut hvor feilen ligger, og det er ikke hos oss.
På kvelden var vi på sommeravslutning med 4H, med grill og moro.
Vi la oss ikke til å sove før det var 2. juni, og Maias bursdag.

Stikkord for dagen: 4H-sommeravslutning

2. juni - 2022 - torsdag

Foto: Maia, Trond og meg selv

Maia fylte altså 17 år på torsdag, og feiret på Sygna med venner der.
Trond og jeg følte oss gamle, sånn er det, når barna klarer seg selv.
Trond hadde siste nattskift for denne gang, natt til fredag.
Trond elsker å ta bilder av båter som passerer på sundet.

Stikkord for dagen: Maias dag

 3. juni - 2022 - fredag

Foto: meg selv og Trond

Fredag dro vi til Balestrand for å overraska Maia.
Hun ble heldigvis glad, og veldig overrasket.
Vi hadde en fin ettermiddag sammen i Balestrand,
før vi endte på Vangsnes for natten, alle fem.

Stikkord for dagen: overraskelse!

4. juni - 2022 - lørdag

Foto: Trond og meg selv

Vi oppdaga at det var Gamalostfestival i Vik, så da endte vi der på lørdag,
etter frokost og besøk hos Fridtjov den Frøkne på morgenen.
Det var kjekt med festival, der reiser vi gjerne tilbake.
På kvelden kjørte vi Maia tilbake til Sygna før vi andre tok turen hjem.

Stikkord for dagen: Gamalostfestival

 5. juni - 2022 - søndag

Foto: Trond og meg selv

Søndag var det dugnad for 9. klasse som stod på planen.
Vi stilte med 9 liter vaffelrøre, det gikk med nesten 7 liter, 
så det ble litt inntekt til klasseturen for gjengen.
Jeg fant en "vikingtrone" som jeg synes passet meg utmerket.

Stikkord for dagen: Pinsevaffelsalg

Ukens anbefaling - Uke 22


Solvang Ferietun - Vangsnes


Denne uka vil vi anbefale Solvang Ferietun, der vi overnattet denne uka etter besøk i Balestrand. Her likte vi oss godt. Rommene var store og gode, vi hadde et 4-mannsrom med eget bad, og det var ikke noe problem at vi plutselig ble fem i stedet, siden Maia ville være med til Vangsnes. Rune var litt skuffa over at det ikke var vann i bassenget, og siden vi kom sent og reiste tidlig, ble det ikke noe boblebad på han, heller, men tilbudet er der, i alle fall på sommeren. Vi tok med eget sengetøy (mest fordi jeg er så allergisk mot vaskemiddel), men det går an å leie sengetøy om du ikke vil det. Utvask kan du gjøre selv, eller velge å betale for det, slik vi gjorde. Prisene var absolutt overkommelig. Anbefales!

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 22


- Happy Birthday to Maia - 


Video: Amanda

Maien på Sygna - Uke 22


En fin bursdag

Heisann sveisann!

Jeg hadde bursdag denne torsdagen andre juni og gleda meg til det hele uka! Jeg planla en stor bursdags fest på det ene bygget nedenfor skolen som mange bor på.

To dager før, rett etter bursdagsfesten til en av bestevennene mine som hadde bursdags feiring den dagen siden hun hadde bursdag da, så gikk jeg med en venn ned på butikkene i Balestrand og kjøpte inn pizza og brownie mix. Jeg inviterte alle de nærmeste vennene mine, men i løpet av dagene før feiringa var det mange som skrev at de ikke kunne komme for flere grunner. Jeg var litt lei meg, men jeg bare inviterte noen andre og plutselig så var dagen her!

Jeg ventet til litt før midnatt og lagde en kul video på badet. Rea var den første til å skrive gratulerer med dagen til meg. Når jeg kom ut fra badet sa romkameraten min det til meg med en gang og jeg ble ganske glad for det :)

Når jeg våknet igjen, ringte familien min her hjemme meg og gratulerte meg med dagen og sang for meg. Midt i samtalen etterpå ringte farmor meg og jeg måtte jo svare og snakke med henne mens jeg åpnet bursdagsgaven hun hadde sendt med meg tilbake til Sygna etter Amandas konfirmasjon.

I løpet av skoledagen fikk jeg en burdagshilsen fra en engelsk prest som vi besøkte i engelsken, jeg kjøpte og spiste jordbær, hadde fri i matten, hadde to helt greie gym timer og tilslutt en veldig gøyal kunst time.

Middagen var helt ok, men vi skulle spise pizzaen og kaken i stedet for den normale kveldsen. Vi hadde egentlig bestemt at festen skulle begynne 18.00, men vi endra det i siste liten til 17.30, og det var det plutselig bare et kvarter til!

Jeg sprang rundt omkring og henta alt jeg skulle ta med meg ned og forta meg ned. Vennene mine som bodde der var allerede klare og vi snakket litt sammen før vi satte pizzaene i rommet. Da alle var endelig kommet spiste vi pizza og det var kjempe hyggelig! Vi hadde masse selskapsleker vi gjorde, og da all pizzaen hadde blitt spist opp så flyttet vi oss alle inn på kjøkkenet for å begynne på kaken.

Det var flere av oss enn det trengtes for å lage en kake, så en relativt stor gjeng begynte å leke med hva enn de fant og kasta eller sparka det i en sirkel til hverandre. De endte opp med å stå og gjøre det ute i regnet fordi de ikke ville ødelegge kaken med et uhell. De mistet dessverre ballen i buskene, og da en av jentene gikk for å hente den så satt sandalen hennes seg fast i gjørma der og de brukte 45 minutter før de klarte å finne den igjen.

Det var noen som gikk før de fikk kake fordi de måtte, men de som ble igjen sang for meg og jeg blåste ut telysene vi hadde satt oppå og vi spiste kaken. Den var fortsatt ganske varm og ikke helt klar, men det gikk fint fordi jeg hadde en fantastisk bursdag uansett. 

Noen av de ble med igjen senere og hadde bursdags karaoke og just dance med meg og jeg sovnet med et smil. :)

👇

Åse sitt hjørne 

Vekas tema (inspirert av bursdagsbarnet) er Generasjon Z. Med undertittel: Hvor deilig er det å slå/være bedre enn svenskene. 4 spørsmål og 8 bokstaver fordelt slik. I oppgave 1 skal vi frem til første bokstav i et «sted», og første bokstav i landet det ligger i. I oppgave 2 skal vi frem til første bokstav i begge ordene i navnet på en stadion og første bokstav i fornavnet til vinneren her i år. (Eller første bokstav i etternavnet på finalemotstanderen.) I oppgave 3 skal vi ha initialene (3) til navnet på en idrettsutøver. Og i oppgave 4 skal vi frem til felles første bokstav i navnet på artistene. Løsningsordet er noe som kan bli solgt i forrige ukes løsningsord. Det er en matrett som er populær for generasjon Z, og oss andre. Men kan også være en betegnelse for folk fra en stor by.

Oppgave 1.
Hvilket omstridt fjell finner du i rebusen her? Og hvilket land ligger det i? (Rebusen består av to ord, og leses nedover). Fjellet har blant annet fått mange unge til å bli sinte på en høyrepopulistisk politiker i landet.


Oppgave 2.
Hvilken stadion skal vi frem til her? Der en ung nordmann klarte noe ingen norske har klart før. Og hva er første bokstav i etternavnet hans, den samme som første bokstav i fornavnet til han som vant?


Oppgave 3.
Hvilken idrettsutøver skal vi frem til her?
Når sønnene til Drillos vokser til,
Kan resultatet kanskje bli mesterskapspill?
I spissen for dem en spiller fra Bryne står.
Han ble født i Leeds og er 21 år.
I Dortmund har han blitt en megastjerne.
Nå solgt til City, den beste er han gjerne.
Nominert til gullballen var han visst,
En toppscorer, en målgarantist.
21 landskamper har gitt 20 mål,
Å vinne over svenskene skaper mye skrik og skrål.
 
Oppgave 4.
Til slutt en duo som også på sin måte, iført masker, vant i Sverige. Hvem har jeg tegnet her? Her skal vi frem til felles første bokstav i fornavn.


Send svar til aasesitthjorne@outlook.com (eller på Messenger). Frist for svar søndag 19. Juni klokka 24.00

Vekas premie: Liten ryggsekk etter mønster fra Nickis homemade crafts. (En del modifisert). Interessant å prøve to, for meg, nye heklemåter, Thermal stitch og Waistcoat stitch. Resultatet ble bra, men det tok sin tid. Ryggsekken er heklet i Cotton Medi fra Europris, og Mandarin Naturell fra Sandnes garn.


 Fasit på quiz fra uke 20

1. Apekopper
2. Kongsberg og Numedalslågen
3. Eidsvollsbygningen
4.Aha og Morten Harket

Løsningsord: Hanekam.

Vinner av premie: Sølvi-Ann Oddekalv.

Mitt kreative prosjekt

Denne veka vil eg ta med et prosjekt som ikke er strikking eller hekling, «Krystallkule/lysestaker». De ble egentlig laget til 17. Mai. I folketoget på 17. Mai presterte vi å knuse lysestaken til «krystallkula". Heldigvis fikk jeg tak i nye på Europris på Sørlandsenteret, så nå har de fått plass i bokhylla. 



👇

Trond på tampen 


Deilig å føle at kulturlivet og folkelivet våkner fra "dvalen" som har rådet under pandemien. 

Vi var innom Balestrand for å overraske Maia dagen etter bursdagen. Spiste en god middag ute og tok henne med oss på overnatting på Vangsnes. Ble spurt der om vi skulle på festival neste dag. Vet ikke om den som spurte eller jeg var mest overrasket. 

Når vi stod opp neste dag, så bestemte vi oss for å besøke Vik sin Gammalost festival. Ikke for at noen av oss har stor nytelse av gammalost. 


I Vik yret det av liv. Var vanskelig å finne parkering, men fant en plass tilslutt. Liv og røre overalt. Helt ufattelig deilig å vandre rundt og kjenne på "festivalfølelsen". Maia fikk smake på gammalost, og tro det eller ei, så likte hu det. Om du lurer, så nei, vi har ikke gammalost i kjøleskapet. Maia skal få lov til å ha det så lenge vi slipper. 

Blir spennende å se hvordan det festivalene "popper" opp etter hvert som sommeren skrider frem. Hvem vet, kanskje så dumper vi borti en festival eller to til i løpet av ferien.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar