Årsoversikt

søndag 1. oktober 2017

Uke 39 2017 - D' er haust. Det ruskar ute med regn og kalde vind.

October
And the trees are stripped bare
Of all they wear
What do I care


Når regnet hvisker om sommeren, pugger det gloser til høstens mektige regnskyll.

I dag er vi kommet til 1. oktober. Tenk, så er det bare 3 måneder igjen av året, og vi må innrømme at det virkelig er høst der ute nå. Helgen har vært preget av dårlig vær i sør-Norge, fra Sokndal har det kommet bilde etter bilde av flom og flomskader, og på nyhetene er høstens første flom hovedsak. Det er høst, og Norge er like overrasket hvert år over at høsten kommer.

Denne uka har, som forrige uke, vært travel, men til tross for både travle dager og etter hvert dårlig vær (for uka har egentlig vært ganske fin frem til i dag), så synes jeg det har vært en nokså god uke både på jobb og hjemme. Så da blir det kanskje en litt lysere "tone" i dagens blogg, til tross for at høsten er her med vind og regn og mørkere dager?


Mandag var jeg på jobb på dagen og forsøkte å komme "ovenpå" med papirarbeidet der. Etter en hektisk uke på jobb sist uke var det nok å ta tak i, så dagen på jobb gikk fort unna. Etter handletur for ukens middager, middag, lekser og en kopp kaffe gikk jeg tidlig til sengs uten å ha tatt noe bilde for dagen. Dermed blir mandagens bilde dette fine bildet av huset "vårt", der vi bor i Eivindvik.


Og grunnen til at det ble tidlig kveld mandag, var aller mest at tirsdag startet tidligere enn jeg er vant til. Allerede kvart over fem var jeg ute av senga. Denne dagen hadde jeg min "dag i bilder" for september. Dagen ble tilbrakt på kurs om antibiotikabruk på Skei i Jølster, og den ble lang, for klokka var over åtte på kvelden før vi var hjemme.


Onsdag ble nok en travel dag. Den startet med tannlegebesøk med alle tre barna etter tur, deretter visitt på sykehjemmet, før jeg hadde to møter på NAV. Deretter bar det rett av sted til Knarvik for min første opplæringsvakt på legevakten. 

Det ble en positiv opplevelse, legevakten fremstod som velorganisert og veldrevet, og jeg tror det skal bli kjekt å ha vakter der når jeg bare kommer inn i nødnettradio (for nå har jeg lært at det kalles en radio, ikke en telefon), og nytt journalsystem (for det var selvsagt et annet system her enn de tre-fire-fem jeg har vært borti fra før.)


Torsdag morgen våknet jeg og tenkte "det er fredag, hurra", før jeg innså at det nok ikke helt var fredag enda. Men det er vel lov til å være litt trøtt når en har hatt to lange dager, der en var hjemme sånn litt over midnatt den siste dagen? 

Jeg måtte "stjele" dette bildet fra Facebook, for på torsdag ble jeg altså (sammen med alle de andre legene i "ALIS-VEST"-prosjektet) presentert på Stortinget av fastlege i Masfjorden, og initiativtaker til dette prosjektet, Rolf Tande. Et spennende prosjekt er det, og ekstra gøy er det jo med nasjonal oppmerksomhet. 


Fredag kom mamma på besøk igjen, etter at hun hadde dratt hjem tirsdag. Hovedgrunnen til at hun kom tilbake så fort var at vi måtte stille med "fullt" lag på quiz-kveld på kroa. Og jammen gjorde vi det ganske så bra, en andreplass ble det denne gangen, en plassering opp fra sist, og helt etter vår målsetning om å komme på andre plass, ettersom vinnerne må lage quiz til neste gang (og da kan vi jo ikke være med!)


I går hadde vi oss først en tur til Knarvik, min andre denne uka. Deretter dro vi hjem, spiste grøt, og fikk besøk av Timag, før vi dro på revyen "Berre dilldall" med Eivindvik Ungdomslag, fremført på Dalsøyra. Det ble en kveld med mye latter og moro, det var skikkelig kjekt å være publikum for en gangs skyld. 

Mine favoritter må være de to eldre damene som satt i sofaen og snakket om henholdsvis Halloween-festen den ene hadde vært med på, men den andre hørte litt feil, og trodde hun hadde vært på Heroin-fest. Slike misforståelser kan det bli mye forviklinger av - og mye moro med.


Og så var det søndag og første oktober. I dag har jeg tatt det helt med ro her hjemme, og bare syslet litt i hus. Trond og Amanda har vært på basar, mens Maia har hatt besøk av Timag, som reiste tilbake til Sula i ettermiddag.

I kveld har jeg funnet frem julebroderiet, eller et av flere julebroderier jeg holder på med. Dette skal etter planen bli adventskalender til Rune, et prosjekt jeg har holdt på med i over 8 år uten at det har blitt ferdigstilt, for jeg har innsett at å brodere på blå bakgrunn ikke er så skrekkelig lett. Men vi får gjøre et nytt forsøk: det er tross alt to måneder igjen til vi er i desember, så det kan jo være at de regntunge høstkveldene kan benyttes til endelig å gjøre dette ferdig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar