Årsoversikt

søndag 29. januar 2023

Bekjennelser fra et mat-vrak (Uke 4 2023)


Vafler er godt


Hva skal en gjøre, da? Når Maia sender Snap av at hun får servert vafler på Sygna. Og du nesten kjenner den deilige lukta som bare vafler kan lukte, gjennom Snapchat. Da er det jo ikke så mye annet å gjøre, da, enn å lage vaffelrøre, finne frem vaffeljernet, og steke vafler. 

Sånn er det i alle fall for meg. Når jeg får sendt en Snap, eller ser en video på Instagram, eller TikTok, der noen lager mat, så får jeg lyst på akkurat det som det er bilde eller video av. Da blir det fort vafler, eller taco, eller smørbrød, eller noe annet som ser godt ut. Og det gjør jo det meste. Men det er kanskje bare meg som er lett påvirkelig? Ikke vet jeg.

Vel, i alle fall, det ble vafler. Og senere i uka ble det cupcakes, og sitronkake, og frukt og kjeks. Bare fordi det fristet, eller fordi vi hadde lyst på noe godt på ettermiddagen. Besta hadde et måltid hun kalte "nons". Da serverte hun kaffe og noe godt attåt, sånn i passelig ettermiddagstid. Det måltidet tror jeg vi har adoptert hver dag denne uka. Eller kanskje vi heller skulle kalle det "moms"? Ettermiddagsmoms, liksom. Det er jo det det er.

Det er gøy å lage mat. I alle fall om en har et ryddig og rent kjøkken, da frister det å lage mat. Og når Amanda og jeg lager mat sammen, setter på litt musikk på Google Home, og synger og danser, og koser oss mens vi kokkelerer. Da er det skikkelig gøy å lage mat. Og da blir det fredags-taco, og lørdagsfrokost-eggesandwich, og mye annet godt. Huff, jeg tror kanskje jeg er litt mat-vrak for tiden. Og det nå, i januar, når en skal være sunn og ha nyttårsforsetter og sånt? 

Ja, ja, vafler er nå i alle fall veldig godt. Og det er jo enda mange uker igjen før vi må tenke på å få på plass den bikini-kroppen, er det ikke?

💙

Mandag 23. januar 2023


Uken starter som oftest med en kopp kaffe. Og sånn går jo fort dagene.

Tirsdag 24. januar 2023


Anita fylte år på tirsdag, så det var kake til lunsj. På ettermiddagen ble det vafler. Maias feil.

Onsdag 25. januar 2023


Amandas klasse skal på skoletur i juni. Det må planlegges. Sånt blir det møter av.

Torsdag 26. januar 2023


Amanda var på mørkekjøring i Knarvik, Trond kjørte. Rune og jeg koste oss alene hjemme.

Fredag 27. januar 2023


Jeg oppdaget at Sparkjøp har flere gardinlengder med navn fra Solund. Maia kom hjem. 

Lørdag 28. januar 2023


Rune var i Bergen i helga. Trond på jobb. Vi jentene rådde heimen. Amanda mekka frokost.

Søndag 29. januar 2023


Jepp, julepynten måtte organiseres. Det blir det først rot av, men så blir det bra!

💙

På nattbordet akkurat nå: Anne of Avonlea


Jeg holder fortsatt på med "Over Horisonten", altså. Men denne boken ligger også på nattbordet mitt. Det har den gjort en stund. Jeg begynte på serien om Anne fra Bjørkely, på engelsk, en gang i sommer, tror jeg, men etter å ha slukt bok nummer en på kort tid, så ble denne liggende på nattbordet etter at jeg hadde lest et par kapittel. Denne boken handler om tiden etter at Anne er ferdig på skolen, og skal begynne som lærerinne på skolen i Avonlea. Og den er et stykke fra hendelsene i tv-serien "Anne med E", som vel egentlig kanskje slutter omtrent der denne boka begynner. 

Jeg har en plan om å leses alle bøkene om Anne, og så har jeg kjøpt tre filmer av litt eldre årgang, siden "Anne med E" ble avsluttet der den ble, så måtte vi jo finne en måte å få "resten" av historien om Anne. Gleder meg til å få fortsatt på den planen en vakker dag. For bøkene om Anne fra Bjørkely er blant mine absolutte favoritter.

👍👍👍👍👍👍

💙
 
På tv-skjermen denne uka: Extraordinary

Denne helgen så jentene og jeg hele første sesong av serien "Extraordinary", som kom ut på Disney Plus denne uka.


8 episoder med god britisk humor gikk fort med når vi jentene var alene hjemme. Serien er en litt "omvendt" superhelt-serie, der alle unntatt hovedrollen, Jen, har "superkrefter". I jakten på å finne hennes superkraft, så havner Jen oppi mange rare situasjoner, som det blir mye bra komikk i. Og det er artig å se hvordan det ikke alltid er like gøy å ha superkrefter, om en blir sittende fast i en vegg, eller ikke klarer å fikse "blunderen" sin, samme hvor mange ganger en spoler tida tilbake.

Anbefales fra oss tre. Gleder oss til neste sesong!

👍👍👍👍👍👍

💙

På spill-fronten denne uka: UNO junior


Denne uka har barna og jeg hatt fullstendig dilla på å spille UNO junior. Mest fordi vi enten ikke har, eller ikke finner, vanlig UNO. Vi ønsker oss det, altså, for med UNO junior så kan en ikke "snu veien" eller vri med pluss fire kort til neste spiller. Og så synes jeg at det burde vært lov til å legge nesehorn på flodhest - for det er jo så godt som samme dyret, er det ikke? 

Men - vi har kost oss masse med å spille UNO junior altså. Det går helt fint å spille junior-versjonen selv om vi er to voksne og tre tenåringer i hus. 

👍👍👍👍

💙

På test-bordet denne uka: After Eight Strawberry


Denne kjøpte vi også før jul, spennende med en ny smak på After Eight, så det måtte jo testes. Men også denne kom vi aldri helt til å smake på i jula og romjula, så da ble det "testing" denne helga i stedet.

Jeg skal innrømme at det faktisk funka helt greit med jordbær sammen med mint-smaken. Men jeg er litt usikker på om jeg ikke likevel foretrekker den "klassiske" After Eight. Likevel, spennende med en liten "vri", og variasjon er jo sjelden feil, spør du meg. Og så er det jo sjokolade, og det er alltid godt. Amanda syntes det var litt for lite jordbærsmak, mens Rune syntes de var "bra", og Trond syntes det var en litt for blass jordbærsmak. 

👍👍👍

💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar