Årsoversikt

søndag 22. januar 2023

Ein snømann kan'kje vare evig, veit du (Uke 3 2023)

  


Snømenn lever farlig her vest

Da jeg kikket ut vinduet mens jeg satt på kontoret mitt en gang på mandag, så tenkte jeg to ting: for det første at jeg var glad for at jeg ikke hadde vaktuke og skulle på utekontor denne uken, og for det andre, at jeg skulle ønske at bilen min fortsatt stod i garasjen, for sånn som det lavet ned, så visste jeg at det ble skraping av bil før jeg kunne dra hjem, noe det også ble. Jeg er ikke spesielt glad i å skrape snø.

Min bekymring for vær og føreforhold førte videre til en åpen hoveddør tirsdag morgen, men det var jo ikke før utpå dagen onsdag at det ble skikkelig snøvær. Da stod bilen i garasjen. Snøball og ungene syntes det var stas, og mens de var på altanen, så monterte jeg Runes nye rattkjelke. Han fikk ny til jul, etter at Trond klarte å kjøre over den gamle sist det var antydning til snø. 

Barna stakk ut og akte litt i bakken her, det er praktisk med egen akebakke på tomta, selv om den ikke er helt så bratt som Rune skulle ønsket seg. Det lavet ned med kram snø, så da kom Amanda på at hun ville lage snømenn. Hun begynte med en plan om å lage hele familien i snø, men det ble fort kaldt og vått, så hun ga seg etter en pappa-snømann (ok, da, det var meg som var kald og våt og ville inn igjen), mens Rune lagde en liten hunde-snømann.

Snømannen fikk hatt, skjert, knapper, armer og øyne, og stod der så flott som bare det - frem til torsdag. Da ble det litt tøvær, før det frøys på igjen, og den stakkars snøpappaen vår fikk seg en uheldig knekk i ryggen. Så da Amanda og jeg kom hjem etter jobb og skole, så syntes vi det så ut til at snømannen hadde tatt seg en god fest, og derfra tok det ikke lange stunden før snømannen var "omdekorert" i henhold til holdningen.

Trond holdt på å kjøre på en ny rattkjelke da han oppdaget snømannens holdning og dekor på fredag morgen. Det gikk heldigvis bra, uten nytt kjelke-uhell. Men like bra gikk det nok ikke med snømannen, han ble krummere og krummere i ryggen ut over helga (sånn går det når sånne snømenn havner utpå kjøret, tror vi), og søndag morgen så hadde han rett og slett skrumpet inn til en liten pytt utenfor her. 

Det er skummelt å være snømann her på Vestlandet. De lever farlige, og i vår snømanns tilfelle, et noe utsvevende, men kort, liv.

💙

Mandag 16. januar 2023


Mandag morra blues. Snøball og Amanda frøys etter skoletid. Da er det kjekt med dyne.

Tirsdag 17. januar 2023


Jeg skulle bare sjekke om det var kommet mye snø i løpet av natta, jeg lover.

Onsdag 18. januar 2023


Ungene og jeg tok turen ut i snøværet og akte og bygde snømann. Deilig med litt vinter.

Torsdag 19. januar 2023


Tid for årets andre vakt på legevakten. Maia skada ankelen sin på glatta.

Fredag 20. januar 2023


Maia var på røntgen, ingen brudd, heldigvis. Snømannen vår havna "på kjøret".

Lørdag 21. januar 2023


Spontantur til Balestrand for å være med Maia på russerevy. Så kjekt!

Søndag 22. januar 2023


Rolig søndag hjemme etter en travel lørdag. Snøball kan kunsten å slappe av. 

💙

På nattbordet akkurat nå: Over horisonten


Denne fikk jeg til jul i 2021, tror jeg, men jeg har aldri kommet til å lese den før nå. Jeg begynte på denne så smått sist uke, men kom ikke så veldig langt, og jeg må nok innrømme at jeg ikke har kommet så veldig mye videre denne uka. Boka skal være veldig god, og jeg har likt det meste jeg har lest fra Jojo Moyes, så jeg håper jeg snart får kommet ordentlig i gang. Så langt har det vært mest hester og cowboyer, så jeg er spent på hvor denne boken tar meg videre, og ikke minst, hvor den ender. 

👍👍👍👍

💙
 
På tv-skjermen denne uka: Manifest

Denne serien er det Amanda, Trond og meg som har sett. Maia syntes den ble litt for "skummel", og Rune har ikke vist interesse. 


Del 1 av sesong 4 kom ut i høst. Vi har sett de første 3 sesongene i løpet av 2022, og nå første del av sesong 4. Liker du spenning, krim, mysterier, litt overnaturlige ting med en splæsj av romanse, så er denne serien midt i blinken. Den kan minne litt om "Lost", så jeg er, for å være helt ærlig, bekymret for at denne serien skal bli avsluttet like dumt som "Lost", men så langt har det i alle fall vært en spennende utvikling, og vi gleder oss til å få se hvordan det går når vi kommer til 2. juni 2024.

👍👍👍👍👍

💙

På spill-fronten denne uka: Exploding Kittens


Mens vi var på Sygna på besøk på lørdag, så benyttet vi anledningen til å prøve noen nye spill. Et av dem var dette, Exploding kittens (NSFW edition). Maia hadde jo selvsagt testet det før, sammen med andre elever på Sygna, og Amanda har spilt det med venner før, så det var vel egentlig bare "nytt" for meg. 

Målet er å unngå å bli drept av katter som "eksploderer". Det var ikke så veldig vanskelig å komme inn i spillet, og enten så hadde jeg begynnerflaks, ellers så lå dette for meg, for jammen vant jeg over begge jentene. Et kjekt kort-spill. Denne versjonen er kanskje ikke den jeg hadde forventet å finne på Sygna, men kortspillet er jo det samme, uansett hva som er avbildet på kortene. Gøy, anbefales!

👍👍👍👍👍

💙

På test-bordet denne uka: Diverse julegodter.


Før jul kjøpte vi inn diverse julesnop som vi planla å teste i jula, men tenk, så kom vi aldri så langt, for vi var stort sett så mette på julemat at vi ikke hadde lyst på snop. Derfor ble det i stedet litt testing av julesnop denne helga i stedet. Vi valgte ut Nissekompiser fra Freia, Nidar Skumkarameller, Minde Pepperkakekuler og Labans Nissefest (Nidar). 

Min favoritt var nissekompisene, ren melkesjokolade blir aldri feil, uansett form. Amanda likte best skumkaramellene og trærne og snømennene i Nissefest-posen, mens Trond likte best klassiske seigmenn og skumkaramellene. Pepperkakekulene smakte som pepperkaker med Philadelphia-ost, og er i alle fall noe av det beste vi har forsøkt med pepperkakesmak (chips, for eksempel, det var rart) denne vinteren.

👍👍👍👍👍

💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar