Årsoversikt

søndag 15. januar 2023

Å slumre - slumrer - har slumret (Uke 2 2023)

Illustrasjon: Maia W. Hjønnevåg

 

Trøtt i trynet, much?

Det er jammen hardt å være b-menneske. Å leve i en verden som er tilpasset og beregnet på mennesker som er akkurat motsatt av deg; som står opp før hanen galer, og finner veien under dyna lenge før et b-menneske har kommet på at en i det hele tatt har en seng. Det er ikke lett i det hele tatt.

Det er ekstra hardt å være b-menneske som akkurat har hatt nok ferie til å snu døgnet helt fullstendig på hodet, og som nå skal tilbake til "a-menneske-modus". Uten egentlig å være i stand til det. For hodet og kroppen, de har jo på 1-2-3 funnet sin optimale døgnrytme; sove til langt på dag, være våken til langt på natt. Og der vil de helst være, bare litt til. 

Bare fem minutter til. Eller helst 3 timer, da. Men det er utrolig hvor klokketro vi b-mennesker har på effekten av å sove 5 minutter til. Vi slumrer. De aller fleste av oss ikke bare en gang. Jeg har, for eksempel, per i dag, 6 alarmer satt med 15 minutters intervaller fra en god stund før jeg "må" ut av senga, til en god stund etter at jeg burde ha dratt til jobb. Og jeg slumrer - mellom disse. 

Jada, jeg vet at det ikke er anbefalt. Og jeg vet at 5 minutter til egentlig ikke hjelper noe som helst. Som lege så vet jeg jo det. En burde sette en eneste alarm - hoppe ut av senga - og være klar for en ny arbeidsdag. Alle råd til mennesker med søvnvansker legger opp til at en skal være a-menneske. Men bloggen min handler jo ikke akkurat om gode medisinske råd. De får du nesten komme på kontoret mitt for å få. Men hjelpe meg, så deilig de ekstra 5 minuttene kjennes ut likevel!

Problemet mitt er ikke de ekstra 5 minuttene, forresten. Problemet er at hodet og kroppen ikke alltid oppfatter at jeg har slumret. Og da ender det fort med at jeg får bruk for den siste alarmen min: som altså går av etter at jeg burde ha dratt til jobb. For da har jeg altså forsovet meg.  

Shit, nå må jeg få lagt meg, for ellers går det sikkert galt i morgen igjen. 

💙

Mandag 9. januar 2023


Vaktuke. Utekontor i Brekke. Trond formiddag. Dårlig kombinasjon.

Tirsdag 10. januar 2023


Av og til så drodler jeg litt mens jeg sitter i teams-møter. Men jeg følger med altså!

Onsdag 11. januar 2023


Utekontor på Byrknes. Sovna på sofaen den ettermiddagen også, ja.

Torsdag 12. januar 2023


Nå skal fettet fra julemiddagene bort. I alle fall om ukebladene får bestemme.

Fredag 13. januar 2023


Maia kom hjem for helgen. Trond og Rune benyttet seg av 10-kroners marked.

Lørdag 14. januar 2023


Kosedag med barna. Trond jobbet 12-timers natt hele helga. Ingrid og Oda på kjekt besøk.

Søndag 15. januar 2023


Maia reiste til Balestrand igjen. Men først lagde vi CV. Ny uke "overstått". 

💙

På nattbordet akkurat nå: Bullet Journal 2023


Denne fikk jeg faktisk også til jul fra Trond. Og ja, den stod på ønskelisten. Selv om jenta/dama i den ene bokforretningen mente at den var beregnet på tenåringer, og ikke voksne damer som har bikka 36 år. Det er tredje året jeg har en sånn Bullet Journal. Jeg synes det er greit det bare er å fylle inn, om det skal fungere. Jeg liker Mina Jacobsens illustrasjoner og hvordan boken er bygget opp. Så den kan helt fin også brukes av en på litt over 36 år også, altså, Norli.

👍👍👍👍👍

💙
 
På tv-skjermen denne uka: Emily in Paris

Denne serien er en sånn "Amanda og mamma" serie. En som vi to ser når gutta er opptatte med andre ting, eller når vi jager gutta ut av stua, så vi kan se på "jente-serie". På Netflix.


Sesong 3 kom ut for ikke så alt for lenge siden, og i løpet av denne uka så har vi to jammen klart å se oss gjennom hele sesong 3. Det har blitt mye "tulle-fransk" med oss to denne uka, kan du tro. Men vi elsker altså Emily, og alle hennes påfunn både på jobb og privat, og vi er jo kanskje også i overkant glade i Paris, så denne er en innertier for oss to.

👍👍👍👍👍

💙

På spill-fronten denne uka: Cranium


Dette spillet tror jeg at vi fikk til jul i 2010. Det ble i alle fall liggende veldig lenge i skapet til farmor, siden vi bodde hos henne da det kom oss i hende, og først nå denne uka har vi åpnet spillet og testet det ut for første gang. På lørdag fikk vi med oss Oda og Ingrid, da ble vi to lag med 3 spiller på hvert lag, og det var helt perfekt. 

Med oppgaver som ga oss både hjernetrim, kunstutfordringer, mimekunst og mer, så var dette et spill der alder og kunnskap ikke telte så mye. Faktisk vant laget med 3 ungdommer over laget med 2 voksne og en ungdom. Og alle syntes spillet var gøy, med terningkast fra 4 1/2 til 5.

👍👍👍👍👍

💙

På test-bordet denne uka: Flaming Mangos energidrikk


Lørdag testet jentene og jeg denne energidrikken, som Oda hadde tatt med til Maia. Flaming Mangos heter den, og er da mangosmak med en "touch" av chili. Den falt ikke helt i smak hos meg, sannsynligvis fordi jeg klarte å inhalere litt av boblene som var i glasset mitt, og de var det i alle fall chili i. Host. Hark. Den smakte helt greit, men jeg tror jeg foretrekker mangosmak, uten chilien. Maia likte den litt bedre enn meg, og gir den en firer på terningen. 

👍👍👍

💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar