Årsoversikt

søndag 3. mai 2020

Uke 18 2020 - Når brakkesyke blir til bakeglede

Illustrasjon: Maia
Når brakkesyke blir til bakeglede

Da var vi kommet til mai måned, den femte i 2020,
og vi har lagt bak oss ikke mindre enn 7 uker med korona-tiltak.
Denne uka har Rune vært tilbake på skolen noen dager,
mens jentene har hatt hjemmeskole med bestemor som lærer.

Amanda har denne uken brukt litt av overskuddsenergien sin på kjøkkenet.
Det har blitt kaker og kjeks og middag fra hennes hånd,
det er helt greit når brakkesyke blir til bakeglede i stedet,
for jammen har vi kost oss med alt det gode hun har kokkelert frem.

Siden første mai var på fredag, ble det langhelg denne helga.
Det var helt greit, spør du meg.

27. april - Morse Code Day

Foto: meg selv
Denne uken har både Trond og jeg vært på jobb.
På ettermiddagene har jeg forsøkt å fortsette med bunadssøm.
Det ble noe nærkontakt med strykejernet, det er vel slikt som hører med?

28. april - World Day for Safety and Health at Work

Foto: meg selv
På ukens andre dag pådro jeg meg like godt to nye brennmerker,
et fra strykejernet, og et fra stekepanna mens jeg stekte quesedillas.
Men bunadens skjørt ble i alle fall ferdig foldet.

29. april - Svartedøgnet

Foto: meg selv
Amandas prosjekt i kunst og håndverk denne uka var perspektiv.
På ettermiddagen bakte hun ostekake som var veldig god.
Jeg ble ferdig med skjørtet til bunaden, og innså at den var litt for stor.

30. april - International Jazz Day

Foto: Trond og meg selv
Da Trond dro til jobb torsdag morgen møtte han 2 hjort nede i bakken her.
Jeg måtte ta bilde av den alltid like vakre utsikten fra kontoret.
Og så fikk vi levert skattemeldingen, sånn 30 minutter før midnatt.

1. mai - Arbeidernes dag. Gaukmesse.

Foto: Trond og meg selv
Det ble ikke tog rundt huset på første mai, men flagget var oppe.
Vi koste oss med både croissanter til frokost og kake fra Amanda til kvelds.
Og jeg fikk tatt inn bunaden, og sydd skjørtet på vesten.

2. mai - World Naked Gardening Day

Foto: Amanda
I går hadde jeg en trøtt dag og fikk gjort lite fornuftig.
Da hjelper det godt at Amanda har overskuddsenergi,
og bakte spennende pizzabrød i form til middag.

3. mai - Farfar/fars bursdag. Korsmesse om våren

Foto: Kjell Ålgård (bildet av svigerfar) og meg selv
I dag ville Tronds far, og barnas farfar, fylt 88 år.
Det har Amanda feiret med mer baking, kjeks i dag.
Og jeg har fått sydd videre på bunaden, i dag har jeg begynt på forkle.

Ukens kreative fra Amanda

Foto: meg selv
Amanda har testet ut en ny maleteknikk denne uka,
med et abstrakt og fargerikt mønster som resultat.
Dette bildet har hun tenkt at vi skal ha i det nye huset.

Ukens spill-anmeldelse fra Rune

Spill: Call of Duty Mobile (app via Google Play)

Foto: meg selv
"Et spill der du har mange moduser, som 'Battle Royale', multiplayer,
min favoritt er 'team death match', en ting som heter 'standline', tror jeg.
Jeg synes det er et veldig gøy spill, det er gratis, du kan ha mange våpen,
du kan gjøre en zombie-modus, og det er litt som Fortnite, og veldig gøy."

Terningkast: 6 av 6 (Det er veldig gøy).

Ukens Snøball

Foto: Trond
Du har alltid selskap i senga om du har en hund i livet ditt;
Amanda er nesten avhengig av å ha Snøball med seg når det er natta.

Ukens Ole Brumm

Han så bort på klokken.
Den var fem minutter på elleve,
og det hadde den vært siden den stanset for noen uker siden.
"Nøff," sa han lykkelig,
"klokken er snart elleve. Du kom akkurat tidsnok
til en munnfull av ett eller annet,"
og så stakk han hodet inn i matskapet.

(Huset på Bjørnehjørnet)

Foto: Amanda og meg selv

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar