Årsoversikt

søndag 16. september 2018

Uke 37 2018 - Det kjennes ut som at høsten er her

Ute blåser og regner det, akkurat slik det ofte gjør her på vestlandskysten på denne tiden av året. Det både kjennes og høres ut som at høsten er kommet. Ja, denne uka har liksom høsten satt inn for fullt. Og det er egentlig greit. Jeg må si som "Nemi" sier det i siste utgivelse: "Jeg er så glad vi bor i et land med årstider!" For det hadde jo virkelig blitt kjedelig i lengden om vi bare hadde hatt det fine været vi hadde i vår og sommer. Høsten er fin, den, med alt den bringer, både vær, norsk frukt, mørkere kvelder, hverdager, og ikke minst - nedtelling til jul!

I går var det nemlig akkurat 100 dager igjen til julaften. I dag er det 99 dager. Og jammen er det mye vi skal rekke på de 99 dagene. Det viktigste må vel være at vi seriøst må komme igang med å planlegge det nye huset vårt. Men så skal vi også ha høstferie, vi skal en tur til Spania og varme oss litt, vi skal feire Amandas 11 års dag med Harry Potter-tema, jentene skal på juleball, og vi skal ha adventstiden, som vi nesten gleder oss like mye til som selve julehøytiden. Og så skal vi ha mange hverdager. Jammen har vi mye kjekt å se frem til!

Denne uka har det vært høstrydding her i Eivindvik - godt å få kastet litt ekstra byggesøppel.
Nå er det høst, det blåser, du ser bladene bare lette fra bakken. Det er jo magi. Jeg er til. Jeg er en del av noe større.


Denne uka har jeg hatt vaktuke her i Gulen, dermed skulle mandagen starte med utekontor i Brekke. Men slik ble det dessverre ikke, for det dukket plutselig opp en liten krise på hjemmefronten. Så snille Anita tok vakt, og jeg ble i stedet hjemme for å ordne opp. Jammen er jeg heldig, som har gode kolleger som bare sender meg hjem med beskjed om å ikke bekymre meg for jobben. Den dårlige samvittigheten for å måtte være hjemme kjenner jeg jo alltid på, men familien kommer nå en gang først, sånn er det bare.

Høstværet satte inn for fullt på mandag, med styrtregn i byger, og behov for regntøy på alle fronter. Det er en egen sjarme med det høstværet, både å være ute og kjenne på været, og å sitte inne og høre på vinden og regnet, og være glad for at en er innendørs når været raser som verst.


Så dermed startet uka på jobb for min del ikke helt før på tirsdag. Men da følte jeg nesten at jeg tok litt igjen. Først var det en svært travel kontordag her i Eivindvik, med en god time overtid for å komme i mål med det som måtte gjøres. Deretter var det rett hjem, og under dyna, for å få godt og vel tre timer søvn, før jeg stod opp til en rask middag, og deretter kjøretur til Knarvik for nattevakt på legevakten. Det gikk med andre ord litt "i ett" hele tirsdagen.


Og nattevakten ble akkurat så travel som nattevakt på legevakten kan være, og dermed ble det ikke mulighet for å legge seg nedpå for å sove litt i løpet av natten, slik at jeg var ganske så trøtt da jeg satte meg bak rattet for å kjøre hjem til Eivindvik. Da var det greit å ha to kaffekopper som jeg kunne fylle på Circle K, selv om Trond savnet koppen sin, så kom den godt med tidlig en onsdags morgen.

Jeg er så heldig at jeg får fri dagen etter en nattevakt, så dermed ble stort sett resten av onsdagen tilbrakt strekk ut under dyna, gjett om jeg sov som en stein.


Det har blåst og regna hele uka, men torsdag tror jeg kanskje var en av de verste dagene. Jeg fikk i alle fall beskjed fra to av tre barn (minstemann ble hentet av pappa på SFO) at de var kliss bløte etter hjemtur eller forsøk på hjemtur, til tross for regntøy (i alle fall på den ene). Da lovde jeg at det skulle bli varm kakao så fort jeg var hjemme, og det ble det.

Jammen er det greit med en unnskyldning for å kose seg litt ekstra i hverdagen, og høstværet er en skikkelig grei unnskyldning.


Uka går fort når det er travelt både på jobb og på hjemmefronten, så snart var det fredag, og ukeslutt. Etter en uke med travle dager, snuing av døgnet på nattevakt, og krise på hjemmefronten, så var det godt å sette seg i sofakroken fredag ettermiddag, tenne lys, og kose seg med meksikansk fredagsmiddag og familiestund med film-komedie på skjermen.

Det er veldig greit å kunne tenne lys, og så synes det faktisk, både på grunn av mørke regnskyer, og siden det begynner å bli mørkere på kveldene. Høsten har mange fordeler, den! Men Trond klarte selvsagt å søle stearin på duken min, typisk nok, da han skulle slukke lysene, så akkurat det å tenne lys har visst sine ulemper også, i alle fall om en er gift med Trond.


I går var det bare deilig å ha en fridag og ikke ha noe særlig planer for dagen. Maia og jeg hadde avtalt at vi skulle bake cookies. Så det gjorde vi. Til en dobbel røre bruker vi nesten 4 pakker med "Smelt" melkesjokoladepletter - til sammen i overkant av 200 kroner i sjokolade. Så billige cookies, det er det ikke. Men gode, det er de, og det er vel det viktigste.

På kvelden var det lørdagskos, og siden det fantes en "nummer 2", oppfølger, til den filmen vi så på fredag, så vi like godt den filmen på lørdag.


Høstværet har fortsatt i dag, men vi kan jo ikke la været stoppe oss fra å ta en søndagstur. På lørdag hadde jeg oppdaget at det fantes en web-side med guidet kulturvandring, med hele to "turer" her i Gulen, en her i Eivindvik, og en på Tusenårsstaden på Flolid. Så på med regntøy og frem med paraplyer, og ut på tur gikk vi. Vi fant nesten alle "postene", nummer 1 og nummer 5 lot seg ikke finne, men vi var nå sånn omtrent på riktig sted, tror vi. Guidingen var spennende og lærerik, og anbefales virkelig. Vi skal i alle fall teste også den på Flolid en gang i løpet av høsten.

Så er en ny uke kommet til en ende, og høsten er absolutt kommet, med mye vær, men også mange fine stunder og gode øyeblikk. Kanskje er det høsten magi, å komme med de gode øyeblikkene?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar