Årsoversikt

søndag 25. februar 2018

Uke 8 2018 - Vinterferie

Så var vi tilbake i Gulen og Eivindvik etter en uke på vinterferie på Haua. En uke ferie har gjort godt, selv om en er litt bekymret for hva som venter av arbeid som må tas igjen etter å ha vært borte fra jobb en hel uke. Det beste har for min del egentlig vært å kunne sove litt lengre på morgenene, som det utprega B-mennesket jeg er. Og så er jeg veldig glad for at vi har fått gjort det som var målet for ferien for min del; å "tømme" huset vårt på Haua.

For barna sin del har ferien dreid seg om å tilbringe tid sammen med "gamle" venner på Haua. Av den grunn var alle tre på skolen på mandag, og Maia og Amanda hadde også en full skoledag på tirsdag. Så de første dagene av ferien brukte barna rett og slett til å gå på skolen. Resten av uka har de også brukt til å være med venner, og så har vi hatt litt familietid sammen i tillegg.

Haua viste seg fra sin beste side i morges før avreise.
Det går an å ha flere steder som føles som "hjemme".


Etter at Trond hadde gjort en flott jobb med å rydde bakken opp til huset vårt på søndag, var det ingen sak å komme seg opp til huset og i gang med å pakke ned det som stod igjen av ting og tang etter at vi forlot huset for et halvt års tid siden. Mandag brukte vi til å pakke det som var igjen i hovedetasjen, som var den etasjen som var mest tømt fra før.

Alle tre barna hadde avtale om å besøke sine gamle klasser på skolen denne dagen, og hadde kost seg skikkelig med å være sammen med sine gamle venner der.


Tirsdag morgen startet med at begge jentene stod opp tidlig for å gå på skolen. "De har ikke skjønt hva det vil si å ha ferie", mente en trøtt mamma, men jeg forstod jo at det fristet å tilbringe dagen sammen med vennene som var på skolen, da. 

Tirsdag er "miljøstasjondag" på Haua, så da passet det godt å få levert søppel; det vi ikke hadde tatt vare på etter mandagens pakkejobb, og så en hel masse sekker med klær til Fretex. Svigermor hadde et kjøleskap som skulle kastes også, så da passet det bra at vi var på besøk med stor bil.


At jeg latet meg på onsdag er vel en sannhet med modifikasjoner, men jeg sov over gjennomsnittet lenge, så da passet det vel å ta bilde av dyna mi, da. Ettermiddagen ble imidlertid tilbrakt i huset i Kvam igjen, denne dagen var det vaskerommet og kjellerstua (som har fungert som soverom for Trond og meg i flere år) som ble grundig tømt. 

Barna fortsatte å tilbringe tid sammen med venner, både med besøk og på besøk. 


Litt shopping hører vel med når en er på ferie, så da ble det tur til Egersund på torsdag med hele gjengen. Først var vi innom på besøk på min gamle arbeidsplass, Seksjon Rehabilitering Eigersund, og fikk hilse på gamle kolleger og venner der. Det var veldig kjekt å se alle sammen der, og godt å vite at de holder motet oppe selv om storebror i Stavanger truer med nedlegging av en fantastisk avdeling.

Etterpå ble det middag/lunsj på Amfi Eikunda, og littegrann shopping, selv om vi sannsynligvis (basert på mengden "stuff" vi har pakket ned denne helga) har mer enn nok ting og tang fra før. Og så hadde vi oss en økt med pakking av "kontoret" på kvelden, før vi stakk innom en liten tur på revyøvelsen til amatørteateret for å hilse på gjengen der. Og ut fra det vi fikk se på øvelsen kan vi bare anbefale også årets revy (selv om den blir uten oss på scena), så om du er på Haua mellom 15. og 17. mars er det bare å løpe og kjøpe billetter!


23. februar er altså min halvt-årsdag. Det var også besten Malvin sin fødselsdag, og mest sannsynlig er det årsaken til at jeg alltid har "feiret" halvt-årsdagen min. Trond bare ler av meg, men jeg er altså veldig glad i unnskyldninger for en liten "feiring" i hverdagen.

På pakkefronten fortsatte vi på kontoret også fredag, der vi fant mye rart, blant annet bordplanen fra bryllupet vårt. Den ble ikke med på flyttelasset, men vi tok nå et bilde av den, så har vi et litt mindre plasskrevende minne. Innimellom pakking rakk vi også en tur på besøk til tante Åse, slik at hun kunne få hjelp til hårfarging, og Snøball fikk leke masse med Perro. Imens var Maia i dobbel 13-årsdag til to tidligere klassevenninner, så hun fikk virkelig feiret halvt-årsdagen min!


Vi hadde egentlig tenkt at vi kanskje skulle reise hjem på lørdag, men siden vi ikke hadde fått pakket oss helt ferdig på fredag, så måtte vi ta lørdagen til hjelp for å komme i mål. Lørdagen tilbrakte derfor Trond og jeg i det store og hele med å gjøre oss ferdig med pakkingen, og deretter med å fylle tilhengeren med det vi klarte å få plass til i tilhengeren. 

Litt familietid fikk vi også "skvisa" inn, med taco-middag og tv-tid sammen med barna, før Trond og jeg returnerte til huset i Kvam, der vi holdt på med siste innspurt av "prosjekt tømme huset". Og litt etter midnatt natt til i dag kunne vi endelig låse døra og forlate et ganske så tomt hus. Nå gjenstår det å få vasket huset, så kan vi kanskje se om det er noen som har lyst til å leie det en periode fremover.


Dagen i dag har vi dermed fint måttet bruke til å komme oss tilbake hit til Eivindvik. Det tar sånn omtrent 8-9 timer, så dermed blir det liksom ikke tid til så mye mer enn å stå opp, pakke i bilen, få barn og dyr ut i bilen, og kjøre avsted. Men vi har da fått med oss kveldens spellemannsprisutdeling etter at vi kom hjem, for selv om det ikke ble noen priser på Tønes, så var det i alle fall fem stykker som heiet på han her i huset!

Oppsummert har vi hatt en fin ferieuke, selv om vi ikke bare har slappet av og ladet batteriene, så er det deilig å vite at vi er "ferdig pakket" og del fire av flyttelasset er på plass her i Eivindvik. Så er det også helt greit at barna har vært "hjemme" på ferie, og nå er "hjemme" her i Eivindvik, for det går altså an å føle at mer enn ett sted er "hjemme". Men samtidig er det godt å vite at vi snart bare bor på ett av de stedene likevel, da.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar