Årsoversikt

søndag 4. juni 2017

Uke 22 2017 - En uke med fødselsdagsfeiring

Da vesla kom til verden, det var i juni i Flekkefjord
Sa mamma at det lyste av junigrønt og sol
Som sølv da glitret fjorden, og epletreet stod alt hvitt
Og lerka, glad og munter, slo triller, kvivivitt

Og sommerfugler svermet og humler snurret glade om
Og jenta ble kalt Maia, skjønt hun i juni kom
Og derfor sier mamma; et ekte solskinnsbarn hun er
Så snill, og blid og munter, nei aldri sur og tverr

Det er sommer, er det ikke?
Å feire fødselsdag er sunt. Statistikken viser at de som feirer flest fødselsdager, også er de som lever lengst.

Gjett hvem som helt hadde glemt at det har vært søndag i dag. Jeg har nemlig hatt lørdagsfølelse i hele dag, siden det er fridag i morgen. Så da holdt jeg på å glemme å blogge. Men på vei hjem fra forening nokså sent her i kveld, så kom jeg på at det jo var søndag. Så da blir det natteblogging. 
Men det går helt greit, for jeg liker godt å være oppe på nattetid, jeg. Særlig når jeg har fri i morgen.

Uka som har gått har kanskje mest vært preget av at Maia fylte 12 år på fredag. Mandag var hun litt bekymret for om vi var helt i rute for feiringen. Tirsdag, onsdag og torsdag brukte hun til å bekymre seg videre for hvordan dette skulle gå, og til å telle ned til fredag og bursdag. Bursdagen kom, og jenta ble fornøyd, så da innfridde vi forventningene, heldigvis.


Trond har hatt ettermiddagsuke, en kort en, sådan, siden han bare hadde 4 ettermiddagsskift, og fri på fredag. Det passet jo godt, siden Maias fødselsdag var fredag. Mandag hadde han gått på jobb og glemt både niste og mobillader hjemme, så jeg og Amanda var oppe på besøk og leverte niste og lader på ettermiddagen.

Vi fikk bekreftet bestillingen av bowling-bursdag for Maia på mandag, så da ble det invitasjon til hennes nærmeste venner på SMS. for første gang for min del. Jeg måtte kjempe litt med meg selv, for jeg hadde jo et sterkt behov for å lage flotte invitasjoner, men jeg klarte å motstå fristelsen. Alle ville være med, så dermed var vi allerede godt på vei klare med planleggingen av bursdagen.


Tirsdag ettermiddag var Amanda i bursdagsselskap til en av jentene i klassen, mens jeg var på foreldremøte i 4. klasse. Det var egentlig mest informasjon om neste skoleår, så jeg tenkte at jeg egentlig burde vært på møte i Eivindvik i stedet, men vi stiller jo selvfølgelig på møte. 

Rektor snakket om overganger, og det var jo veldig treffende for oss, siden Amanda ikke bare skal gå fra barnetrinnet til mellomtrinnet i høst, men alle tre skal jo begynne på ny skole og i nye klasser. 


Onsdag ettermiddag var det Rune som var i bursdagsselskap til en av guttene i klassen, Robin. Han hadde kost seg skikkelig, og spurte like godt om å han kunne få overnatte til helgen. Det fikk han lov til, så i går var Rune tilbake på besøk og overnatting, og storkoste seg med det.

Onsdag fikk jeg endelig gjort litt i hus, med rydding og organisering av det første hjørnet i kjelleren. Det var det enkleste hjørnet, da, for der stod for det meste lydanlegget vårt, som jo skal være med. Men det geviret som stikker frem på bildet her, det kan vi godt selge.


Torsdag var jeg på handletur i Egersund etter jobb, for å kjøpe bursdagsgaver til Maia. Jeg hadde fått ønskeliste tidligere i uken, så jeg hadde en plan, og den ble, stort sett, fulgt. Greit når de vet hva de ønsker seg, og det til og med er innenfor økonomisk rekkevidde. 

I tillegg ble det litt godteri og gaveposer til gjestene. På ettermiddagen gjorde jeg og Amanda klar posene, og så skrev Maia på navn og små hilsener til gjestene hennes. Så da var vi ganske så klare for bursdagsfeiringen.


Fredag var det så bursdag hele dagen til ende. Vi startet dagen med to småsøsken som lagde bursdagskort, før det ble frokost og gaver på senga til bursdagsjenta. Etter skole og jobb tok vi så med oss gjengen og kjørte til Bryne, der vi feiret bowling-bursdag på Stadion Bowling.

Noe så greit! Personalet ordnet alt, og vi trengte bare å møte opp, bowle og kose oss, spise og drikke, og så bare dra hjem, og la andre ta oppvasken. En fantastisk fin ettermiddag, og en godt fornøyd 12-åring ble det, selv om gaveposene lå igjen hjemme, så dermed ble det gaveposer til gjestene da vi var hjemme igjen. Men det gikk fint, det også!


I går skulle jeg få gjort mye, hadde jeg tenkt, men det var ikke hodet mitt med på, for jeg våknet med migrene, og det ble stort sett dagen min. Vi fikk handlet før butikkene stengte for pinsehelga, det er alltid litt stress at butikkene plutselig stenger tidligere på pinseaften, merkelig nok.

Jeg måtte legge meg nedpå utpå ettermiddagen, og mens jeg ventet på at hodet mitt skulle bli bedre, så bakte Amanda muffins helt på egen hånd. Det skulle være plommer som en del av "potene", men jeg synes det fungerte flott med druer også. Hun er jammen flink, som klarte seg helt alene, og til og med ryddet opp etter seg etterpå.


I dag var endelig hodet på plass, Trond på plass, og jeg på plass, så nå har vi endelig kommet i gang med å pakke, kaste og rydde. Det blir spennende å se om vi kommer i mål til flyttedato, men etter dagens fremgang er jeg plutselig optimist igjen. Vi har i alle fall kastet en hel del gamle ting vi ikke trenger lengre, og så har vi pakket litt som vi vil ta vare på. Det er en god følelse å få ryddet ordentlig opp i alt vi eier og har, men den beste følelsen kommer nok først når vi er på plass.

I kveld har jeg vært på jentekveld og forening, en ny koselig kveld med gode venninner. En må ta seg tid til litt slikt også, midt i en flytteprosess! Og så er det deilig å vite at vi har en hel dag til rådighet i morgen også, så da kommer vi kanskje enda et skritt videre i pakkingen. Vi er i alle fall i gang, midt oppi alle bursdager og selskapligheter.

2 kommentarer: