Årsoversikt

fredag 30. juni 2017

En dag i mitt liv i bilder - Juni 2017

Flyttedag!

Siste dag i juni måtte bli min dag i bilder i juni, ikke bare fordi jeg ikke hadde hatt en dag i bilder før denne måneden (jeg hadde en tanke om Maias 12 års dag 2. juni, men det ble det ikke noe av), men også fordi denne dagen skulle være dagen vi kjørte hoveddelen av flyttelasset fra Haua til Eivindvik.

Nå ble det en så lang dag at jeg aldri fikk blogget om bildene som jeg tok før 2. juli, men dette ble altså flyttedagen vår, den siste dagen i juni.


Jeg startet dagen min hos svigermor, mens Trond noen timer tidligere hadde kjørt til Sandnes for å hente bilen vi har leid for å få kjørt flyttelasset til Gulen. Snøball ville ut, så dermed startet dagen med en luftetur ut i hagen.


En times tid senere hadde jeg kommet meg hjem i huset i Kvam, der jeg begynte med å rydde ned trappa, slik at det skulle gå greit å få bære alt til flyttelasset ned fra hovedetasjen.


Så kom Trond med flyttebilen. Her utenfor hos svigermor. Så langt, så bra. Med 35 kubikk å fylle skulle vi kunne få med oss litt i denne.


Det skulle by på litt utfordring å få bilen opp den bratte bakken til huset hjemme. Etter et par forsøk på å rygge opp, kjørte Trond opp først en gang, for å så teste om han kunne snu, og deretter måtte kjøre ned igjen, siden det ble vanskelig å fylle bilen om den stod i bakke. Andre forsøk på å kjøre opp endte med at han måtte rygge ned igjen, men på tredje forsøk var vi fornøyd, og det var bare å komme igang med å fylle i bilen.


Det tyngste skulle få stå innerst; vaskemaskin og tørketrommel var det greit å ha lasteramper ut av huset og sekketralle som vi var så heldige å få låne av Tronds kollega.


En god times tid senere var to fjernsyn og to madrasser kommet på plass i tillegg til vaskemaskin og tørketrommel. Det fylte ikke akkurat opp i bilen, men vi pakket og bar med godt mot.


Min snille søster Åse kom ut og hjalp til med bæring, så da fikk vi ut ganske mange esker på ganske kort tid. Etter å ha sett Trond sin "stabling", så tok jeg ganske enkelt over den jobben videre.


Det tar tid å fylle 25 kubikk med lastebil. Og selv om det var greit at det ikke akkurat regnet mens vi holdt på, så må det sies at det var litt utgjort at det skulle bli godt over 25 grader.


Litt mat måtte til, og en pause i stablinga. Greit å kunne ta middag "ute" på Lille Haua i stedet for å bruke tid på å lage mat. Barna ble levert til venner som de skulle få overnatte hos, så kjekt for dem å få ekstra mye tid med vennene her nå før vi flytter.


Så skulle det gå to timer til neste bilde. To grunner til det: jeg måtte lade batteriet på mobilen, og en del av lasset både raste og holdt på å rase, så jeg var litt opptatt med å rett og slett stå og holde på alle eskene for å unngå nytt ras. Sikring med sengegavl og jekkestropp fungerte fint som erstatning for meg.


Etter rundt 7 timer med bæring og pakking i bil, var vi begge slitne. Og enda hadde vi mye igjen å bære og pakke før vi kunne ta av sted.


For, selv om stadig mer kom ut i bilen, så føltes det som det var langt igjen før vi hadde fått fylt lasset. Klokken gikk langt raskere enn hva vi klarte å jobbe.


Det var tungt å bære ut sofaen, men den kom med på lasset, den også. Ikke så lett å flatpakke sofa, men det var jo bare å pakke rundt den.


Etter hvert begynte vi faktisk å gå tom for ferdig pakkede esker, og en av eskene som Trond kom ut med, var denne, med mine gamle fagbøker. En skulle tro at vi snart var i mål da vi var kommet såpass ned i haugen.


Men det skulle enda gå noen timer før vi kunne si at bilen var ferdig pakket. Nå ble det ikke stabling til taket de siste par meterene, men du kan tro at vi fikk med oss mye på dette lasset.


Vi skulle nemlig komme over i den nye dagen og den neste måneden før vi endelig i tre-tiden på natten, kunne starte på turen opp til Eivindvik med det jeg kaller "hovedflyttelasset". Slik ble altså flyttedagen vår, skal si at det tar tid å fylle en lastebil!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar