Årsoversikt

søndag 30. april 2017

Uke 17 2017 - Reisebrev fra Bergen by.

Sing a song
Yes a travel song
when you gotta go somewhere
'Cause the fun is getting there.
Yeah. Oh what the heck, I must confess
I love a road trip!

Sing a song.
Hit the trail.
Forget the maps. Forget the guides.
Before ya know it, you've made strides with me.

Solnedgang vest av vakre Byrknesøy i Gulen.
Når man reiser, har man noe å fortelle.

Nå er det snart midnatt på søndag 30. april. I skrivende stund er jeg og barna i Bergen by, på hotell for natten. Det har blitt en sen kveld, siden vi har vært på kino i kveld og sett "Skjønnheten og udyret", og det har vært en lang dag, med mange opplevelser.

Det har egentlig vært en uke med mange opplevelser, siden vi endte opp med å ta fri fredag, og gjøre en langhelg litt lengre, slik at vi kunne dra på tur. Tiden fremover er fin slik sett, det er mange fridager og korte uker nå disse ukene frem mot sommerferien. Vi har faktisk telt over dette, det er nå ikke mer enn 3 uker igjen før barnas sommerferie der de skal gå på skole alle 5 ukedagene. Det åpner for mange muligheter, og denne uken og helgen ble det altså reising på oss.


Men uka startet jo hjemme på Haua, da. Mandag var jeg i bakehumør, og overveiende sannsynlig sjokoladesjuk (påskesnopet henger i). Så da jeg klarte å overtale min kjære søster Åse til å komme ut på besøk, ble det kake, eller snopekake. Den ble veldig god, men må nytes varm, for marshmallows blir rimelig seig og hardt når det stivner igjen etter å ha vært varmet opp.


Tirsdag fikk vi denne i posten. Så da ble det ikke gjort så skrekkelig mye mer enn det vi måtte (middag og lekser og sånt), før vi satte oss til å se film. Filmen falt i smak hos oss, selv om det til tider var skummelt nok. Så nå er vi helt oppdaterte på Star Wars fronten.


Onsdag ettermiddag sovnet jeg på sofaen etter middag etter å ha vært sånn passe trøtt så langt i uka. Da jeg våknet til liv var det tid for å pakke til helgens tur, siden vi skulle dra direkte fra jobb på torsdag. Det var jo ikke så mye å pakke, for vi måtte hjem igjen på lørdag, siden Trond måtte på jobb på søndag. Men et par antrekk til hver av barna havnet da i kofferten, sammen med en pose full med strikkegarn til bestemor/mamma, som vi handlet sist helg.


Torsdag dro vi da altså av sted på tur (igjen), rett fra jobb. Turen gikk, i første omgang, til Bergen, for overnatting hos Runar og co. Imens jeg var på jobb kom jeg på at selv om Trond måtte hjem på lørdag, så hadde jo barna og jeg fri frem til og med mandag. Så da ble det bestilt hotell i Bergen og billetter med båt hjem mandag i full fart.


Etter frokost fredag dro vi til Gulen og Byrknes, der vi var på besøk hos mitt søskenbarn, Jan Magne, og hans familie. Vi fikk treffe både tante Magnhild, søskenbarn Berit og hennes datter Mari, og begge guttene til Mari også, og hadde en kjempefin dag på Byrknes sammen med alle i familien der. 

Turen ut til Byrknes var spennende nok, med ikke mindre enn 4 ganske så smale bruer, så var i alle fall ikke jeg særlig høy i hatten. Men barna koste seg, de, med "berg-og-dalbane-lykkehyl" fra baksetet. Og vi kom da helskinnet frem, selv om jeg var noe nervøs for tanken på at vi måtte tilbake over de samme broene neste dag.


For lørdag dro vi videre tilbake til Bergen. Vi måtte rekke butikkene i Åsane før de stengte, for jeg hadde jo ikke pakket for en fire-dagers tur, så det begynte å minke på rene klær i kofferten allerede. Så da ble det jammen litt shopping på oss, slik at vi har klær nok til helgen. Og så spiste vi middag på "Egon" i Åsane, før Trond slapp oss av ved hotellet vårt.

Her ble vi møtt med personlig hilsen, med vann og litt lørsdagsgodter, en føler seg ganske så viktig når slikt skjer, selv om det bare er på grunn av at jeg er "Thon-medlem". Resten av dagen koste vi oss med en liten tur ut i byen for å kikke og handle litt lørsdagskos, og så tilbrakte vi kvelden på hotellet med film på fjernsynet.


I dag har vi hatt en fin dag med nydelig vær her i Bergen. Vi har vært på Vitensenteret "VilVite" og utforsket masse, vi har hatt lunsj på "Starbucks" med Buekorps i bakgrunnen, vi har gått i souvenirbutikker på Bryggen, og funnet ut hvorfor turistene synes Norge er skrekkelig dyrt, vi har hatt oss en ettermiddagshvil, og spis kveldsmat på hotellet, og altså nå vært på kino i kveld.

Det er deilig å være på reise, å oppleve og å kose seg. Og det blir greit å komme hjem igjen i morgen, og tenk, da skriver vi allerede mai måned. Hvor i all verden ble april av?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar