Årsoversikt

søndag 16. april 2017

Uke 15 2017 - Påsketur

Da freda'n kom var bilen full
Av teddyfor og gabardin og kamgarn og ull
Og annet tull
Som godhjerta mødre og bekymrede fedre
Som presten sa vi skulle ære og hedre
For da gikk det bedre
Hadde stappa i bagger og sekker og spann
Dem trudde visst vi skulle helt til Franz Josefs Land

Men vi skulle på påsketur
Ingenting er som påsketur
Påsketur
Bare en liten tur på påsketur

Så flott kan det være i Solund - på en god dag.

Ingen påske uten et lass med bøker, sol fra skyfri himmel, knopper som brister - og en hånd å holde i.

Her gikk jeg rundt i mammas hus og fant frem klær og ting og tang som vi må få med oss hjem igjen fra årets påskeferie, da jeg kom på at det jo er søndag i dag, og dermed tid for et nytt blogginnlegg fra meg. Så da var det jo bare å slutte å pakke for en stund, og i stedet finne frem datamaskinen, for selv om det ikke helt føles som en søndag i dag, siden det fortsatt er helligdag og fridag i morgen, så må det jo blogges!

Denne uka har det vært påske, med påskeferie for små og store. Barna og Trond har hatt fri hele uka, mens jeg har hatt fri fra onsdag. Det skal innrømmes at det har vært mer enn deilig med noen dager med fri fra jobb og hverdager, og bare masse påskekos, selv om dagene kan bli travle nok når en drar til Sogn for å feire påsken.


Mandag var jeg på jobb. Trond, Maia og Rune var hjemme, mens Amanda var på påskeferie allerede. Trond og de to barna som var hjemme tok turen til Egersund for å få vasket bilen vår før årets påsketur, og så møtte jeg dem etter jobb. Dermed ble det tid for litt shopping for meg og Maia, hun fikk seg noen fine nye antrekk, og vi fikk litt mor og datter-tid. 


Tirsdag var det oppbruddstemning både på jobb og hjemme. Avdelingen på jobb ble tømt for pasienter og stengt for en ukes tid. Hjemme gikk det i pakking, siden vi skulle dra nordover til Sogn på onsdag. Det er jo ikke all verden en trenger for 5 dager på tur, men litt klær og endel påskekos må jo være med!

Jeg skal være helt ærlig og innrømme at jeg, midt i pakking og stenging, rett og slett glemte å ta bilde til bloggen. Men jeg hadde tenkt å ta bilde av koffertene, og siden jeg har pakket igjen i dag, så ble det et bilde av de samme koffertene (og klærne), men bildet er altså tatt litt senere, og på et annet sted enn vi var på tirsdag.


Onsdag reiste vi avsted på påsketur. 10 timer i bilen, og vel så det, 4 ferjeturer, og endel venting måtte til, men til slutt ankom vi altså mitt kjære hjemsted, Hjønnevåg i Solund. Lengre vest enn dette kommer en knapt i Norge, men det er likevel "hjemme" fortsatt for meg.

Onsdag hadde min kjære bror fødselsdag, og siden han og familien også var i Solund, så fikk vi gratulert han med dagen "in person" for en gangs skyld.


Skjærtorsdag tilbrakte vi sammen med Runar og familie, bestemor/mamma, Åse og Zara. Alle unntatt meg og mamma var på tur til Rognsneset, der det flotte bildet øverst her er tatt. Og så koste vi oss med lammelår til middag, som var "langstekt", og rett og slett nydelig. På kvelden ble det spill, quiz og kos, vi hadde med oss disse tre spillene, kjøpt på "Feel" til påskeferien. Vi anbefaler like god alle tre!


Langfredag startet vi dagen med å ta farvel med Runar og co, som dro videre på påskeferie til Indre Sogn. Etter påskelabyrint og deilig frokost med egg, så hadde vi en ganske så rolig dag her hos mamma. Vi så "Mio, min Mio"-filmen fra en gang på 80-tallet, siden Åse og Amanda hadde lest ut den boka. Jeg brukte endel tid på å fargelegge, og så hadde vi quiz og mer kos på kvelden igjen.


Påskeaften startet, slik den alltid gjør for oss, med besøk fra påskeharen, og jakt på påskeegg i hagen til bestemor. I år regnet det ganske så godt på morgenen, men påskeharen hadde pakket eggene inn i plast, så det gikk helt fint både med egg og innhold. Barna var godt fornøyde med dagens fangst, i alle fall.

Litt utpå dagen tok vi turen til Tangeneset, et sted som ganske nylig fikk veiforbindelse. Zara sin farmor bor der, så det ble kaffebesøk, en god drøs og en fin stund der. På kvelden ble det enda mer påskekos, med påskegodter, mer quiz og moro. Jammen vet vi å kose oss i påsken!


Og så var vi kommet til dagen i dag. Den har vi også brukt til å være sammen med familie og venner, med besøk både hos min beste barndomsvenninne, Mona, med familie, og hos tante Aud og familie. Og så har jeg begynt å pakke til hjemreise i morgen, vi må starte tidlig, for det er mange timer i bilen, og vi skal alle på jobb og skole på tirsdag.

Zara sitter og pusler puslespill på 1000 biter, men skal hun bli ferdig før vi drar i morgen, så blir det en lang natt for henne, stakkars. Men det hører jo litt med til påske, å pusle litt. Alt i alt så synes jeg at vi har fått gjort mye av de "tradisjonelle" påskesyslene, selv om det altså har vært lite ski og snø her vest i havet. Men spør du meg, så er det egentlig helt greit!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar