Årsoversikt

søndag 12. mars 2017

Uke 10 2017 - Jakten på... ....et skuespiller-liv?

Hi-diddle-dee-dee.
An actor's life for me.
A high silk hat and a silver cane.
 A watch of gold with a diamond chain.

 Hi-diddle-dee.
 An actor's life for me.
 It's great to be a celebrity.
 An actor's life for me.

Plakaten for årets revy-forestilling i regi av Sokndal Amatørteater!
Men handling fremfor alt! La meget skje! Det heter skuespill, og folk vil se!

En ny uke har kommet til en ende. Og for en uke det har vært! Det har rett og slett gått i ett med revy og skuespill for min egen og Trond sin del, for når vi ikke har vært på jobb, så har vi vært på Soknatun på øvelse eller forestilling alle ettermiddager og kvelder denne uka.

Bortsett fra i dag. I dag har vi tatt livet fullstendig med ro, slappet av etter en uke på høy-gir, og panikk-ladet batteriene foran en ny uke med hverdager. Og så har vi feiret svigermor, som rett og slett fylte 73 år i dag! Hipp hurra for henne!


Etter jobb og øvelse mandag ettermiddag, så satte jeg meg til symaskinen og laget 16 grå luer til bruk på revyen, siden jeg hadde fått det for meg at det ville være kult med grå luer på hodene våre når vi skulle være komler på revyen. Med overlock går slikt som en lek, og med bare en times arbeid, var luene klare for bruk neste dag.


Tirsdag kveld var det tid for første lydprøve. Når lyd og lys kommer på plass begynner "alvoret" å gå opp, vi nærmer oss premiere. Jeg dro direkte til øvelse etter jobb. Og etter at vi var ferdig på øvelse, gikk jeg på jakt etter de siste rekvisittene før onsdagens generalprøve. Denne gamle mobilen ble likevel aldri med, for det var egentlig ikke nødvendig at jeg hadde mobiltelefon på den sketsjen der jeg tenkte å bruke denne.


Onsdag ettermiddag var det så tid for generalprøve. Før generalprøven kjørte vi en gjennomgang av hele revyen, så da spilte vi egentlig hele revyen to ganger i ett. Gjennomgangen gikk helt på tverke for min egen del, men generalprøven gikk ganske greit, og rent bortsett fra at stemmen var så godt som borte på slutten av kvelden, så var vi godt fornøyde da vi gikk hjem.


Torsdag morgen våknet jeg med en sånn passe hes stemme, og litt bekymring for hvordan dette skulle gå, siden torsdag altså var premiere-kvelden. Dagen ble dermed preget av at jeg testet det meste av gode ideer for å finne igjen stemmen før kveldens premiere. Jeg fant den nesten, det kom i alle fall lyd ut av meg gjennom hele forestillingen, selv om det kanskje ikke alltid var "klare" toner. 

En hel masse kostyme-skift krever system i kostymene, for det må gå fort når en kanskje bare har et par minutter på å få av et kostyme og ta på igjen et annet. Her er kostymene klar før premieren, det var nok ikke fullt så mye system etter at vi var ferdig.


Fredag var det tilbake på jobb, og ny runde med forsøk på "reparasjon" av stemmen. Det er litt rart å være på jobb sånn midt i "revy-bobla", men samtidig så er det greit å ikke bare gå og vente på neste forestilling. 

I lunsjen på fredag var det en liten quiz, og jeg klarte å få flest riktige svar av alle. Så da ble det premie på meg: smoothie med kiwi og eple. Ikke dumt, det, nei!


Lørdag hadde vi jo fri på dagtid, før forestillingen på kvelden. Jeg brukte dagen til å bake en kake til en av mine med-skuespillere, som fylte 16 år. Amanda lagde lunsj og kaker i plastelina, det må til, når det er lørdag.

På kvelden i går hadde vi så siste forestilling for denne gang. Barna våre var blant publikum denne siste dagen, sammen med farmor. De koste seg skikkelig; jentene sang med på alle sangene, som de etter hvert kan like godt som oss, og Rune, han lo så hjertelig at jeg kunne høre at det var han fra bak scenen. Og så var det fest på scenen til slutt, der vi koste oss sammen med "revy"-familien vår.


I dag har vi tilbrakt det meste av dagen hos svigermor, dels siden vi overnattet der i natt av praktiske grunner, og dels siden hun altså fyller år i dag, og vi har feiret henne litt. Hipp hurra for mor!

Dagen i dag har vi ellers brukt til å slappe av, og nyte en hel fridag. Det blir rart å ikke skulle på revyøvelser denne uka som nå kommer, det er jo litt trist når det er over, og en ikke lengre er i "bobla", samtidig så blir det greit å ha litt mer fritid og ikke minst tid til barna. 

Til slutt i dagens blogg: en stor takk til bestemødrene (eller mamma og mor), som har stilt opp og tatt seg av både middager og lekser denne uka, uten dem hadde det nok ikke gått så greit som det har gjort for barna når begge foreldrene er opptatt med å leke skuespillere. Nå venter hverdagene, og det er egentlig helt greit, selv om skuespillerlivet stadig frister.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar