Årsoversikt

søndag 25. desember 2016

Uke 51 2016 - Jul, jul, strålande jul!

Hei, hå, nå er det jul igjen, nå kommer nissen frem i fra sitt skjul igjen!

Ja, for nå er det virkelig jul, med første juledag i dag, julaften i går, og andre juledag i morgen. Og jammen var det lille julaften på fredag. Dette er antagelig den beste uka i året for mange, i alle fall for min kjære sønn, Rune, som gang på gang i går sa; "Jeg elsker julen!" For oss, som har familie og venner å kose oss sammen med i julen, og mange som gir oss gaver, og mange som vi kan gi gaver til, er denne tiden av året virkelig den beste tiden av året. Så heldige vi er!


De siste 27 dagene, ganske nøyaktig 4 uker minus en dag, har vi blogget oss gjennom julestria i adventsbloggen vår, og delt adventstida, og mye av det som skjer hos oss når vi har besøk av nissene som kommer fra Nisseland på besøk. Det er mye gøy, og slik skal det være, for barna må få lov til å ha en magisk adventstid og en magisk jul, selv om det skjer mye fælt rundt omkring i verden. Det synes i alle fall jeg!


Vi koser oss med adventstiden her i huset, selv om jeg personlig kjenner på litt stress også, siden jeg helst ville vært en av de damene som har fullstendig kontroll på huset, julebaksten, husvasken og alt det andre som hører julen til, kanskje til og med vært vertinne for et par juleselskap og juleverksteder og mer til. Det er jeg ikke, og jeg innser vel sakte, men sikkert, at jeg aldri kommer til å bli en sånn dame. Men jeg håper at det barna sitter igjen med ikke bare er at jeg har vært lei meg for at huset står på hodet, men en følelse av at pappa og mamma har tatt seg tid til å være sammen med dem, og gjøre ting med dem, i adventstiden.

Og så koser jeg meg med å blogge om adventstiden. Det er gøy å dele med andre, og det er gøy å lage en fortelling ut av alt det som skjer og blir sagt, og kanskje særlig barnas reaksjoner på hva nissene finner på. Og jeg forsøker å gjenfortelle det som hender så korrekt som mulig. Og vi setter utrolig pris på alle som leser bloggen, og kommer med koselige tilbakemeldinger og kommentarer. Det gir en ekstra glede å vite at det er mange som koser seg med å lese adventsbloggen vår nesten som en adventskalender, mens andre er sporadisk innom og leser en gang i blant. Vi setter pris på dere alle!

Men nå er det slutt på adventsbloggingen for i år, og det er greit, for nå er det jul. Og snart er det nyttår også, og jeg har "gjennomført" mitt nyttårsforsett for 2016, å blogge ett innlegg i denne bloggen hver uke. Det har blitt 51 innlegg her så langt i år, og det er jeg egentlig litt stolt over, for jeg må innrømme at jeg ikke har verdens beste "track-record" når det kommer til å gjennomføre nyttårsforsetter. Så jeg er nokså fornøyd med at dette året har bydd på mestringsfølelse i så måte for min del.

Bingokaka jeg leverte mandag denne uka - slikt gir også mestringsfølelse!
I dag har vi kost oss videre her i huset. Barna har utforsket noen av julegavene sine, mens vi voksne har laget juledagsfrønsj, juledagsmiddag (kalkun her i huset, siden det er vanlig julemiddag 1. juledag i mange land), og ellers julekos med litt småkaker, julekake fra Tyskland, pinnebrød fra Ungarn, og enda litt til. Det var faktisk et godt stykke utpå dagen (under juledagsfrønsjen) før barna kom på at de ikke hadde sett nissene i dag, og samtidig kom de på at de ikke hadde sjekket julestrømpene.

De kom fort frem til at nissene nok hadde reist i natt, og når de fant både gaver og snop i julestrømpene, var det ikke vanskelig å konkludere med at nissene nok hadde dratt med Julenissen når han var innom i natt og fylte i strømpene til barna. Og det går helt fint, for vi kan jo ikke ha besøk av nisser hele året rundt, heller, selv om barna sier de kunne tenkt seg det, så tror jeg fort at adventstiden hadde mistet sin magi om de alltid hadde vært her hos oss.

I ettermiddag fant pappa og Amanda boka som Regulus har hatt med seg med julesjekklisten. Og nå hadde han krysset på alt på listen, til og med julestrømpene, og så hadde han skrevet en hilsen bakpå boka til barna, der nissene takket for seg. Så da later det til at nissene er fornøyd med årets adventstid, og at vi kom "i mål" likevel, om jeg så litt mørkt på tilværelsen de siste dagene før jul.


Nå er det en uke igjen av 2016, og neste søndag har vi alt kommet en dag ut i 2017. Det blir blogg også da, for jeg har jo sagt at jeg skulle skrive 52 innlegg - og så kan det være at jeg har kommet på en ny utfordring til meg selv for det nye året. Men det kommer jeg til da.

Nå gjenstår det bare å ønske en riktig god jul til alle, også i denne bloggen, og en velsignet romjulstid ønskes alle!

⭐⭐🎄🎄🎄⭐⭐

Jul, jul, strålande jul!
Glans over kvite skoga.
Kom, kom, heilage jul,
Senk din kvite vinge
Over ein strid full av blod og larm
Over kvart sukk i frå menneskebarn
Over dei slekter som går til ro
Over den ungdom der livet skal gro.
Kom, kom, heilage jul
Senk dine kvite vinge!

⭐⭐🎄🎄🎄⭐⭐

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar