Årsoversikt

søndag 4. desember 2016

Uke 48 2016 - Adventstid og julestrid

Søndag, og tid for å skrive det førtiåttende innlegget i bloggen min for i år. Ja, tenk, vi har nå lagt bak oss uke nummer 48 i dette året, og det er bare 4 uker igjen før vi er inne i et nytt år! Tida flyr, selv om en ikke alltid har det gøy.


Denne uka har jeg begynt å skrive i adventsbloggen vår, når nissene kommer på besøk, så blir det blogging hver eneste dag om alle de rare tingene de nissene finner på i tiden frem til jul. I år er det fire nisser som er på besøk. Det begynte med Sirius, som dukket opp på trappa vår for 4 år siden, og så har det bare balla på seg, med to søsken, og i år altså en bestefar, som er på besøk. Dermed har jeg jo dekt mye av det som har hendt på familiefronten denne uka i den bloggen.

Så da sitter jeg med litt av det samme dilemmaet som i sommer, da jeg blogget hver dag i feriebloggen; hva skal jeg blogge om her da? Jeg har jo lovd meg selv at jeg ikke skal gå inn på diskusjoner rundt interiør, politikk, mote og sladder, så hva i all verden er det igjen? Jo, det eneste jeg kommer på da, er å blogge litt om ting som ikke er noe av det jeg har nevnt over, men som likevel jeg har meninger om, både sterke og mindre sterke.


På denne tiden av året blir jeg alltid fascinert over alle som, i god tid før vi andre "dødelige" kommer på å tenke på jul og advent, kan fortelle, enten i lunsjen på jobb, på en status på facebook, eller via andre kommunikasjonsmidler, at de for lengst er ferdig med årets julehandel, at de har pyntet huset med alle de nisser, engler og gardiner som de kan oppdrive, at de har sendt julekortene for to måneder siden, at de har både 7 og 10 slag julekaker klare i boks, eller at de har feiret jul allerede. Hva er det med disse menneskene?

Det er jo ikke bare at de, enten bevisst, eller ubevisst (selv om jeg holder en knapp på det første), gir oss andre, som ikke er "klare" til jul, svært dårlig samvittighet for at vi ikke er så strukturerte. Det er noe mer enn det, faktisk. Jeg vet ikke engang om jeg har lyst til å være så strukturert, men likevel så kjenner jeg på en klump i magen av stress, som jeg egentlig tror de liker å påføre oss andre. Ja, jeg er faktisk villig til å gå så langt at jeg vil påstå at disse "gjøre-meg-ferdig-med-julestria-i-august"-menneskene er godt over halve årsaken til at vi "andre" stresser i tiden frem til jul. Det gjør noe med oss, og tar fra oss noe av gleden over adventstiden.


Disse ukene frem til jul, med adventskalendere og nedtelling til den store dagen, de skal jo være fylt med forberedelsene til jul; med baking av julekaker, shopping av julegaver, julekort, pynting med nisser og engler, og alt det andre som hører med. Og tanken er vel at vi skal kose oss med det, det er i alle fall det jeg tenker at jeg skal gjøre. Men når noen klarer å fortelle meg at de allerede har gjort alt dette før desember egentlig var påtenkt, da gjør det noe med meg, og så tenker jeg at det må være meg det er noe galt med.

Men det er jo ikke det, da! Det er jo de andre, de som ikke klarer å vente til desember med å starte på "julestria", det er jo dem det er noe galt med! Ikke at de ikke skal få lov til å drive med alt dette i månedene fra juli til november (jeg mistenker forresten at det er disse menneskene som er grunnen til at vi kan kjøpe julemarsipan og klementiner på butikken i august). Men de trenger jo ikke å fortelle oss andre om det. Hva er vitsen med det, liksom? Hva ønsker de å oppnå, da, utenom å tilføre stress til oss som ikke har kommet så langt enda? Jeg kommer ikke på noen annen grunn, jeg.

Måtte dere få besøk av en nisse som pakker inn gangen i toalettpapir!
Så, til de av dere som leser bloggen min, og som ligger "foran skjema"; godt for dere, om dere synes det er greiest slik, så er det helt lov; men la være å fortelle meg om det. Jeg kommer i mål, jeg også, på mitt vis. Og til dere som er som meg, og kjenner på et begynnende stress fordi disse menneskene er "ferdig"; Vi kommer i mål, selv om vi ikke har begynt i august. Og det viktigste må være følgende budskap: Forsøk å kose deg i adventstida, gjør disse dagene med alt du skal rekke før jul til dager der du koser deg, sammen med familie og/eller venner, eller med deg selv, om du foretrekker det.

For det blir jul den 24. desember, eller en gang før det for de som ikke kan vente til da, uansett om du kjøper gavene i august eller om du kjøper dem 23. desember. Så sant ikke verden går under før vi når så langt. Men da kan de jo bare sitte der, de som har vært klare for jul i flere måneder allerede, med julenisseskjegget fullt av postkasser!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar