Årsoversikt

søndag 28. august 2016

Uke 34 2016 - Tilbake til hverdagene - og travel helg

DA har vi hatt høstens første uke tilbake i faste rutiner for alle fem hele uka, og alle fem har fått kjenne på akkurat hvor deilig det er med helgefri etter en travel uke. Barna har egentlig taklet hverdagslivet veldig godt, og sliter, i motsetning til deres mor, ikke særlig mye med å komme seg opp på morgenene. Ja, jentene har til og med stått opp sammen med pappa og Snøball, og vært så godt som klare til å reise til skolen når jeg har stått opp. Det fant forresten Trond ut var lurt etter at Amanda var noe misfornøyd med alt på mandag morgen, når jeg vekte henne. Hun trenger rett og slett litt god tid på morgenen, i motsetning til meg, som heller har det litt travelt, bare jeg får sove "fem minutter til". Men resten av uka har det gått veldig bra takket være tidlige morgener med pappa.


Maia har kommet igang med korps-øvelser og dans, Amanda har startet opp igjen med gruppeøvelser med korpset, og med dans, og Rune har vært på fotballtrening og spilt fotballkamp i Egersund, så en god del av ettermiddagsaktivitetene har også startet opp igjen, og fra neste uke, så er de igang med enda flere ting som de skal fraktes til og fra, om vi ikke strammer mer inn på foreldrekjøring og får dem til å ta mer ansvar for å komme seg til sine avtaler selv. Men det er ikke så greit når en skal ha med seg både skolesekk, gymbag og althorn, så det blir nok en god del kjøring uansett. Sånn er det, når en har tre små som skal være med på opp til flere aktiviteter, alle tre.


Tirsdag var en svært viktig dag - for jeg fylte år - og det måtte jo markeres. Dagen begynte med at jentene nektet meg å stå opp, for de holdt på med hemmeligheter på kjøkkenet, og så ble det frokost på senga, med flotte kort fra alle tre barna, og masse kos og klem. Da jeg kom på jobb, så ble jeg møtt av både pasienter og kolleger med bursdagsgratulasjoner, og på kontoret så stod det en vase med nydelige roser. Jeg hadde med kake til lunsjen, som alle som var på jobb fikk smake.


Vel hjemme pyntet jeg og Amanda ferdig de kakene jeg hadde bakt mandag kveld, og så hadde vi besøk av svigermor og systa Åse, til kaker og kaffi litt utpå kvelden, etter at Rune og Trond kom hjem fra fotballtrening. Det var kanskje litt mye med 3 kaker til 7 personer, men kunsten å bake kaker, det er jo å bake såpass mye at en har rester i alle fall de neste par dagene, mener nå jeg! Gave fikk jeg også, fra svigermor, nytt litermål med innebygd vekt, og så får jeg gave fra mamma når hun kommer hjem fra Spania, nye briller, mens Trond har planer om å finne den sykkelen jeg ønsker meg.


Nå er det foreløpig ikke noe stress med å få kjøpt sykkel til meg, egentlig, for jeg har inntil videre fått låne sykkelen til svigermor, så jeg kan ta turen ut og sykle når som helst akkurat nå. Men jeg ønsker meg fortsatt en egen sykkel, og etter å ha syklet hjem fra svigermor på fredag, så har jeg innsett at jeg også må ønske meg en sykkelshorts med god polstring i baken. Det var visst lenge siden sist jeg var ute på sykkel, for det gjorde vondt i baken, det skal jeg si!

Onsdag spilte Runes lag kamp i Egersund, og vant, igjen med Rune i mål, en plass det ser ut til at han trives godt. Trond fulgte han, slik at jeg kunne være hjemme og slappe av, før jeg var på styremøte i korpset på kvelden. Barna sov hos farmor natt til torsdag, slik at jeg kunne komme meg på jobb tidlig for å rekke et møte. Det har i det hele tatt vært travelt på jobb denne uka, mye som har skjedd der også, gitt.

Torsdag morgen syntes Trond det var en god ide å utfordre meg til konkurranse på mobilen, der det var om å gjøre å komme først til 10 000 skritt. Det var det ikke, en god ide, altså. Jeg er pinlig klar over at Trond tråkker langt flere skritt enn meg, han går turer med Snøball og er flink til det, mens jeg ikke er fullt så flink. Det gjør meg ikke noe til vanlig, så lenge som vi ikke konkurrerer om det. Men når jeg stadig vekk fikk påminnelse fra mobilen om at jeg lå bak, og at jeg måtte henge i for å ta han igjen, så ble jeg bare stresset, og skrekkelig irritert, over at jeg faktisk lå langt bak.


Så etter to utfordringer, med påfølgende irritabel meg, og to betydelige nederlag for min del, så har jeg innsett at, for husfredens skyld, og for at jeg skal finne tilbake til smilet, så har jeg avsluttet den funksjonaliteten som tillot utfordringer. Jeg er vanligvis ikke en dårlig taper, jeg har mange års erfaring i å tape for storesøster, og det gjør meg egentlig ikke så mye, men dette ble bare for mye press, og dermed ble det alt for lett å irritere seg over at Trond hadde vide shorts, ellers at han tok med seg mobilen for å vaske klær, så jeg viser egentlig bare selvinnsikt når jeg ikke vil få flere utfordringer på skrittmål.

I går og i dag har det vært mye som har foregått i bygda og i familien her, så det har blitt en ganske så aktiv helg for alle mann her i familien. I går var det SIK-dag, med masse aktiviteter for barna på idrettsbanen og i hallen, og så var det kunstutstilling/performance på Sandbekk. Vi valgte å gå på SIK-dag med barna. Det resulterte i at Rune, som hadde med sykkelen, falt på sykkelen og slo foten, og halter fortsatt, mens Amanda fikk en ball i ansiktet mens hun hadde en slikkepinne i munnen, og dermed skrapte seg opp baktil i halsen, og fortsatt er sår og vond på grunn av det. Men ellers tror jeg det var stat med idrettsaktiviteter.

Etterpå var vi innom hos farmor for å ta bilder av solsikken Rune hadde med seg hjem fra skolen og satte igjen hos farmor i vår, før vi kjørte Rune i bursdag hos bestevennen Ole Cillian. Han ble like godt der videre ut over kvelden, for så å overnatte der, mens Maia var på bursdags-feiring for to klassekamerater i hallen, og koste seg der. Amanda, Trond og jeg var hjemme og lagde oss litt lørdagskos, og så fikk jeg ryddet litt på kjøkkenet, og det trengtes. På kvelden så vi film sammen med jentene, "Alice i Eventyrland", en film som vi alle fire likte.


I dag har det, trekk pusten nå, vært Barnefestival på Bø, åpen dag på Titania, og åpen gård på Løtoft. Jentene startet dagen på barnefestival. Rune fikk være med på fisketur, så han ville ikke være med til Titania, mens vi hentet svigermor, jentene og Maias venninne, og kjørte til Titania. Det var mye folk der, angivelig et sted mellom 2000 og 3000 mennesker, men køer til både mat og busser til omvisning ble avviklet ganske så raskt, og med gratis mat og is, og gaver i fleng fra både den ene og den andre utstilleren, så koste vi oss skikkelig.


I kveld har vi vært på kino, og sett "Oppdrag Dory" sammen med ungene, så dermed fikk vi ikke gått på "åpen gård" i dag, men filmen var bra, og det er masse dyr i den, så da fikk vi kanskje dekket det, likevel? Filmen falt i alle fall i smak hos alle mann, og siden barna hadde sett den før, så ble det ingen dramatiske øyeblikk denne gangen, og jeg tror vi koste oss, alle fem. Og så har Trond og barna plukket epler i egen hage, det ble en ganske så bra eplehøst på det ene treet vi har (som Trond fikk til 40-årsdagen av Runar og familie.)



Nå har Trond satt på "Gyldne tider" på tv, så nå tror jeg at jeg må gi meg for i dag. Det er en annen ting som er bra med at hverdagen er tilbake, at alle tv-programmene begynner på nye sesong. Jeg synes egentlig det er helt flott, jeg, at hverdagene er tilbake. De skulle bare ha startet litt senere på dagen!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar