Årsoversikt

søndag 8. mai 2016

Uke 18 2016 - Kom, Mai, du skjønne, milde!

Endelig, endelig, så kom den etterlengtede våren. Det måtte tydeligvis bli mai før værgudene innså hvor vi var i "årshjulet", men så har de til gjengjeld tatt igjen med store bokstaver denne helgen vi nå har lagt bak oss. Måtte det bare vare, det er i alle fall lov å drømme om fint vær framover nå, værgudene bør være klar over at vi har fortjent det, etter det begredelige været de har servert oss så langt i 2016, så bør vi ha gjort oss fortjent til sommertemperaturer helt frem til september, om du spør meg!

Den første uka i mai har jo ikke vært den dummeste uka så langt i år, som Trond akkurat påpekte; vi har jo hatt to helger på en uke! Ja, for siden det var Kristi Himmelfartsdag på torsdag, så hadde vi jo søndagsfølelse allerede da, og når vi nå, bare 3 dager senere, igjen er kommet til søndag, så er det ikke fritt for at det rett og slett føles som vi er ferdig med 2 uker i dag, og ikke bare den ene som vi egentlig er kommet til slutten av. Jeg liker mai!

Ja, for det slutter jo ikke der. Selv om 1. mai i år klarte å komme på en søndag, og slik sett "lurte" oss for en fridag, så er det jo rimelig greit fremover likevel, da. For når vi er ferdig med den uken som kommer, så står vi foran enda en langhelg, med både pinse og 17. mai i samme slengen, og deretter blir det jo en kort uke før vi igjen tar helg, og så er vi jo nesten kommet til juni. Det eneste jeg kjenner litt på, er at det kommer til å bli hektisk fremover, til tross for langhelger, for det er så utrolig mye som skal dyttes inn på ganske få virkedager frem til skoleslutt og sommerferie.

Men la oss ikke bekymre oss for tidlig, og heller suge litt på karamellen vi har fått denne uka, med 2 helger, og ikke minst, den deilige sommerfølelsen de siste par dagene. Jeg tror nesten at barna føler at sommerferien har tjuvstartet litt, siden de har hatt fri siden onsdag (tirsdag for Maia sin del), og de siste to dagene har vært tilbrakt mer utendørs enn innendørs for deres del, og de har til og med tatt årets første bad ute (vel og merke i naboens barnebasseng). Og i går var det lørdagskos med frukt og grønt og kesam i flere varianter. Livet har rett og slett vært topp med karamell og krem på!


Når jeg sitter og tenker på hva vi har foretatt oss ellers denne uka, så føles sist mandag utrolig lenge siden. Da reiste Maia på skoletur med klassen til Lio, og jeg fikk ukas beste nyhet, for Trond hadde oppdaget at han hadde fri onsdag ettermiddag på grunn av helligdag torsdag. Tenk, en ettermiddagsuke hvor han bare skulle jobbe tre ettermiddager! Hurra! Og det betydde også at Trond kunne dra på fotballkamp med Rune på Sira på onsdag, slik at jeg ikke trengte å være med denne gangen.

Misforstå meg rett, det er gøy å se gutten spille fotball, men det er altså ikke akkurat min favoritt-sport, så jeg tror ikke at det skal så utrolig mye til før jeg når metningspunktet når det gjelder å delta på stadion. Så det var helt greit med en pause fra kamp denne uka. For øvrig så vant de med så stor margin at det nesten blir flaut, men mamma er veldig stolt over gutten som stod i mål, og ikke slapp inn en eneste ball denne kampen!

Maia kom hjem tirsdag, forresten, og fikk avspasere onsdag siden de hadde vært på skoletur. Men de andre to var på skolen til og med onsdag. Og onsdag ettermiddag var alle tre med skolekorpset og pappa og trente på å marsjere, siden Trond har sagt ja til å spille stortromme i årets 17. mai tog, og begge jentene skal spille, mens Rune var med for å se på. Mamma lurte forresten på om jeg hadde tenkt på at Trond burde ha uniform. Det hadde jeg jo ikke, men vi får finne frem sort bukse og hvit skjorte, og si oss fornøyde med det, tror jeg.

Torsdag hadde alle fri, siden det var "Himmelspretten". Jeg benyttet dagen til etterlengtet søvn og avslapping, og så koste vi oss sammen her hjemme. Det vil si, Amanda var på besøk hos en venn, mens Maia fikk besøk av en venninne, og så kom min kjære søster Åse, og hennes mann, Tom, på besøk på ettermiddagen. Og så hadde Snøball besøk, og var ute og lekte med både Bella og Trixie (Maias venninnes hund), og til slutt Perro, men da var hun så sliten at de stort sett holdt seg inne. Snøball og Trixie skitnet seg såpass til at de to fikk seg et felles bad (Snøball var nesten like sort som Trixie er). Jammen er det koselig med besøk, både for små og store!


Fredag var jeg på jobb på dagen, mens Trond hadde siste ettermiddagsskift for denne gangen, og ungene var hjemme, først med pappa, og så med mamma. Og så tok barna og jeg oss en fin gåtur opp til Haua for å kjøpe is og kose oss i godværet, og så fikk Snøball seg en fin tur ut, hun også. Det var for øvrig mye lettere å gå opp til Haua når en visste en hadde is i vente, enn å gå hjem igjen. Må huske å kjøpe inn is og legge i fryseboksen som belønning etter slike gåturer, så frister det å komme seg opp bakkene våre igjen!

Ja, da var jeg vel kommet tilbake til der jeg startet igjen, den deilige helgen vi har hatt. Jeg har vært noe redusert, og holdt meg i ro på grunn av det, men jeg skal ikke bruke bloggen til å klage over dette i dag. Uansett, så har det vært noen deilige dager denne første uken av mai, så får vi bare håpe at været og stemningen holder seg i tiden fremover.

Og nå, Trond, nå skal jeg finne det du leter etter!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar