Årsoversikt

søndag 27. mars 2016

Uke 12 2016 - Påske!

Da nærmer det seg slutten på en deilig påskeuke med ferie for barn og for voksne. Enda er det en dag igjen av påsken, og dermed ferien, men søndagen er her, første påskedag, og da må det jo blogges! Og denne uken er det masse å blogge om, det er rart med det, når en har noen dager fri, det blir liksom litt mer som skjer når en ikke bare følger de vanlige rutinene, selv om det på det jevne er mye å ta tak i også til vanlig i vår travle familie.
 
Mandag og tirsdag hadde barna fri, og var hjemme, mens jeg og Trond var på jobb. Mandag reiste alle pasientene våre, slik at tirsdag ble lesedag, noe som jeg absolutt satte pris på, for det er alltid noen nettkurs som skal tas, og noe faglig som en trenger å oppdatere seg på. Mandag kveld var det tid for at Snøball skulle få påskeklipp og stell av pels, og det var faktisk det jeg brukte størsteparten av mandags ettermiddag på.
 
Tirsdag ettermiddag var det tid for å pakke, det er nesten utrolig hvor mye vi klarer å tenke at vi trenger å ta med oss på påskeferie til Sogn. Men så kan en jo aldri vite om en får bruk for både det ene og det andre, og selv om jeg syntes vi fylte bagasjerom og takboks ganske så godt, så var det likevel ting vi kom på at vi hadde glemt, både underveis og etter at vi kom fram. Men ikke noe som vi ikke har klart oss helt fint uten. (Selv om vintersko eller støvler til de to minste ungene ikke hadde vært så dumt, for da hadde de nye joggeskoene kanskje vært litt tørrere enn de er akkurat nå.)
 
Onsdag morgen startet vi tidlig hjemmefra, det må til, når det tar mellom 10 og 12 timer å komme seg helt frem til mammas hus i Sogn. Turen gikk fint, med frokoststopp i Egersund, to ferjer mellom Stavanger og Bergen, middagsstopp i Bergen, og deretter to nye ferjer mellom Bergen og Solund, så blir det faktisk akkurat passelig med pauser både for barn, voksne og en liten hund. Snøball klarte seg helt fint på turen, det er jo litt spennende første gang på skikkelig langtur, men det taklet hun flott. Og etter mange kilometer kjøring, 4 ferjer og mange timer med å finne tidsfordriv til barna, så ankom vi Solund onsdag kveld.
 
Ferje nr. 1.
Ferje nr. 2.
Ferje nr. 3.
Ferje nr. 4.
 Mellom Bergen og Solund sov for øvrig barna litt, men Rune våknet plutselig i det vi kjørte ut av en tunell på Romarheim. Der er det fortsatt snø, noe som fikk Rune til å dra en rask konklusjon: "Mamma, se, vi er kommet til Nordpolen!" Sånn føltes det i alle fall, i Bergen var det nesten t-skjorte-vær, og så var det plutselig snø over alt!
 
 
Det er alltid kjekt å komme hjem til mamma i Sogn, det er dette som er "hjemme", eller i alle fall var "hjemme" i oppveksten, og det føles stadig som å komme hjem, selv om jeg nok etter hvert har tilbrakt flere år som Sokndøl enn som Sogning. I år har nesten hele familien vært "hjemme", både storesøster og Zara, lillebror med familien, og vi med vår familien har vært her, bare svoger Tom måtte jobbe i påsken, og har ikke fått vært med, så han har jo selvfølgelig vært savnet. Men ellers har det vært en fin påske i familiens tegn.
 
Skjærtorsdag var vi alle slitne etter en lang tur dagen før, og brukte formiddagen på å "lande", og i tillegg besøke Runar og familie i "gamlehuset", som de har overtatt i vinter, og tante Aud med familie. Og så var det påsketreff, det er visstnok et annet ord for "basar", i bygdehuset, så da tok jeg og Åse med oss jentene på basar. Der var det fullt hus, noe jeg mistenker at de hadde glemt at det også var i påsken i fjor. Nå tror jeg at de hadde laget nye "årer", det er sånne pinner med tall på, siden i fjor, og det la nok til en ekstra utfordring i regnestykket for hvor mange årer en kan få solgt på sånne basarer.
 
 
De gikk ut forsiktig, med maks 10 årer per person, og 20 kroner per åre. Nå er det gjerne slik at de som går på basar, gjerne har med seg en viss sum kontanter, som de har tenkt at de skulle bruke på basaren, og dermed deler en gjerne den summen på antall åresalg, og bruker det en da har. I mitt tilfelle dreie det seg om 140 kroner totalt, altså cirka 70 kroner per åresalg. Med pris på 20 kroner ble det 4 årer på første salg, og 3 på andre salg, som var de to bebudede runder. Så da kjøpte vi 4 årer. Når så de, etter å ha solgt på alle bord til 20 kroner per åre ikke hadde fått solgt alt, så tok de en ny runde, og solgte nå årene på "salg" til 10 kroner stykk. Det var jo litt teit for oss som ikke hadde tatt med oss store mengder kontanter på tur, for vi måtte jo nesten spare de siste 60 kronene til runde nummer 2. Og enden på visa ble at det var flere årer som ikke var solgt på første runde. Men Amanda vant likevel på en av sine to årer, så det må vel regnes for en god uttelling? På runde nummer 2 så solgte de fra start til kroner 10, men da var det plutselig ingen begrensning på antall. Så da kjøpte jo de som hadde tenkt å bruke 200 kroner per åresalg 20 årer hver, med det resultatet at når de kom til vårt bord, som selvsagt ble det siste de kom til, så hadde de ikke nok årer igjen til at alle på det bordet fikk kjøpe for sine 200 kroner. Akkurat det gikk greit for min del, vi hadde 60 kroner igjen, og kjøpte 6 årer, så vi fikk det vi skulle ha likevel.
 
Nå skal ikke jeg begynne å belære noen i matematikk på basar-nivå, har svært begrenset kompetanse på arrangering av slikt, men det måtte jo gå an å gjøre en kjapp hodetelling (eventuelt regne ut ifra det som ble betalt for mat ved inngang), og dermed hvor mange årer det sånn omtrent blir på hver, og så sette grense på det antall som er nærmest et rundt tall som alle kan leve med? Og så rett og slett sette prisen ut ifra hva dette antallet blir? Jeg bare tenker at det hadde medført mindre frustrasjon blant påskegjestene, tenker jeg. Men jeg har ikke tenkt å være veldig vanskelig, det er ikke så veldig nøye med det der uansett da, sånn egentlig.
 
Langfredag var vi tenkt oss på tur på Sperrefjellet, men så langt kom vi oss aldri. Det burde jo vært mulig å komme seg ut på tur, det var jo en lang fredag, og været var jo egentlig ikke så helt verst, men det ble liksom aldri til at vi kom oss på tur på fjellet likevel.
 
 
Fredag ettermiddag var vi imidlertid på båttur i Vegard og Rolf sin flotte båt. Det hører jo med å ta en tur utpå sjøen når en er såpass langt vest i havet, og når været i tillegg tillater tur, så må en bare hive seg med! Men jeg burde nok ha tenkt på at vi også kunne ende opp med en tur på land. Og på torsdag og natt til fredag så hadde det jo regnet såpass at der det ikke var gjennombløtt grass, så var det sleipt fjell. Så, kort summert, så var det en ganske så bløt, og ikke helt ren, gjeng, som kom tilbake etter en ellers topp tur utpå sjøen. Så memo to self: på båttur er det støvler og værbestandige klær som gjelder.
 
Torsdag begynte jeg å kjenne på smerter i tommelen på venstre hånd. Jeg funderte litt på hva det kunne komme av, men jeg kom liksom ikke helt på hva som kunne være forklaringen. Helt til jeg la med sent på torsdag kveld. Da innså jeg at det var veldig vondt å løse japansk kryssord. Så enten er det overdreven løsing av kryssord som ligger bak en tommeltott-senebetennelse, ellers så kan det ha vært den 4 timer lange klippeseansen på mandag som var bakenforliggende årsak. Men mamma hadde støttebandasje for tommel, og etter 2 dager med den på hånda, så har tommelen kommet seg såpass at det ikke er helt umulig at jeg finner fram igjen det kryssordet i kveld og prøver på nytt.
 
 
I går var det påskeaften, og da starter dagen med jakt på påskeegg i vår familien. Barna i tre hus ble vekt av at påskeharen hadde levert små egg på dørene, og bedt dem om å komme til bestemor, eventuelt tante Karis, hage. Det lå det ikke mindre enn 20 vanlige egg i alle regnbuens farger, og så mye som 28 påskeegg fylt med påskesnop og mer til, både til barn, voksne, besteforeldre og 4 hunder. Det ble stor suksess, og alle var godt fornøyde med påskeharens besøk og kjennskap til individuelle preferanser hos den enkelte, meg selv inkludert, selv om jeg kanskje kan innrømme at det ikke er så rart, for påskeharen og jeg har jo et relativt nært samarbeidsforhold i forhold til påskeeggjakt.
 
 
Lørdag fylte mamma i tillegg 69 år, og det må jo feires, selv om det ikke er et helt rundt tall. 4 kaker ble det, og fullt hus ble det også, så jeg tror hun var fornøyd. Og den beste gaven hun fikk, var nok at min kjære svigerinne Ragnhild under påskeeggjakten oppdaget hvor raskt det gikk å rydde hagen til mamma for egg, så da foreslo hun at alle etterpå skulle ta turen ut og gjøre det samme med selve hagen. Så da fikk mamma ryddet hagen, noe hun var godt fornøyd med.
 
 
I dag har vi vært på besøk hos min bestevenninne helt fra barndommen, som har flyttet hjem hit i den senere tid. Maia og hennes sønn er gode venner, så de måtte nesten få litt tid sammen, og så synes jo selvsagt jeg at det er deilig å få litt tid sammen med en svært kjær og svært nær venninne gjennom mange år! Og så har vi tilbrakt tid sammen med familien, og kost oss sammen med dem denne siste dagen vi har her i Sogn for denne gang.
 
I morgen er det tid for å kjøre hjemover før påsken er ubønnhørlig over også for i år. Den gode nyheten er at det er en kort uke vi har foran oss, den siste korte uken på en stund, for mange av de "røde" dagene fremover i år har jo klart å havne på dager vi ellers likevel hadde fri. Men det har jeg vel nevnt tidligere, når jeg tenker meg om.
 
Uansett - jeg håper alle har hatt en flott påske, og så blir det jo greit å komme hjem, også da! Men først må det pakkes litt igjen.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar