Årsoversikt

søndag 13. mars 2016

Uke 10 2016 - ettermiddagsuke overlevd, og en rolig søndag

Ukene løper aldeles av gårde i år, da var det jammen santen søndag, en ny uke er over, og på tide med nytt innlegg i bloggen. Og det er bare 1 uke igjen til det er palmesøndag og påske!

Denne uka har Trond igjen hatt ettermiddagsuke, årets tredje (ja, jeg holder telling), og det preger som alltid uka for hele familien. Men vi har overlevd, nok en gang, og jeg gruer meg stadig mer til at det ser ut til at disse ukene skal komme enda hyppigere om ikke så lenge. Det positive med ettermidddagsukene er at jeg stadig får fornyet min beundring og respekt for alenemødre, og, som en konsekvens av dette, at forholdet mellom Trond og meg blir forsterket, siden min frykt for å ende opp alene med barna gjør at han får ekstra oppmerksomhet for å forebygge dette.

Denne uken har det vært 8. mars, kvinnedagen. Tirsdag var det, ja, må innrømme at jeg ikke markerte den dagen noe videre ut over at flere av mine kvinnelige pasienter fikk vite at de bare skulle la være å bekymre seg for mennene hjemme, men fokusere på sin egen helse og bedring, og at det medførte at min mannlige kollega, Thomas, fikk sympati for Trond på denne bakgrunnen. Ellers var det lite markering av kvinnedag for min del. Ikke at jeg ikke synes at det stadig er saker som vi kvinner burde kjempe for, men det er nå bare sånn. Så jeg og barna gikk på besøk til min søster i stedet, så fikk hundene leke og kose seg, og jeg fikk skifte stue, og slippe å sitte og se på rotet hjemme og tenke at jeg burde gjøre noe med det. Sånn sett kan jeg vel kanskje slippe unna med å påstå at jeg markerte kvinnedagen med å ikke gjøre husarbeid, sånn i protest over at det fortsatt er vi kvinner som helst driver på med det? Jo, det tror jeg jammen jeg vil påstå!

Onsdag ettermiddag gikk i ett med aktiviteter - med korpsøvelse, speider og dåpsskole, så brukte jeg tiden på å hente og bringe barn, utstyr og mer frem og tilbake, så da ettermiddagen var over, kjente jeg sterkt behov for å feire "lille lørdag" med sjokolade og snacks. Så da var det veldig kjekt å oppdage Minde sjokolade sin filosofi som stod bakpå posen med sjokolade. Det er jammen helt greit å bestemme seg for at onsdag var en lørdag denne uka!


Resten av uka har forløpt relativt komplikasjonsfritt, det må innrømmes at fredag ettermiddag ble tilbrakt i senga vår sammen med tre barn og en hund, mens jeg og Rune spilte "Harry Potter" på x-boxen, før jeg muligvis sov litt mens ungene spilte x-box eller var på nettbrett. Men de kom seg til slutt i sine egne senger, og så var det helg!

Lørdag morgen var Trond og Rune tidlig oppe, og gikk tur på Sokndalstrand sammen med Snøball. Jeg tror guttene koste seg skikkelig på tur, Rune hadde stått på "Utsikten" og sunget "I belive I can fly!" av fulle lunger, så det må tolkes som en vellykket tur. Amanda ble noe snurt når hun oppdaget sekken i bilen litt senere på dagen, hun er veldig glad i å gå tur, og syntes det var urettferdig at hun ikke hadde fått være med, så neste gang må nok pappa ta henne med seg på tur.


På nasjonalt nivå har vel uken mest vært preget av priskamp på smågodteri, og all slags oppslag om dette i sosiale medier, nettaviser og over alt. Det er fascinerende hvor stor en sak det blir av dette hvert eneste år. Jeg har ikke benyttet meg av dette tilbudet, ikke fordi jeg ikke spiser smågodt, men fordi det erfaringsmessig medfører at det er rensket for det "gode" smågodtet i hyllene, slik at det som står igjen ikke frister så veldig mye. (Skjønt i nøden, så hadde nok det meste gått ned.) Så slik sett er jeg litt imot dette, for jeg synes det hadde vært greit å kunne kjøpe det påskesnopet som en har lyst på, i stedet for det "som er igjen" når tilbudet tydeligvis betydelig øker forespørselen. Men ellers så tenker jeg at folk flest er i stand til å tenke selv, og at, så lenge de spiser smågodt med måte, så er det vel det samme hvor mye de har betalt for det. Og så har det vært billige appelsiner også denne uken, og det er bare bra, i alle fall!


Maias lørdag var for øvrig preget av deltagelse på årets UKM, som jeg nå har lært ikke lengre står for "Ungdommens Kultur Mønstring", men derimot "Ung Kultur Møtes", trolig et resultat av at noen har for lite å gjøre, og at noen har behov for å lage ny logo, og dermed bruke masse penger på dette. Men nå skal jeg ikke være negativ. Det er et godt tiltak, uansett hva de kaller det, og det er kjekt å se ungdommen vise frem sin kultur. Maia var med og deltok for første gang i fjor med skolemusikken, i år var hun med som deltager i dansegruppa fra kulturskolen. Det slår meg stadig at jenta vår begynner å bli stor!

Lørdag kveld inviterte vi farmor, som fylte 72 år den dagen, ut til oss på Taco og kos. Det ble dårlig med bursdagskake, men hun fikk både blomster, kort og gaver, og sunt og usunt godteri etter middag, og så ble det familiefilm med "Knutsen og Ludvigsen" på hjemmekino etterpå, så bursdagsfeiring må en kunne si det ble, likevel. Og jeg tror hun koste seg, hun sa i alle fall det når hun dro hjem.

Et byggverk i "falsk sand"..
 
I dag har vi hatt en rolig søndag hjemme, ungene har lekt en del med Rune sine leker, vi har sett enda mer film, i dag ble det en ny "episode" av Star Wars, og så har vi hatt besøk av tante Åse og Perro, til glede både for store og små. Min opprinnelige plan (egentlig hele uka) om å få ryddet ferdig Amandas rom har falt i fisk, men vi har hatt en ganske fin dag for det. Men jeg gjort litt husarbeid i dag, for jeg har begynt på jobben med å få bort de siste restene av julen, for jammen santen var det stadig julegardiner i stua og på kjøkkenet, og et par adventskalendere som hadde helt blitt glemt i gangen. Men nå nærmer det seg noe, og det er vel kanskje greit, siden det er palmesøndag om 1 uke. Men så varer jo jula helt til påske, gjør den ikke?

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar