Årsoversikt

søndag 7. februar 2016

Uke 5 2016 - Noen dager i Oslo, stand-up i Stavanger, og Fastelavn i Sokndal.

Tenk, da var vi allerede en uke inne i februar, årets andre måned, og den femte uka i 2016 er vel overstått. Denne uka føler jeg har gått utrolig fort, det føltes som om vi så vidt var kommet i gang med uka når fredagen var der, og nå er det allerede søndag, og tid for blogginnlegg!

Denne uka startet jeg i Oslo, der jeg har vært på kurs i Geriatri. Faglig påfyll, liker jeg å kalle det. Og denne gangen var det virkelig det - fra dette kurset var det mye jeg kunne ta med meg og bruke i min hverdag. Kursprøven på slutten satser vi på at ble bestått, det er alltid litt sommerfugler i magen når en føler at en er tilbake på skolebenken.


Jeg hadde tre flotte dager i Oslo, må innrømme at storbylivet er riktig fint - i små doser. Jeg mistenker at jeg hadde blitt mektig lei det i det lange løp, for når onsdagen kom, så kjente jeg at det skulle bli riktig så bra å komme hjem til alt her hjemme. Og det hadde ikke noe med å gjøre at den frappuccinoen jeg unna meg på Starbucks ga meg skikkelig hjernefrys, eller at jeg fikk halsbrann av barbeque-sausen jeg fikk på TGI-Fridays..

Nei, jeg tror rett og slett at det er slik at vi som bor på bygda, er langt bedre i stand til å virkelig nyte det å ha noen dager i byen, mens de som bor i byen, de glemmer hvor deilig det er å ha slike muligheter, gjerne til den grad at de ikke benytter seg av disse mulighetene. Mens vi "bygdiser", vi må bare benytte oss av, og virkelig nyte, mulighetene, når vi har sjansen til det!

På mandag fikk jeg handle masse vi trengte til årets revy på en skikkelig kostyme-butikk midt i Oslo sentrum. Det er utrolig morsomt å kunne gå inn på en butikk og be om å få en prestekrage, en "gravid" mage, falske sigaretter, og parykker i diverse fasonger uten å bli sett på som fullstendig gal. Men litte grann gal er en vel kanskje, når en begir seg ut på revy-scenen gang etter gang, likevel.

På onsdag var det tid for hjemreise, det ble en lang og hektisk dag, med kurs i 8 timer først, så direkte til Gardermoen og fly til Sola, deretter kjøretur hjem, og rett på revyøvelse. Det var morsomt å se ansiktet til Anne, instruktøren vår, når jeg dukket opp på scena midt under gjennomgangen, og gøy å se alle de andre skuespillerene, men jeg skal innrømme at jeg var sliten når jeg kom hjem sent onsdag kveld.

Stakkars Trond fikk litt kjeft når vi kom inn i hus. Han og ungene var fortsatt i svigermors hus, det er vi for øvrig fortsatt, men her var det alt annet enn ryddig etter at jeg hadde vært borte i tre dager. Og der og da, sliten og trøtt etter en lang dag, så fikk han vite akkurat hvor lite gøy jeg syntes det var å komme hjem til rot og kaos. Trond forsøkte å panikkrydde litt før han måtte på nattskift, og etter at han var gått, så ryddet jeg resten (det er fantastisk mye lettere å få orden på bare 50 kvadratmeter), og lagde liste over hva han fint hadde å gjøre neste dag når han hadde sovet ut litt etter nattskift.

Nå endte vel den lista med at det var Amanda som tok seg av støvsuging og rydding, men hun syntes også at det bare var helt supert. På torsdag kveld ga hun uttrykk for at hun hadde det helt topp her hos farmor, så lenge hun kunne rydde og ordne, så koste hun seg, sa hun.

Fredag kveld var Trond og jeg tilbake i Stavanger, for å se Michael McIntyre live i DNB Arena sammen med Åse, Tom og Zara. Det var helt suverent, jeg lo så tårene trilla, og det tror jeg de fleste andre også gjorde. Komikeren selv var litt usikkert på om vi bare lo for å være høflige, eller om vi faktisk forstod hva han sa, men jeg er rimelig sikker på at jeg forstod det meste. Jeg lo i alle fall masse. Jeg skal jo innrømme at jeg bærer på en ikke så veldig hemmelig drøm om å forsøke meg på Stand-up, men enn så lenge så tror jeg at blogging og revy egentlig er mer enn nok fallskjermhopping for min del.


Mens vi var i Stavanger, så var det Bo, som vi kjenner fra amatørteateret, som satt barnevakt. Det var stor suksess - da jeg fortalte Rune at jeg måtte ut en tur og sy litt på lørdag, spurte han med en gang: "Skal vi ha barnevakt? Kan Bo komme?" Det er jammen bra at hun tilsynelatende ikke hadde tatt skrekken, og sa at hun gjerne satt barnevakt en annen gang, for Zara har tydeligvis fått seg en konkurrent der.

I helgen har jeg sydd kostymer både lørdag og søndag, det er en del som skal lages til årets revy, og det nærmer seg premiere med stormskritt. I dag er det fastelavnsøndag (og ikke morsdag, som jeg trodde), og Rune og jeg har vært i kirken, der han har fått bok med bibel-historier, og fikk være med og gå i prosesjon inn i kirken, og sitte fremme og høre når presten hadde preken med flanellograf. Og så var det boller og saft og kaffe etterpå, så nå kan alle de som ikke var i kirken i dag angre på det!


Fastelavnsboller ble det også her hjemme i dag, vel og merke kjøpeboller med krem på boks, men hva gjør vel det? Det smakte veldig godt, og jeg må innrømme at det var helt greit å ikke stå og bake i flere timer i dag.


I kveld har Maia og jeg vært på kino sammen med Åse og Zara og sett "Den danske piken" - en flott, men trist, film. Jeg skjønner godt at hovedrolleinnehaveren er nominert til Oscar, det er en vel fortjent nominasjon. Så skal jeg heller se gjennom fingrene med at de som har funnet "locations" til filmen øyensynlig ikke har vært i Danmark - det er altså ikke skyhøye fjell noe sted i Danmark, og om noen forsøker å ta turen til Vejle for å oppleve den flotte naturen som filmen viste "derfra", så vil de ble ganske så skuffet.

Jeg må på tampen nevne at Trond skal ha ryddet litt hjemme i huset vårt også. Det kan jeg ikke fortelle så mye mer om, for jeg har altså ikke kommet så langt at jeg har vært innom der enda. Men nå må vi nok snart flytte hjem igjen, for om en liten uke, så kommer eieren av dette huset hjem fra Spania.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar