Årsoversikt

søndag 14. februar 2016

Uke 6 2016 - Jula er ute, sånn omtrent, vi har flytta hjem, og i dag har det vært mange slags dager.

Ja, så var det visst allerede søndag igjen, og enden på den sjette uka i 2016 har kommet. Dette har vært en ettermiddagsuke for Trond, og dermed resten av familien, sin del, med de utfordringer det innebærer. Men - vi har kommet gjennom også denne uken.

Fram til lørdag har vi vært i huset til svigermor, mest av rent praktiske grunner - det er kort vei til det meste av aktiviteter, inkludert skolen, og det er lett å holde relativt ryddig. Trond har, som nevnt, vært hjemme på dagtid, og på jobb på ettermiddagene, så hva han har bedrevet, det kan jeg gjøre lite rede for. Men han har altså levert og hentet barna på skolen, gjort lekser med Rune og laget middag hver dag da, det er gjerne nok, det, egentlig. Og så har han gått masse tur med Snøball, for det kan instagram bekrefte:








Jeg har småstresset hjem fra jobb hver dag, for å rekke hjem til henting og bringing til diverse aktiviteter, lekser med jentene, en kjapp mikrobølge-oppvarmet restemiddag, og så mer eller mindre direkte på teaterøvelse. Jeg klager ikke, men jammen begynner jeg å kjenne disse lange dagene på kroppen. Men så blir det så utrolig bra til slutt da! Så det er bare å få kjøpt billetter til årets revy, altså!

Å. før jeg glemmer det! Jeg oppdaget tirsdag kveld, når jeg var hjemom og hentet litt kostymer, både til teateret og til jentene, som skulle på karneval både onsdag og torsdag, at Trond hadde vært i det effektive hjørnet mens jeg var i Oslo, og tatt ned det etter hvert svært så berømte juletreet vårt! Tenk, treet var nede allerede sist uke, og jeg var ikke klar over det! Hurra for effektive Trond, han vil vi se masse mer til!

Jo, for planen min denne uka var å være i svigermors hus frem til fredag, rydde og pakke alt vi skulle ha med oss hjem fredag kveld, og så flytte hjem tidlig lørdag morgen, for så å panikk-rydde hjemme hele lørdagen før mamma skulle komme tilbake på besøk etter 5 uker i Spania. Det skar seg jo, ikke helt uventet, kanskje, men likevel, ganske irritert på meg selv for det der.

Men jeg har altså en forklaring. For det som skjedde var at torsdag kveld, mens vi var på revyøvelse, så fant vi ut at vi måtte tømme "sy-rommet" vi hadde satt opp der, siden det måtte fungere som garderobe for et eller annet som skulle skje på scenen der denne helga. Så da endte jeg opp med å bare ta alt med meg tilbake til svigermors hus, siden det likevel måtte flyttes. Og når sysakene så var kommet i hus, så fristet det jo så uendelig mye mer å sette seg å sy fredag kveld enn å pakke og rydde.

Så dermed måtte vi jo gjøre det lørdag morgen. Og så gikk vi en tur på Haua, hele gjengen, og kjøpte morsdags- og valentinsdagsgaver og -kort. Og så pakket vi i bilen, det vil si, Trond fylte bilen sin med alt vi hadde pakka (jeg er ganske imponert over størrelsen på "flyttelasset" etter bare 3 uker), og så tok jeg barn og hund med i min bil, og flyttet hjem. Så da vi langt om lenge hadde kommet oss i hus, var jo klokka alt blitt tre. Så måtte vi jo ha lørdagsmiddag, og da ble det pizza-baking, og så ryddet jeg jo litt innimellom, men det ble jo ikke akkurat strøkent her hos oss.

Men svigermor sitt hus, det ble nokså bra, så hun kunne nesten ikke se at vi hadde vært der når hun kom hjem. Og heldigvis så er ikke mamma spesielt allergisk mot rot, hun sier at hun synes det skal syns at det bor noen i et hus, hun, og det er jeg glad for, for dette huset ser absolutt bebodd ut. Til tider ser det nesten ut som om det har vært innbrudd her, med alt vårt kaos, men da tenker jo jeg at det kanskje er like lurt, for om en potensiell innbruddstyv kikker inn vinduet, så tenker han kanskje at "her har det allerede vært tyver, så her kan jeg bare gå videre."

I dag har det vært morsdag, valentinsdagen, og, som Amanda er svært opptatt av, lærer Lena sin fødselsdag. Dagen begynte for mamma sin del med at Rune stod opp, kikket inn til henne og så at hun var våken. "Det er morsdag, du må bare ligge i senga og vente", fikk hun beskjed om, før han gikk ned og vekte pappa for å få hjelp til å lage frokost på senga. Jeg våknet jo selvfølgelig også av at han kom ned, men holdt lydig senga, jeg også, før de kom med gaver, egenkomponerte kort, og kyss og klem. Jeg fikk flott bamse av Maia, som hun hadde kjøpt for egne penger, og kopp fra Amanda og Rune, som pappa hadde kjøpt for mine penger. Det står "Super-mamma" på begge to, ja, bamsen og koppen, ikke barna, så jeg er kjempefornøyd med dem! Og fra Trond fikk jeg blomster og 2 skilt til å henge på veggen, og han fikk en bamse og sjokoladehjerter tilbake.


Mamma ble også "vekt" på senga med kort og gaver og kaffe, og så fikk barna og jeg gaver fra henne som hun hadde kjøpt i Spania. Og litt senere på dagen kom svigermor på besøk, og så fikk hun også kort og gaver, og så fikk barna og vi voksne gaver fra henne. Så i dag har alle fått gaver, og når det så ble pannekaker til middag (Trond hadde fått høre at det var pannekakens dag på tirsdag, og da spiste vi fisk (!)), og så vafler til kvelds, så kan vi vel si at søndagen har vært særdeles vellykket.


Jeg har ellers brukt dagen i dag til å sy ferdig det meste av kostymene jeg har igjen, så nå kan de nok testes ut i morgen. Åse har vært her og sydd litt kostymer, hun også, før hun og Tom skulle feire Valentins-dagen med middag og kino. Trond har vært på kino og sett "Birkebeinerene" i kveld, men han måtte gå alene, for jeg hadde egentlig ikke så veldig lyst til å se den filmen.


Nå skal jeg bare sy littegrann til, før jeg finner senga, og sover meg lykkelig inn i neste uke - da er det vinterferie for barna, så det er bare jeg og Trond som skal opp og ut på morgenen, det er slikt en må sette pris på. For barnas del blir det hjemmeferie i år, siden vi begge skal jobbe, men de har besøk av bestemor, da, så det skal nok bli noen fine fridager for dem, likevel!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar