Årsoversikt

søndag 21. februar 2016

Uke 7 2016 - Vinterferie for barna, litt alenemamma, mer revy, litt kino, og masse lakenskrekk.

Ja, da var årets syvende uke kommet til en ende, og årets vinterferie for våre små er vel overstått. Så i kveld er utfordringen å få dem til å sovne før klokka er for mye, siden døgnet har blitt strekt littegrann over den siste uka. Men det går seg nok til igjen, i alle fall i tide til påske, for bare å bli rotet til igjen da.

Ja, for her i huset går det for tiden i planlegging av påskeferie og sommerferie, siden det ble hjemmeferie i vinterferien i år, slik det har vært flere ganger før. Det er jo slik, at når mamma og pappa bare har 5 uker ferie å fordele ut over året, og 4 av dem må tas ut på sommeren, så har vi bare 1 uke som vi kan fordele på vinter- og høstferie. Så da må en velge, slik er det bare, og da er det noe med færre fridager på høsten, samt at det er deilig å ha noe å se frem til når sommerferien er over, som gjør at den vinterferie-uka, den blir bare ikke prioritert.

Bestemor har vært hos oss denne uka, det tror jeg barna har satt veldig pris på, det blir fort lange dager alene hjemme ellers, når både pappa og mamma er på jobb. Nå har jeg vært litt syk, og derfor hjemme noen av dagene denne uka, men det var jo ikke akkurat planlagt, det, da. Og det var likevel luksus å ha bestemor/mamma her også da, siden jeg ikke var helt på plass, liksom, og i tillegg forsøkte å jobbe litt hjemmefra når jeg klarte det. Men Maia syntes nok det var helt greit at bestemor flyttet til tante Åse på fredag for å være der også noen dager, for da fikk Maia tilbake senga og rommet sitt, noe hun setter umåtelig stor pris på.

Denne uka ble endelig kostymene, som jeg har sydd på noen uker nå, ferdige. Jeg er ganske fornøyd med dem, det må jeg innrømme, og jeg tror og håper de andre i teateret også synes de er til å leve med. Øvelser til revy har jo igjen preget ettermiddagene på begynnelsen av uka, det tetner til nå, som det nærmer seg premiere med sjumilsskritt.

Tenk, nå er det bare 4 dager igjen til første forestilling, og innen neste søndag, så er vi ferdige med revyen for denne gang. Akkurat det er både godt og vondt. Det skal bli godt å ha noen ettermiddager uten å øve til revy, det skal innrømmes, men samtidig vil en savne det sosiale det er å holde på med revyøvelsene, og "gjengen" vår på teateret. Men først så skal vi kose oss med 3 forestillinger, da, og så en liten fest på slutten på lørdag for å feire at vi er ferdige!

I forbindelse med revyen trengtes det forresten noen baby-dukker, så dermed fant jeg og jentene frem det vi hadde av baby-dukker her i huset. Det skulle vise seg av jeg tydeligvis er "bestemor" til 13 små. Jeg hadde bare en baby-dukke, jeg, den gang jeg var liten. Og to Barbie-dukker. Jeg tror ikke jeg tør å telle over hvor mange jentene mine har i den kategorien. Men jeg kan si såpass - det var ikke mange tårene som falt over de tre som har mistet henholdsvis to hender og et bein til en viss liten hundevalp som klør i tennene sine.

Mine 13 "barnebarn".

I helga så har jeg vært litt "alenemamma" igjen, siden Trond har hatt jobbehelg. Det er etter hvert greit nok, jeg kjenner jeg er litt sliten av å stå alene med alt når helga er omme, men det går langt bedre nå, som de begynner å vokse til. Jeg kjenner jo stadig på beundring for de av mine venner som er alene med sine små, det holder lenge for meg med en ettermiddagsuke og en jobbehelg i måneden, for å si det slik. Misforstå meg rett, jeg elsker barna mine, men jammen er det greit å være to om jobben til tider!

I går var vi bare hjemme, det vil si, Amanda var på besøk hos nabojenta, men vi andre var hjemme. Jeg lå lenge til sengs og prøvde å sove lenge, siden jeg ikke fikk sove natt til i går, men det var med jevne avbrytelser. Først Rune, som ville se tv, så Maia, som ville installere Sims 3 på PC-en (det holdt visst ikke med Sims 4), og så Amanda, som i rundt en halv time gjentok med messende stemme: "Jeg kjeder meg, jeg har ingenting å gjøre på. Jeg kjeder meg, jeg har ingenting å gjøre på. Jeg kjeder meg...." Så jeg burde egentlig ha stått opp med en gang i stedet for å tenke at jeg skulle lure meg til å ta igjen litt søvn, men så lur var jeg jo ikke, som utpreget B-menneske så er jeg bare rett og slett ikke lur når det kommer til søvn.

På kvelden i går hadde vi frisørsalong her hjemme. Jeg farget håret til Åse, Åse farget håret til mamma, og mamma klipte både meg og Åse. Så nå er vi fine og fjonge på håret, alle tre, og det til en ganske rimelig penge.

I dag har jeg holdt på med å rydde og vaske på rommet til Rune. Det trengtes, for det første har han, dog over noe tid, klart å tømme det meste av det han eier av leker ut over hele rommet uten tanke for at det skal plukkes opp igjen, for det andre, så har vi en hund som har hatt en lei tendens til å tenke at rommet til Rune, det er hundetoalett. Nå har vi jo tørket opp og hatt på luktfjerner og vasket etter hvert som vi har funnet hennes etterlatenskaper, men det var på sin plass å få vasket skikkelig der inne. Nå lukter rommet deilig grønnsåpe, og med bare et par timer til med sortering av leker, så skal nok rommet til Rune være helt strøkent igjen, så lenge det varer.

I ettermiddag har jeg og ungene også vært på kino og sett "Alvin og gjengen i farta". Det var stas, mine tre har sett alle de tre foregående filmene med stor iver gjentatte ganger på DVD og Netflix, så da var det selvsagt veldig gøy å gå på kino og se denne. Og filmen var, som de tre foregående filmene om disse skjønne små ekornene, helt greit underholdning, med masse morsom musikk, og en del mer eller mindre artige situasjoner som de søte små klarer å rote seg opp i.

Nå roper Amanda at hun har vondt i magen, det er etter at hun har hatt vondt både i armen, munnen, beinet og de fleste andre steder. Det er nesten fascinerende hvor mange steder hun kan ha vondt etter at hun har funnet senga, og minst like fascinerende at hun tenker at en av disse vondtene skal gi henne lov til å stå opp igjen og i hvert fall ikke legge seg til å sove enda.

Men det går seg til - i alle fall til påske!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar