Årsoversikt

søndag 19. februar 2023

Skiskole er bare litt skummelt (Uke 7 2023)


 After-ski er nok mer min greie

Denne uka var det tredje mann i flokken sin tur til å dra på skiskole på Voss. Her i Gulen får nemlig alle i åttende klasse tilbud om en hel uke med opplæring i nedoverski (var ikke den fiffig?) på Voss, som oftest sammen med åttende klasse fra Solund. Begge jentene våre har vært gjennom denne skiskole-uka tidligere, selv om Amanda på grunn av coronarestriksjoner ikke fikk reise før i fjor, i niende klasse, og begge to har kommet tilbake med stjerner i øynene og gledet seg til neste gang de kunne få nedoverski på beina. (Så langt har det altså blitt en fjern drøm, siden Trond og jeg, dessverre for dem, ikke akkurat er kandidater til alpin-landslaget.)

Før Rune dro tenkte jeg at det i alle fall ikke var fare for at han skulle komme hjem med brudd, for av våre tre er han den eneste som aldri har hatt brudd, og i mitt hode, er han så robust at det ikke skulle være en mulighet. Jeg tror nesten ikke jeg ba ham være forsiktig en gang, så sikker var jeg på at Rune er den forsiktige av våre tre ungdommer. Dette skulle gå så bra! Det er antagelig sånt en aldri burde tenke.

Vel, uka startet bra, selv om han syntes det var tungt i lengden å stå på ski, og, litt som sine foreldre, syntes at is-pause sammen med "tante" Aud var vel så gøy som å stå ned bakken på ski, så ble det mange turer opp med heis og ned igjen på ski (i alle fall innbiller jeg meg at det er sånn det fungerer.) Så, på onsdag, ble han utfordret til å kjøre "T-heis". Rune forklarer det som at det er en opp-ned T, som du skal sitte på, med skia på bakken, liksom på den ene delen av toppen av T-en, som er opp ned. Ikke vet jeg, forresten, jeg har altså aldri forvillet meg opp i, eller for så vidt i nærheten av, en sånn heis, jeg.

Men, i alle fall, det gikk bra. I alle fall en gang. Den andre gangen gikk noe galt, gutten falt av denne omvendte t-greia, og tok seg for med høyre hånd, så vidt jeg forstod. Det fortalte han meg like før leggetid onsdag kveld. Hånden eller håndleddet var vondt, men han trodde ikke det var brudd, og han hadde vært på svømming på ettermiddagen. Bading er for øvrig noe gutten elsker, så jeg tror kanskje det skulle ha vært alvorlig mye galt før han hadde meldt pass der. 

Torsdag ble det, på grunn av smerter i håndleddet, derfor ikke mer nedoverski på gutten vår, men han koste seg for det, blant annet med bowling (som han heldigvis gjør med venstre hånd). Og da han bare ble mer hoven og fikk mer vondt i håndleddet til fredag, ble det tur til legevakt og deretter sykehus med røntgen, som påviste et lite brudd i håndleddet. Dermed ble det gips, to døgn etter skaden. Men gutten var like blid for det, og riktig så fornøyd med uken på Voss til tross for at han kom hjem med gips.

Trond oppsummerer vår erfaring fra leirskole på Voss slik; Maia kom hjem med omgangssyke. Amanda kom hjem med Covid-19. Og Rune kom hjem med brudd. Men alle tre har kost seg stort, lært mye, og Rune kan antagelig overtales til å være med på fjellet igjen, selv om han tilsynelatende ikke er helt klar for det med det første. Det er verre med mora, hun foretrekker nok å hoppe over alt frem til after-ski, og så skryte av at hun faktisk aldri har hatt, eller har planer om å få, nedoverski på beina så sant hun kan unngå det. Det samme gjelder nok også for Trond, selv om han er klar på at kakao i vente-bua (hva i all verden nå det måtte være) er det lengste han er klar for å strekke seg.

💙

Mandag 13. februar 2023


Jeg startet uka på jobb og ukens møtedrodling ble skapt. Rune dro til Voss. Maia var syk.

Tirsdag 14. februar 2023


Valentinesdag. Jeg fikk lego. Trond fikk sjokolade. Jeg ble syk og måtte gå hjem fra jobb.

Onsdag 15. februar 2023


Rune stod på ski helt til han ikke gjorde det lengre. Jeg var syk, og sov hele dagen.

Torsdag 16. februar 2023


Jeg var fortsatt syk, men hjalp Amanda med å lage kostyme til fredagens fargefest på skolen.

Fredag 17. februar 2023


Guttebassen kom hjem med gipset arm, men like blid for det. Jeg var fortsatt syk.

Lørdag 18. februar 2023


Amanda og klassen solgte fastelavnsris til inntekt for klassetur. Vi fikk et i gave av snille Jeanette.

Søndag 19. februar 2023


Boller med krem må til når det er fastelavn. Godt var det også, selv om formen var elendig.

💙

På nattbordet akkurat nå: Nemi #200


Strengt tatt har dette havnet på gulvet ved siden av nattbordet, men det startet på nattbordet, det er jeg rimelig sikker på. Uansett. Nemi har vært en fast følgesvenn for meg så lenge det har kommet ut i eget hefte. Jeg har ofte kjent meg igjen i denne jenta med blek hud og sorte klær, og hennes underfundige tanker om livet, selv om vi på mange måter er vidt forskjellige. Kanskje er det kjærligheten til sjokolade som binder oss sammen, selv om jeg også er glad i å kle meg i sort. Nemi er bare helt topp!

Nemi-blad nummer 200 kom ut like før jul 2022, og ble det siste egne Nemi-bladet. Det synes jeg er trist, selv om jeg kan forstå at Nemis skaper, Lise Myhre, har lyst på nye utfordringer, og mer tid til andre ting. Det blir det spennende å se, og så gleder jeg meg til julehefter, som hun lover at det skal bli flere av. Jeg elsker at det i dette siste bladet er inkludert oversikt over alle forsidene på de 200 bladene som har kommet ut - da kan jeg få oversikt over hvor mange av disse 200 bladene jeg har, og dermed, hvilke jeg mangler, og skal lete etter i brukthandler, slik at samlingen kan bli komplett.

👍👍👍👍👍👍

💙
 
På tv-skjermen denne uka: Kaleidoscope

Denne serien på Netflix er det jentene og jeg som har sett.


Denne miniserien skal en, i følge ryktet, kunne velge å se i hvilken rekkefølge en vil. Vi prøvde oss derfor først på å se den i regnbuens rekkefølge (rød - oransje - gul - grønn, og så videre). Det gjorde oss bare forvirret, så vi ombestemte oss fort, og valgte i stedet å se serien i kronologisk rekkefølge, som i alle fall gav mening for oss tre.

Seriens 8 episoder strekker seg over mer enn 20 år, og handler om innbruddstyver som skal gjøre det største "brekket" noen sinne, for å gjøre en lang historie kort. Den var spennende, dog noe brutal, og en fikk en uventet sympati for folk som strengt tatt er langt ut på feil side av loven, og vi slukte vel alle åtte episodene, som er mellom 45 og 60 minutter lange, på et par dager, fordelt på to helger.

👍👍👍👍

💙

På spill-fronten denne uka: Ligretto


Disse spillene fikk barna til jul i 2021 fra "tante" Aud og familie. Det er er kortspill som kan virke litt kaotisk frem til en får taket på det. En kan sette sammen flere bokser, vi har tre, alt etter hvor mange som skal være med og spille. 

Vi har kost oss mye med dette spillet, hele familien og noen til kan være med (med tre bokser kan vi være inntil 12 spillere). Det er av og til litt lett å glemme at målet er både å tømme "bunken" sin - og å få ut flest mulig kort på "bordet", og nokså kaotisk når alle kan legge ut sine kort når de kan (her venter ingen på sin tur, for å si det sånn), men det er kjempegøy, og alle kan klare å vinne, om en bare kan tallene fra 1 til 10 og klarer å legge kort i samme rekkefølge.

👍👍👍👍👍

💙

På test-bordet denne uka: Monster Lewis Hamilton


Maia og Amanda måtte bare teste denne nye "Monster"-smaken, som har fått navn etter en formel-1-kjører. Han smaker antagelig som fersken-iste. I alle fall så mente jentene at det var slik denne energi-drikken smakte.

Begge jentene syntes den var ganske god, og sier de ville drukket den igjen. Jeg smakte så vidt, men den var for syntetisk for min smak. Trond sier den var "grei nok".

👍👍👍👍

💙

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar