Årsoversikt

søndag 13. februar 2022

Uke 6 2022 - Morsdagsfeiring i uke seks

Illustrasjon: Maia

Morsdagsfeiring i uke seks


"Uke seks" er en uke barna har snakket mye om. Denne uka har noen nemlig funnet ut at er en ypperlig uke å ha årets seksualundervisning på skolen, trolig har det noe med tallet på uka, og at det er en litt artig "gimmick" eller innfallsvinkel til seksualundervisning. Barna vet i alle fall veldig godt at denne uka, da er det "seks" det skal dreie seg om på skolen.

Misforstå meg rett, jeg synes det er viktig at barna får undervisning, også om det som faller inn under seksualundervisning. Det er flott at helsesøster og lærere gjør en ekstra innsats på den fronten en uke i året. Det er ikke det. Men jeg opplever at det tar litt "luven" av at på slutten av uke seks, så kommer det jo en morsdag, i alle fall gjorde det det i år. Morsdagen forsvinner liksom litt i all praten om "seks". Selv om en jo kan se en viss sammenheng her, så tror jeg ikke det er tilsiktet, og heller ikke spesielt heldig.

Morsdag er jo en viktig dag. I alle fall for meg, som er mamma. Jeg ser jo frem til å få servert frokost på senga sånn rundt middagstid (siden barna ikke står opp så skrekkelig tidlig på en søndag; det passet godt at jeg måtte sove litt frempå i år, siden jeg skulle på nattevakt, for eksempel). Og det er jo alltid gøy å få morsdagskort og morsdagsgaver på senga også. Og kanskje, hvis jeg er heldig, så kan jeg få litt ekstra hjelp i huset på morsdagen, i alle fall om jeg passer på å minne barna om at det er morsdag sånn med jevne mellomrom. Og i alle fall om jeg ber dem om det. 

Så jeg er ikke helt fornøyd med at det har blitt en form for sammenheng mellom veke seks og morsdag. Antagelig fordi morsdag er en bevegelig dag, som følger kalenderen sånn at den gjerne faller på søndag i veke seks. Etter at barna har hatt seksualundervisning i en uke, liksom. SÅ kommer morsdagen. Er det egentlig noen som har tenkt gjennom dette? At "uke seks" på en måte krenker morsdagen litt? Jeg tillater meg i alle fall å tenke litt på det. Her må en jo kunne gjøre noen endringer, om du spør meg.

Jeg ser flere mulige løsninger her. En kan jo velge å flytte seksualundervisningen. Men jeg ser jo at det er et litt "kult" konsept med "uke seks". En kan jo velge å flytte morsdagen. Morsdag i februar er jo nokså innarbeidet her til lands, da, men vi kan jo velge, for eksempel, å feire morsdag samme dag som de gjør i andre land, som England eller USA. En kan flytte begge deler, så blir det i alle fall ingen konflikt, og en kan sikkert løse det på mange andre vis også, vil jeg tro.

Men den løsningen jeg ser for meg må være den beste, er om vi utvider hele konseptet med morsdag. Hva om vi feirer morsdag den andre søndagen i hver eneste måned, for eksempel? Så mister vi litt den assosiasjonen med uke 6, bortsett fra i februar, da. Det synes jeg høres ut som en veldig god plan. Frokost og gaver på senga, litt ekstra hjelp i hus, og kanskje en kake, en fast søndag i måneden, det tror jeg hadde fjernet den assosiasjonen en gang for alle. 

Jeg stemmer i alle fall for den løsningen!

7. februar - 2022 - mandag

Foto: meg selv og Rune

Jeg starta uka litt rolig, med papirarbeid, etter vaktuke sist uke.
Trond var på ettermiddagsskift mandag og tirsdag,
så da koste vi andre oss hjemme uten han, blant annet med hekling.
Utpå kvelden satt jeg og blogget, og da tok Rune bilde av meg.

Stikkord for dagen: ettermiddagsskift

8. februar - 2022 - tirsdag

Foto: meg selv

Jeg lå bak en av bilene til "Eltel" på vei til skolen for å hente barna,
og lurte hardt på å forsøke å stoppe dem,
slik at de kunne hjulpet oss med å få internett-fiberen i hus snart.
Utsikten er flott, men vi skulle nå gjerne hatt internett i hus likevel snart.

Stikkord for dagen: internettdrømmer

9. februar - 2022 - onsdag

Foto: Trond, Amanda og meg selv

Jeg fulgte mamma til time hos lege på sykehuset onsdag,
Trond var med som sjåfør, siden jeg hadde migrene-anfall.
Vi fikk handla noe av det Amanda trengte til neste ukes skiskole på Voss,
og handla ny mobil til mamma og Maia mens vi var i "byen".

Stikkord for dagen: sykehustur

10.  februar - 2022 - torsdag

Foto: meg selv og Trond

Jeg hadde fortsatt migrene-tendens på torsdag, men kom meg på jobb.
Trond hadde fri, og var hjemme og tok imot hjelpemidler,
en tung arbeidsstol, og en lettere dusjstol, til mamma.
På kvelden hadde vi sunt og godt snacks.

Stikkord for dagen: hjelpemidler

11. februar - 2022 - fredag

Foto: Trond og meg selv

Mens Åse hadde vårfølelse i Sokndal, så snødde det tett her.
Trond begynte på arbeidshelg med 12-timersskift,
jeg hadde derfor litt hjemmekontor, så mamma slapp hele dagen alene.
På kvelden heklet jeg ferdig Amandas nett, hun ble veldig fornøyd.

Stikkord for dagen: Vårfølelse?

12. februar - 2022 - lørdag

Foto: meg selv og Trond

Trond "gikk" så mange skritt på jobb at han fikk en "Minion-hilsen".
Det rister nok litt mye i de maskinene på jobben hans.
Isbilen var innom, og da måtte vi jo fylle opp i kjøleskapet.
På kvelden var det taco-lørdag og lørdagskos.

Stikkord for dagen: taco-lørdag

13. februar - 2022 - søndag

Foto: meg selv og Trond

Morsdagen ble feiret med frokost, gaver og kort på senga,
tur til Rutledal for å hente/låne slalåmbriller til Amanda,
kvelds- og nattevakt på legevakten for min del,
og middagslaging etter 12 timer på jobb for Trond sin del.

Stikkord for dagen: morsdag

Ukens anbefaling - Uke 6

Power Åsane


Denne uka kjøpte mamma seg ny mobil, samtidig som vi kjøpte ny mobil til Maia.
Med "click and collect" så kunne vi bestille telefonene på vei til byen,
og hente dem på vei hjem igjen etter besøk på sykehuset.
Det ble en positiv opplevelse, med god service og hjelp på teleavdelingen,
med rabatt for å være kunde i Telenor, og for å bytte inn gammel mobil,
så kan vi bare anbefale tele-avdelingen på Power Åsane.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 6


- morsdag -


(Video: Amanda)

Maien på Sygna - Uke 6

Kjærlighet på avstand

Heisan igjen  
Jeg ble igjen på Sygna denne uken også, selv om det var morsdag på søndag, som jeg viste veldig godt, men etter å ha tenkt nøye gjennom det og en lang samtale med mamma, så bestemte jeg meg for at det var best visst jeg bare ble igjen og heller ringte mamma på morsdagen.

Jeg hadde masse gøy denne helgen! Jeg var med venner hele lørdagen og koste meg masse med dem. Jeg var til og med med på volleyballturneringen, som jeg meldte meg på sent på fredagskveld. Da jeg hoppet rundt og servet og spille så godt jeg kunne, satt flere av vennene mine oppe i og heiet på meg, og flere av vennene våre som også var med å spilte. Laget mitt vant ikke, men jeg, og de samme vennene som heiet på meg, ble igjen og så på semi-finalene og finalen, mens vi snakket, sang, danset og lo il ag. Det var super hyggelig og rett etter på gikk vi i lag tilbake til et av skolebyggene og fikk oss "midnattburgere". Det som skjedde etterpå, var det mest spennende derimot. Det var noe vi hadde køddet om hele uken som skolen hadde snakket om det, samtidig som vi egentlig gledet oss veldig til å oppleve det og se hvordan det var.

Det var en Sygna "rave"!

Vi synes jo det var veldig morsomt med en fest kjent for å ha veldig u-kristen musikk, være en kristen opplevelse som det meste på Sygna er, siden det er en kristen skole.

Foto: Maia

Det endte opp meg å også være helt sykt gøy, hvor vi spratt og ropte teksten av sangene av full hals, sent på natten. Vi ble sendt på rommene våre da det var innetid, men det går fint når det er blitt sent uansett.

Litt etter jeg våknet på søndagen ble jeg ringt av Amanda fordi det var morsdag, og hun ville ha meg "med" når mamma åpnet kortene og gavene fra hun og Rune.

Det var veldig fint og jeg fikk da sagt "gratulerer med morsdagen" til mamma, og jeg fikk jo sett henne selv om jeg ikke fysisk der med henne, så håper jeg at hun kjente på all kjærligheten jeg har for henne og at hun hadde en flott dag, fylt med kjærlighet.

👇

Åse sitt hjørne

Vekas quiz har som tema: Uroligt. Også denne veka er det 4 spørsmål, og 7 bokstavar. Første bokstav i by og land i oppgåve 1. Initialar (første bokstav i fornavn og etternavn) i oppgåve 2. Initialar i oppgåve 3. Og første (og einaste) bokstav i navn på band i oppgåve 4. Løsningsordet har hintet: "Det travle samfunnet". Lukke til.

Oppgåve 1. Kva by og land finn du frå rebusen? (Tenk engelsk).


Oppgåve 2. Kva for ein forfattar finn du frå desse hinta? (Han er vel meir kjend for andre ting, men har i det siste vore på toppen av boklista.)


Oppgåve 3. Kven skal vi fram til her? Saka vi aldri vert ferdige med. Hva gjorde han egentlig for Kgb? Dømt til 20 år soning, han satt inne i 8 år. Frem til han av kongen i statsråd benådning får. Har siden i Moskva og på Kypros holdt til. Et svik mot oss alle, men frikjennes han vil. Nye papirer de fant i Berlin, beviser de noe? Om det er det tvil.

Oppgåve 4. Kva for eit band har eg prøvd meg på å teikne her?


Vekas premie: Hjertekurver og hjerter hekla i Vår fra Viking garn. Etter litt forskjellige mønster, (Drops og Pinterest.)


Send svar til Åse på Facebook eller Messenger for å delta i trekningen.

Fasit fra forrige veke 

1. Mike Myers. Austin Powers. 
2. Partygate. Boris Johnson. 
3. Ystad. Sverige. 
4. Aurora. 
Løsningsord: Pyjamas.

Vinner av premie: Ingrid Elisabeth Sætre

Vekas håndarbeidsprosjekt

1. Gardinband hekla i Cotton Medi frå Europris. Eget design.



2. Skjerf i Raggen - Viking garn eget design etter bilde på Pinterest. (Ja, eg har hatt ei produktiv veke.)


Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar