Årsoversikt

søndag 6. februar 2022

Uke 5 2022 - Jeg er jo egentlig glad i vinter

Illustrasjon: Maia

Jeg er jo egentlig glad i vinter


Her en dag denne uka spurte Rune meg; "mamma, hvorfor hater du og pappa snø?"  Det var nok utløst av at jeg klagde litt ekstra på været, og da særlig føret, siden det var glatt som fy på veiene denne uka. I alle fall opplevde jeg det slik. Og da lurte jo min kjære sønn på det, da, hvordan det har seg at, mens han blir glad for hvert fnugg av snø vi ser i lufta, så utløser det ikke fullt så mye glede hos mamma og pappa?

Den korte versjonen, i alle fall for min del, er at jeg hater å kjøre bil på glatte veier. Jeg har en gang, eller egentlig nesten to ganger på samme dag, kjørt av veien på glatta. Da var jeg 19 år, hadde en Datsun med, helt sikkert, noe slitte vinterdekk (basert på min økonomiske situasjon den gang), og skulle rekke en ferje som vel alt lå og ventet på meg, på Rutledal, her i Gulen. På vei ned den siste bakken i litt for stor fart (nevnte jeg at ferja altså ventet på meg?), så møtte jeg ferjekøen, og i mitt skrekkslagne forsøk på å stoppe, så havnet jeg og bilen min altså i grøfta. Vi stoppet der.

Det gikk jo bra. La meg si det først. For det kom en bil fra ferja, på vei opp bakken med 2-3 unge karer på panseret, og med 2 inni bilen, som stanset, tok en kikk på bilen, og konkluderte med at min lille, grønne Datsun, den løftet de glatt opp igjen på veien. Og så gjorde de det. Til dags dato funderer jeg på hvem mine reddende engler den gang var. Og jeg rakk ferja, eller ferja ventet på meg til jeg kom (på nittitallet var slikt helt mulig og ikke helt uvanlig). Bare for så å bli stående fast et sted mellom Krakhella og Hardbakke med en bil som ikke kom seg opp en annen bakke på glatta.

Siden den gang har jeg vært en uttalt PYSE bak rattet når det er glatt. Det er så vidt jeg snegler meg frem, som en eldre dame med nesa så vidt over rattet. Jeg tar store svinger og er knapt over 40 km/t i fart, selv om det er rette strekker med god sikt. Så da det lavet ned med våt snø mens jeg var på utekontor i Brekke på mandag, så klarte jeg ikke på noe vis å glede meg over snø og vinter som "kom tilbake". Jeg visste jo også at jeg skulle til Byrknes på onsdag.

Men det er jo ikke så enkelt, da. Jeg er jo egentlig glad i vinter. Jeg liker å gå på tur med akebrett med barna, lage kakao, og kose oss ute i snøen en deilig vinterdag. Jeg synes det er pent når verden er kledd i hvitt, og jeg elsker jo jul, og den er jo på vinteren. En varm sommerdag kan jeg til og med finne på å glede meg til det blir vinter igjen. Særlig om det er mye insekter rundt meg. Knott, eller smikke, spesielt. De utløser akutt lengsel etter vinter for meg. På en slik dag kan jeg sannsynligvis finne på å si at vinteren, det er min favoritt-årstid.

Men da glemmer jeg jo at jeg må kjøre bil, også på vinteren. For det er jo der det ligger. Da jeg fant ut at jeg kunne ta båt og buss til og fra utekontor på Byrknes på onsdag, så var det ikke så dumt med vinter likevel. Så lenge jeg slapp å kjøre bil, liksom. Jeg tok meg faktisk tid til å nyte synet at et vinterkledd Byrknes, og å glede meg over nystrikka votter fra Åse som holdt hendene varme. Vinteren var helt ok, den. Og helt uten knott.

Så hva ble da svaret mitt til Rune? Nei, mamma og pappa hater ikke snø. Vi bare synes den skulle holdt seg borte fra veiene. Alle andre steder kan det godt være snø. Bare ikke vinterføre på veiene. Og i alle fall ikke på dager der mamma må ut og kjøre noe særlig lengre enn ned på jobb eller butikk. 

31. januar - 2022 - mandag

Foto: Trond og meg selv

Jeg startet altså uka på utekontor i Brekke, med vakt.
Det kom snø. Jeg brukte 1 1/2 time på 35 km på hjemvei.
Trond hadde fri, og så det vakre i snøen.
Og på kvelden blogget jeg med tregt mobil-internett.

Stikkord for dagen: vinter-retur

1. februar - 2022 - tirsdag

Foto: Trond og meg selv

Trond ble litt bekymra når vannspruten gikk oppover fra takrenna,
men heldigvis var Odd innom og kunne forklare og fikse.
Det var fortsatt snø og vinter i Eivindvik. 
Bamsene i vinduskarmen vår lager artige bilder på veggen på soverommet.

Stikkord for dagen: naturstridig

2. februar - 2022 - onsdag

Foto: Amanda, Trond og meg 

Turen til Byrknes og utekontor med båt og buss frister til gjentagelse.
Trond var ikke helt klar over hvilken båt Rune tok til bading i Sula.
Barna var på 4H-møte på kvelden, dit måtte jeg kjøre.
Og da så Snøball sitt snitt til å slikke Runes sin skål ren.

Stikkord for dagen: båtturer

3. februar - 2022 - torsdag

Foto: meg selv

På torsdag morgen var det tid for koffein i flere former.
Amanda og Rune kranglet litt om sjeselongen,
så da ble dyna mi kompromiss-løsningen.
Taklampa på rommet mitt ga med plutselig snøball-assosiasjoner.

Stikkord for dagen: koffein

4. februar - 2022 - fredag

Foto: Trond og meg selv

Fredag var Amanda og Trond til Åsane til kjeveortoped.
Jeg gikk derfor hjem til lunsj for å holde mamma med selskap,
og hadde hjemmekontor resten av dagen her hjemme, med dårlig internett.
På kvelden fant både Trond og jeg horisontalen på sofaen.

Stikkord for dagen: hjemmekontor

5. februar - 2022 - lørdag

Foto: Trond og meg selv

Fredag åpnet OL i Kina. Så da måtte vi få tv til mamma på kjøkkenet.
Det hadde vært greit å ha fiber i hus, men det tar jammen tid.
Jeg synes jo egentlig det er kjekkere å hekle litt enn å se OL,
særlig med tykk nål og tråd, for da vokser det fort!

Stikkord for dagen: OL-hekling

6. februar - 2022 - søndag

Foto: Trond og meg selv

Amanda mekka deilig frønsj med alt mulig godt. Så deilig!
Jeg heklet videre, og koste meg med det.
Arthur kom og installerte spotskinnene på kjøkkenet og stua. Hurra for lys.
Og så satte Trond og jeg opp en kul klokke på kjøkkenet.

Stikkord for dagen: spotskinner

Ukens anbefaling - uke 5


Chromecast fra Google


Dette er nok gammelt "nytt" for mange,
men vi tenkte en anbefaling var på sin plass her.
Med en litt eldre (under 10 år) tv uten innebygd smart-funksjon,
så var dette helt supert for å få vist OL til mamma.
Vi sliter litt med å få den til å godta vekslende nettilgang,
siden vi fortsatt ikke har fått fiber i hus, 
men det er jo strengt tatt ikke Chromecasten sin feil.

Anbefales om du ikke tar deg råd til nytt tv denne vinteren.

Ukens videoklipp fra vår verden - Uke 5

- Vinter og snø - 


(Video: Amanda)

Maien på Sygna - Uke 5

Savn og nye opplevelser 

Hei Hei! 
Denne uken bestemte jeg meg i siste liten å være igjen på Sygna. Det var fordi jeg ble meldt på en "måneskinnstur", som er en spesiell tur som russen arranger hvert år i "kjærlighetsuken" deres. 

Jeg var veldig usikker på om jeg skulle bli igjen eller dra hjem, men nå etter å ha blitt igjen, så har jeg savnet familien min, men jeg har hatt det kjempe gøy her på Sygna! 

Måneskinnsturen var litt merkelig på noen deler, fordi jeg ble påmeldt med en av vennene mine her i stedet, men aller mest gøy og jeg tror det er noe av det meste jeg har ledd på lenge. Etter turen var jeg i lag med vennen jeg gikk med og 2 andre av vennene våre og vi satt og så på MGP i lag og snakket samtidig helt fram til innetid klokken ett. 

På søndagen sov jeg ganske lenge og fikk gjort litt viktige oppgaver, men det var ikke fokuset for den dagen. Midt på dagen merket jeg mange var ute og koste seg i snøen og gikk og skiftet selv fordi jeg hadde lyst å bli med. Av den store gruppen så var det bare de to av de som jeg er venner med som gikk ut igjen i snøen med meg, men det går fint fordi vi hadde det flott i lag oss tre. Jeg hjalp de med å lage ferdig en snøskulptur av Hufsa (som jeg har tegnet i illustrasjonen) og det ble kanskje litt snøball kasting og dynking i snøen, som igjen førte til masse latter og smil. 


Jeg lo og smilte så masse denne lørdagen og søndagen, at selv om jeg sikkert ville ha hatt det gøy hjemme, så er jeg glad at jeg ble igjen med vennene mine her og opplevde nye ting med dem. 
 

Selv om jeg kommer til å dra hjem i helger, så håper jeg også at jeg tør å bli igjen i flere og opplever flere gøye ting som dette, og mye mer!

👇

Åse sitt hjørne 


Vekas quiz har som tema: Fest. 4 spørsmål, vi skal fram til 7 bokstaver. Du skal finne: Første bokstav i for og etternavn til skuespiller (Det er samme bokstav) og første bokstav i fornavn på rollefigur i oppgave 1. Første bokstav i nyhetssak og første bokstav i etternavn på hovedperson i oppgave 2. Første bokstav i navn på by og landet den ligger i i oppgave 3. Og første bokstav i navn på artist (og naturfenomen) i oppgave 4. Løsningsordet har hintet: Mulig dresskode for party.

Oppgave 1. Hvilken festlig skuespiller og navn på rollefigur han har spilt i flere filmer, skal vi frem til her?


Oppgave 2. Hvilken nyhetssak og hvilken involvert person skal vi frem til?


Oppgave 3. Hvilken by i hvilket land skal vi til? En riktig vokalby, men ikke på engelsk. Kanskje treffer du Mankells mesterdetektiv i gatene her? I hvertfall bodde milslukeren med masse eurovisjons erfaring i denne byen. Og går du lei kan du ta ferja over Østersjøen til Polen eller Bornholm herfra.

Oppgave 4. Her skal du finne navn på artist, eller naturfenomen.


Ukens premie: Elefantkluten fra boka: Bittas strikkeplanlegger, strikket i Vår fra Viking garn.


Send svar til Åse på Facebook eller Messenger for å delta i trekningen.

Fasit fra forrige uke

1. Blåreseptaksjonen Legeforeningen. 
2. Indonesia. Nusantara. 
3. Åge Sten Nilsen. Glam. 
Løsningsord: Blåsing.

Vinner av premie: Brita Wesenlund Hjønnevåg.

Vekas håndarbeidprosjekt

Sjalet "En smak av honning" fra boka Sjal og skjerf - strikking hele året av Bitta Mikkelborg. Strikket i Crazy Wool Cookie fra Europris.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar