Årsoversikt

søndag 26. august 2018

Uke 34 2018 - Skolestart, bursdag og konsert

Da kan vi vel si med sikkerhet at hverdagen er tilbake her i familien, siden denne uka markerte skolestart for våre tre håpefulle, med en nybakt ungdomsskoleelev, en på mellomtrinnet og en på siste året på barnetrinnet. Det er egentlig godt å være igang igjen, selv om en vel alltid kunne ønsket seg lengre sommerferie. Hverdagene er det nå likevel flest av, og de er viktige, for det er nå da engang hverdagene som utgjør den største delen av livet.

Likevel har vi også denne uka hatt noen avbrudd fra hverdagstralten, først fordi jeg hadde fødselsdag på torsdag, og så har Maia og jeg hatt en fin jentetur til Bergen på konsert nå i helga. Begge deler var, på hver sin måte, flotte opplevelser som havner i minnebanken sammen med mange andre fine opplevelser som vi har hatt. 

Amandas solsikke blomstrer i høstværet.
Sommeren slutter, og høsten kommer, og den som ønsker det annerledes, vil ha høyvann alltid og fullmåne hver kveld.

  
Jeg har hatt vaktuke lokalt denne uka, hvilket betyr utekontor i Brekke på mandager, men jeg var så heldig at min kollega Anita tok vakten på morgenen, slik at jeg fikk følge barna til første skoledag før jeg dro til Brekke. Jeg tror alle tre faktisk syntes det var godt å komme tilbake til skolen og vennene der etter sommerferien, og jeg har inntrykk av at alle tre har funnet seg enda bedre til rette i klassene sine nå som de har begynt på sitt andre år på Eivindvik skule.


På oppussingsfronten har vi denne uka så smått begynt å legge nytt gulv på gangen oppe, der det altså skal bli bibliotek når bare gulvet kommer på plass. Men med vaktuke for meg, skolestart for barna, og litt forskjellig annet på tapetet, så har det gått litt treigt med oss denne uka. Men så har vi heller ikke noe tidspress på oss, heller, da, heldigvis. Så det har ikke akkurat blitt ferdiglagt gulv riktig enda, men det kommer når det kommer, tenker nå jeg, da.


Det var meldt kraftig regnvær her vest på onsdag, og det ble jo også ganske så fuktig her, men jeg merket jo heldigvis ikke så mye til det, der jeg var på utekontor på Byrknes, og innendørs hele dagen. Men Rune, som var på tur utendørs onsdag formiddag, kunne være glad for at han hadde skiftetøy på plass på skolen, slik at han kunne skifte til tørre klær etter den turen.

Onsdag kveld brukte jeg mest til å bake kake som jeg skulle ha med meg på jobb på torsdag. Det koste jeg meg ordentlig med, kjekt å få bake litt igjen.


Den som trodde at det var kjedelig å fylle 44 år, må tro om igjen. Jeg hadde en fantastisk fin fødselsdag på torsdag. Dagen startet med bursdagssang, frokost, gaver og kort på senga levert av mine tre skjønne, som hadde ordnet opp helt på egen hånd. På jobb vanket det blomster og hilsener så det rett og slett bugnet på kontoret mitt før jeg gikk hjem, og så koste vi oss med kaken jeg hadde bakt i lunsjen. Vel hjemme lagde Trond deilig middag, og selv om det var torsdag, og dermed øvelse på kulturskolen for barna, og bueskyting for Trond, så hadde jeg en kjempefin ettermiddag sammen med familien. Jeg elsker bursdagsfeiring, altså!


Etter en sommerferie med sene kvelder, og litt for mye "skjermtid", som jeg kaller det, har vi forsøkt å gjøre noen grep for tiden før barna skal legge seg til å sove fra denne uken av. Jeg og Rune har tatt opp igjen denne boken, som vi har holdt på med en stund, mens Trond og Amanda har fortsatt med den fjerde boken i serien om Harry Potter, som de holder på med. Jeg håper og satser på at vi klarer å fortsette med å lese litt på senga, for det er en fin måte for dem begge å finne roen på.

Fredag ettermiddag ble Amanda invitert i fødselsdagselskap, og koste seg skikkelig der. Vi andre koste oss her hjemme med "Taco bake", siden jeg og Maia skulle bort på lørdag, så passet det godt med "lørdagsmiddag" selv om det var en fredag.


Gårsdagen tilbrakte Maia og jeg i Bergen. Først med litt shopping og kos rundt omkring i sentrum, bare oss to. Det ble en tur innom Starbucks, litt handling på Outland, ny skissebok til Maia, litt smågaver til de som var hjemme, og enda litt til. Deretter var vi på koselig besøk hos Synnøve, der vi spiste middag og hadde litt lørdagsgodter, før vi kledde oss for en kveld utendør, og gikk til Koengen for å være med på konsert med Kygo.

Nå skal jeg ikke begynne på noen stor anmeldelse av konserten, men vi syntes den var bra, showet var en opplevelse, og musikken var også flott. Det eneste som ødela litt, var det at det var en hel masse av de som var på konserten, som tydeligvis var der for å gå, og gå og gå. Det var så mye knuffing og dytting fra folk som skulle frem, og tilbake, og så frem igjen, og så gjerne fra den ene siden til den andre etterpå. Jeg mener, seriøst, jeg har vært på endel konserter i mitt liv, men aldri en sånn "vandre-konsert". Kygo skrøt av publikum. Jeg er ikke fullt så imponert (over publikum, altså).


I dag sov Maia og jeg litt lenge, siden vi var sent i seng i natt etter å ha gått tilbake til sentrum etter konserten, og deretter kjørt til Ytre Arna. Ragnhild disket opp med deilig frokost, og så pratet vi litt og koste oss litt sammen med familien i Ytre Arna, før vi satte oss i bilen og kjørte hjemover til Eivindvik. Her hjemme ventet Rune på å få se den andre Harry Potter filmen, siden han og Trond hadde lest ut resten av boken i går, så da ble det film på oss alle da vi kom hjem. En fin søndag har det blitt, selv om jeg kjenner godt i beina at det ble mye trasking og stå-ing i går.

En ny uke er overstått, den første uka tilbake på skolen for barna, og høstens første vaktuke for meg. Det har vært en fin uke, med akkurat passelig med hverdag og akkurat passelig med fest. Og nå er det snart blitt mandag, så jeg tenker jeg avslutter der, for nå er det det på tide å finne senga. God natt!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar