Årsoversikt

søndag 20. mai 2018

Uke 20 2018 - Hurra for 17. mai og pinse!

Så kom 17. mai-uka med en smak av sommer. Været har vært flott, med mye sol og lite regn, og i tillegg har det blitt en deilig langhelg for meg og barna, siden vi hadde fri fra jobb og skole på fredag, og dermed er inne i nesten en hel uke med fri. Snakk om forskudd på sommerferien!

17. mai feiring i Eivindvik var nytt for oss her i huset - etter at vi har feiret nasjonaldagen på "Haua" i alle år så lenge som vi har hatt barn, så var det selvsagt rart for oss å ikke starte dagen med salutt og barnetog på Haua, men dagen ble likevel fantastisk fin, og vi var alle fem enige om at det gikk helt flott å feire Norges bursdag også her i Eivindvik. 

Deilig med grønne trær og nydelig vær - selv om det har blåst litt i dag.
Norge har vist seg fra sin vakreste side i anledning nasjonaldagen og pinsehelga


Det var deilig vær i Bergen på mandag. Amanda og jeg startet dagen med frokost på Starbucks og en tur innom et par butikker i sentrum, før vi dro opp til Haukeland for kontroll. Siden jeg visste at det var litt knapt med tid mellom timen til røntgen og timen hos ortopeden, så møtte vi hele 50 minutter før vi hadde time på røntgen. Det gjør jeg aldri igjen. For det ble bortimot 2 timer venting på røntgen før vi fikk tatt bildene (det tok 5 minutter), og deretter en time til med venting før vi kom inn til ortopeden (1 1/2 time etter oppsatt time).

Som tidligere sykehuslege så skjønner jeg selvsagt at det kan komme uforutsette ting, og at en planlagt kontroll må vike for akutte ting, men dersom det som oftest blir slik (som jeg har erfart), så kunne en vel i alle fall beregne bedre tid mellom røntgen og legetime, slik at en slipper å vente på begge deler på grunn av at det blir kluss i programmet? Det hadde i alle fall spart litt frustrasjon for min del.


Vi rakk nå heldigvis båten hjem igjen, Amanda og jeg, slik at vi var på plass på skole og jobb på tirsdag. På ettermiddagen forsøkte jeg å gjøre det litt koselig i hus til 17. mai, selv om vi ikke fant esken med 17. mai-pynten (det er mulig den står igjen i Kvam), så fant jeg i alle fall duker med rødt, blått og grønt. Og med flott tegnet flagg fra Amanda, så ble det jo riktig stemning i hus!


Hadde det blitt revy her i bygda i vår (slik det pleier å være), så skulle vi ha stått på scenen og spilt revy på onsdag. Det var jeg litt glad for at jeg ikke gjorde, for det er jammen nok som skal finnes fram, vaskes og strykes før nasjonaldagen, og jeg er ikke spesielt flink til å gjøre ting i god tid, så det ble ettermiddagen på onsdag derfor brukt til. Men det hadde jo selvsagt vært langt morsommere å spille revy, da, så vi får håpe at det blir revy til neste år!


Hipp hipp hurra for en flott feiring vi hadde her i Eivindvik i år. Dagen startet med deilig frokost som Amanda og Trond hadde "mekka", før vi kledde oss i finstasen, fant frem instrumenter til alle unntatt meg, og løp ut i bilen omtrent så sent ute som vi pleier å være. Trond trommet seg gjennom bygda langt fremme i toget, mens Amanda og Maia var med og spilte både utenfor sykehjemmet, kirka, bo- og omsorgsenteret og skolen. Rune hadde med seg kornetten og dannet "baktropp" for korpset, og fikk applaus når han spilte "Ole har en liten bil" så flott som bare det mens vi gikk. Og så var det taler for dagen og middag i gymsalen på skolen, før vi gikk ut i godværet igjen, og var med på lek og moro på skoleplassen, av den "gamle, gode sorten".

Godt slitne trasket vi så hjem igjen. Amanda og Maia fikk begge ha overnattingsbesøk til fredag, og Amanda serverte cupcakes som hun hadde laget og pyntet helt selv. Og så hadde vi pølser i brød til kveldsmat - og så mye is som barna fikk i seg på tre-fire timer før det ble leggetid. En fantastisk fin dag, med andre ord! Hurra for 17. mai!


Siden det var skolefri dag fredag, så hadde jeg for lang tid siden avtalt at jeg avspaserte fredagen, slik at barna slapp å være alene hjemme. Farmor dro før vi stod opp denne dagen, og var hjemme på Haua nesten før vi helt hadde kommet oss ut av nattøyet. Det var deilig med en fridag sammen med barna, og så fikk jeg gjort litt i hus, blant annet hadde haugen med skittentøy nådd nye høyder, så da var det bare å vaske klær - og å ta i bruk klessnora som jeg har oppdaget at vi har rett utenfor "kjøkkeninngangen". 


Jeg hadde i utgangspunktet en plan for lørdag: å tilbringe formiddagen foran tv-skjermen for å se kongelig bryllup fra England. Det innfridde som bare det, begge sa ja, dagen og programmet var utrolig flott, og noen tårer ble det på meg, som forventet. 

På ettermiddagen var vi invitert til Rutle på besøk til familien Gilen på grilling og ettermiddagskos. Så da brudeparet var kommet seg vel opp i vogna på tur rundt i Windsor, satte vi oss i "vogna" vår, og tok turen dit. Det ble nok en flott ettermiddag i godt selskap og med deilig mat. 


Første pinsedag har vi brukt til å slappe av, kose oss sammen med barna, og bare fortsette å nye en skikkelig langhelg og det gode være. Trond satte igang med å få opp siste rest av den gamle trampolina som satt så fast at vi gav opp i høst da vi forsøkte å få den opp. Men i dag måtte den vike for overmakten, en garasje-jekk gjorde susen.

Etter en fin uke med mange fridager er det ingen tvil om at vi har fått en fin forsmak på sommeren. La oss bare håpe på at sommeren blir like fin som de dagene vi har hatt nå, da er det bare å glede seg til sommerferien også i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar