Årsoversikt

søndag 6. mai 2018

Uke 18 2018 - Måneden for de inneklemte fridagene er her.

Så var vi kommet nesten en uke inn i mai. Måneden som står for vårens endelige inntog (håper vi da), konfirmasjonstid, nasjonaldag, og - kanskje mest av alt - mange, mange, inneklemte fridager. Denne uken inneholdt den første, passende nok "første mai" - arbeidernes dag. Dermed var tirsdag denne uka en deilig fridag sånn midt i hverdagen, som vi brukte til å gjøre sånn omtrent ingenting. Og de neste 3 ukene fortsetter der denne slapp, med minst en fridag for uka, og dermed "korte" uker.

Denne uka har vært "strandryddeuken" her i landet, og i går var det årets "strandryddedag". Jeg må innrømme at her i familien er det vel bare Rune som har deltatt i dugnaden, men det har han til gjengjeld gjort hele 2 dager, først på skolen på onsdag sammen med klassen, og så igjen i går sammen med venner. Så da satser jeg på at han har representert oss for i år. Et godt tiltak er det, uansett, og om en ser på mengdene med søppel som blir samlet opp, så er det i aller høyeste grad nødvendig.

Flere anledninger til å flagge denne uka: 1. mai på tirsdag, og konfirmasjonssøndag i dag.
Mai er de inneklemte fridagers måned. Det kan vi leve med.


Men uka startet i april, da. Mandag betyr (om jeg ikke er på utekontor på Brekke) kontordag her i Eivindvik. Denne uka betydde det også foreldresamtale på skolen og tiltaksmøte på sjukeheimen, så dagen på jobb gikk fort avsted, og jeg fikk ikke gjort alt det jeg hadde håp om.

På kvelden var Amanda og Trond i Brekke på korpsøvelse, og jeg, Rune og Maia slappet av her hjemme med å spille brettspill. Dette spillet anbefales - her er alle på lag mot "øya", og alle enten vinner eller taper sammen. Veldig praktisk spill om en spiller sammen med dårlige tapere!


Første mai feiret vi med å ha fri fra jobb. Og med å spise kaka som vi skulle hatt med oss til Solveig sin konfirmasjon sist søndag. Den stod jo igjen i kjøleskapet, og ble først husket på da vi var på ferja på vei til Arna. Men de hadde kaker nok - og vi koste oss ordentlig med denne på tirsdag, så det ble så godt som en "win-win"-situasjon.


Onsdag var jeg på jobb, denne dagen var det visitt på sjukeheimen som stod på menyen. Utsikten fra kontoret er nå flott, den, selv om det er grått og trist. Og med mandagsfølelse midt i uka, så ble det en ganske fin dag på jobb, selv om "papirarbeidet" har hopet seg opp etter 3 uker der jeg har vært mye borte på grunn av kurs og sykehusopphold med Amanda. Det tynger litt, men jeg får bare ta en arbeidoppgave av gangen, og prioritere det viktigste først, så kommer jeg nok i mål til slutt.


Ukens fjerde dag tilbrakte jeg på jobb. Først på kontoret, og deretter med 7 timer på legevakten, totalt 15 timer på jobb, vel og merke inklusiv ikke fullt to timer kjøring til legevakten, men eksklusiv en lang kjøretur hjem, særlig fordi det ble mye venting på ledebil gjennom opp til flere tunneler som er under en eller annen form for oppgradering. 

Dermed var klokka blitt halv to før jeg var hjemme igjen natt til fredag, og jeg var glad for at det bare var en dag igjen før det var helg.


Det gikk jo bra, da, med litt færre timers søvn natt til fredag, så fungerte jeg på jobb på et vis. Og da jeg fant nytt Nemi-blad på butikken etter en god times overtid på slutten av dagen, så var det helt greit å sette seg ned og slappe av litt. 

Jeg sovna vel egentlig helst litt på sofaen, men våknet av et brak fra kjøkkenet, der Amanda holdt på å bake cookies. Krisen ble heldigvis løst relativt fort, og cookies ble det til tross. Og gode var de også, Amanda begynner å få skikkelig dreisen på bakingen.


I går hadde vi masse koselig besøk her i huset, både fra Rutle og fra Eivindvik. Amanda hadde mer bakebehov, og bakte cupcakes som ble servert til familie og gjester. Og Rune kom hjem fra overnatting hos kompisen William på Hantveit, bare for å mer eller mindre snu i døra for å dra ut igjen sammen med William og flere andre for å rydde strendene på Flolid (Tusenårsstaden). Dette bildet er tatt av Williams mamma Margrethe, og viser at de fant en god del søppel på strendene der.

Her hjemme ble det god lørdagsmiddag (Trond hadde planlagt grilling, men været gjorde at det ble grillmat stekt på kjøkkenet), og lørdagskos etterpå, med andre ord en vellykket lørdag på flere måter.


I dag har det vært konfirmasjonssøndag her i Eivindvik. Vi hadde kjøpt noen konfirmasjonskort, men så klarte jeg å stokke det til med kortene til "jente" og "gutt" (det skal neimen ikke være enkelt å finne ut av det der), så vi endte opp med å lage nye kort i stedet. Og så fikk Maia og jeg levert dem på elegant vis i kirken, ikke dårlig bare det.

I kveld har Trond og jeg vært på Solleibotnen og fått kastet en god del glass og metall. Så da kan vi være litt fornøyde med å i alle fall ha vært litt miljøbevisste, vi også, selv om vi ikke fikk vært med på årets strandryddedugnad.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar