Årsoversikt

søndag 13. mai 2018

Uke 19 2018 - Det er de gode opplevelsene vi lever lengst på

I dag blir det blogg fra Bergen og Arna igjen. Jeg og Amanda er nemlig på besøk i Arna i kveld, siden vi skal til kontroll på sykehuset i morgen, og vi likevel var i Bergen i dag, så fant vi ut at det var unødvendig å kjøre hjem til Eivindvik for å komme tilbake hit i morgen tidlig. Da er det greit å ha en bror som har mye av både hjerterom og husrom, som tar imot oss på kort varsel.

I helga har jeg og Rune vært i Bergen på "sønn og mor dag", som han bestilte for et par uker siden. "Alenetid" med mamma var bestillingen, da måtte det innfris, og denne helgen passet det. Vi har hatt en flott dag i går med mange fine opplevelser, vi rakk mye på en dag, vi to, og når Rune sier det har vært "den beste dagen i hans liv", så kan jeg i alle fall gå ut ifra at det har vært en vellykket tur. Og når så Trond, farmor og søstrene kom til Bergen i dag og møtte oss, og vi har hatt en fin dag på Vitensenteret, så kan vi putte mange gode opplevelser i "banken" - og leve på dem en stund.

Fra Vitensenteret i dag - en fisk laget av avfall som er hentet opp fra sjøen.
Ta vare på de gode opplevelsene - det er de vi skal leve på


Denne uka har jeg også hatt vaktuke på jobb. Dermed startet uka med tur til Brekke på utekontor. Hver gang jeg er på utekontor, så tenker jeg at jeg skal ta et fint bilde fra Brekke, men det ble, nok en gang, glemt i den travle hverdagen. Men en fin dag var det, og neste gang jeg skal til Brekke, da skal det bli bilde av Sognefjorden. Mandagens bilde er derfor fra jobben til Trond.


Denne uka kom innlegget fra meg på trykk i Legetidsskriftet, og så ble videoen som ble laget samtidig med dette innlegget i serien "Derfor er jeg lege" lagt ut på youtube-kanalen til legeforeningen. Litt skummelt å se seg selv på video, men det var jo en grei måte å annonsere at jeg trives veldig godt i allmennpraksis, i alle fall. Og så må jeg beklage at jeg på videoen har klart å si at det er 12 kommuner med 14 stillinger i ALIS-VEST-prosjektet - for det er altså 10 kommuner med 14 stillinger.


Når det er vaktuke, så er det utekontor på Byrknes på onsdagene. Det er alltid rart for meg å komme ut dit med bil, bare fordi jeg har vokst opp med å dra til Byrknes med båt - og deretter å gå rundt på øya, og derfor så har det liksom festet seg i hodet mitt at på Byrknes, der har en ikke bil. Men tidene forandrer seg jo, så det har de jo nå, etter at de for endel år tilbake ble landfaste også der.

På vei hjem ringte jeg svigermor for å spørre om de hadde handlet noe til middag, og fikk beskjed om at jeg kunne kjøpe hva enn jeg ville til middag både til onsdag og til torsdag. Så dermed ble det "lørdagsmiddag" på onsdag, og "lørdagsgrøt" på torsdag - tror jeg er glad i sånn "lørdagsmat", jeg.


Kristi himmelfartsdag ble for vår det brukt til å slappe av, se endel på tv, og tenke på alt det vi burde fått gjort. Det var utrolig deilig med en fridag etter tre dager med vakt, så det ble med tenkinga, da. Men det ble litt tid sammen med familien, i alle fall. Og så fant jeg ut at jeg skulle "fikse" støvlene til Rune, som det etter en god måneds tid i bruk (vi kjøpte dem i slutten av mars) alt har fått hull både foran og bak på "skaftet". Så nå har de blå støvlene fått nytt liv med rikelig med gulgrønn duct-tape. Om de er tette, det gjenstår det å se, for det har jo ikke regnet siden torsdag!


Snakk om inneklemt arbeidsdag. Fredag var det igjen vakt, og barna var på skolen, Maia hadde til og med sin aller første "tentamen" (halvdagsprøve i norsk). Etter skole var Rune i fødselsdagsselskap til en av guttene i klassen, og jeg benyttet sjansen til å jobbe litt lengre utpå ettermiddagen, før jeg kom hjem til pannekake-middag som Trond hadde laget.

På kvelden kom jeg på at jeg ikke hadde tatt noe bilde for dagen, så da ble det et bilde av Snøball denne dagen. Hun har to yndlingssteder å ligge og slappe av: i begge vinduskarmene "bak" sofaen i stua. Så det er vår vinduspynt, kan du si.


I går startet lørdagen litt tidligere enn en "vanlig" lørdag for meg, ikke bare fordi Rune vekte meg sånn omtrent hvert kvarter fra halv fem på natta for å spørre om vi snart skulle stå opp, men mest fordi vi to skulle dra til Bergen på "mor og sønn-dag".

Etter en fin båttur inn til "byen", så hadde vi to oss en flott dag, der vi rakk både litt handling, besøk på Akvariet, en spasertur tilbake til sentrum, middag på TGI Fridays, kino, "nattmat" fra McDonalds (som Rune hadde bestilt), og til slutt så vi like godt "Melodi Grand Prix". Vi rakk faktisk akkurat tilbake til hotellet rett før det startet, snakk om god "timing".


Dagen i dag starter derfor med deilig hotellfrokost på "Scandic Byparken", vel verdt et besøk for den som skal ha en natt på hotell i Bergen. Deretter pakket vi kofferten, og ble så møtt av Trond, svigermor og jentene, som hadde kjørt til Bergen tidlig i dag for å møte oss der. Fra hotellet gikk så turen til Vitensenteret, der vi har tilbrakt det aller meste av dagen med å utforske, studere, teste og kose oss ordentlig.

Etter en kjapp, men koselig middag fra Burger King, som ble inntatt på Torgallmenningen, siden Rune ville sitte ute i godværet og spise, så kjørte vi hit til Arna, der Trond slapp meg og Amanda av, mens resten av familien returnerte hjem til Eivindvik. Så her er vi, klare for sykehustime i morgen. Og alle er vi fulle av nye opplevelser og inntrykk, som vi tar med oss inn i en ny uke der opplevelsene fort kan komme til å stå i kø igjen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar