Årsoversikt

søndag 11. mars 2018

Uke 10 2018 - Når det å ha det travelt blir regelen, og ikke unntaket

Da jeg våknet i dag hadde jeg et kort øyeblikk sånn passe panikk over at jeg måtte komme meg ut av senga og på jobb, før jeg innså at det var søndag, og at jeg trygt kunne synke ned igjen i den store hotellputa jeg fikk til jul og sove litt lengre. Etter en travel uke med vakt på dagtid, så var det nesten for godt å være sant at jeg hadde en hel dag til med fri foran meg. Men sånn var det jo, heldigvis.

Det har vært en travel uke, med mye på programmet, ikke bare på jobb. Travel dager med høyt tempo er vel kanskje egentlig det som er "regelen" her i familien, men denne uka kjennes det ut som vi har hatt litt ekstra høyt tempo, for jeg har vært sliten siden onsdag. Så da gjorde det godt å vite at jeg hadde fri hele dagen i dag også, det tror jeg at jeg trengte.

Snøball deler noe motvillig sin favorittplass i vinduskarmen med Hjertebamsen til Trond.
Det er viktig å ta seg tid til å slappe av litt midt i en travel hverdag.


Vaktuke betyr utekontor på Brekke på mandagen. Det er greit på utekontor, men det kan være noe travelt, og jeg hadde derfor informert Amanda (som fortsatt er på krykker) om at jeg nok ikke kunne hente henne etter skolen. Hun hadde derfor humpet seg av sted hjemover, men hadde flaks, for en hjelpende engel kom kjørende, stanset, og tilbød både Amanda og Rune skyss hjem, så hun slapp å gå på krykker hele veien hjem.

På ettermiddagen var Amanda og Trond i Brekke på korpsøvelse, mens jeg var på handletur alene. Mandager forsøker jeg å handle inn middagene til hele uka. Det er to grunner til dette: det er greit å gjøre unna planleggingen av middagene, og så blir det dermed fisk to dager i uka, for når det kjøpt inn fisk, så lages det faktisk fisk. 


 Tirsdagen pleier å være en av de "rolige" dagene våre, men ikke denne tirsdagen. Amanda og Rune lagde pannekakerøre mens jeg gjorde meg "ferdig" på kontoret. Da jeg kom hjem, stekte jeg så mange pannekaker jeg rakk på en time, før Trond og jeg dro på revymøte i ungdomslaget. Det store spørsmålet er vel egentlig om det blir revy, men det får tiden vise. 

Etter møtet ble Trond igjen for å delta i styremøte i ungdomslaget, mens jeg og Maia gikk på besøk til min kollega, Anita, der vi fikk låne skøyter til skøytedagen som skulle være på skolen onsdag, og så ble det et koselig besøk i tillegg, med både kaffe, brus og kake. Da vi kom hjem, var Trond ikke enda tilbake, men så fort han kom hjem, dro han avsted igjen, for å låne skøyter til Rune, som vi endte opp med å kjøpe, siden de passet så flott! Ikke akkurat en rolig ettermiddag, det, nei.


Maia og Rune var dermed klare for skøytedag på skolen, som var på onsdag. Siden Amanda fortsatt humper rundt på krykker, så ble hun i stedet med meg til utekontor på Byrknes, der hun fikk være hos tante Magnhild mens jeg var på kontoret. Så fikk alle en fin dag - både med og uten skøyter på!

Vel hjemme sovnet jeg på sofaen, men våknet til liv litt utpå kvelden, og da satte jeg igang med å rydde på kjøkkenet, der det fortsatt stod flytteesker med forskjellig i. Men nå er i alle fall de som stod i denne kroken kommet på plass i skuffer og skap.


Kvinnedagen på torsdag ble vel ikke markert så veldig mye her i hus. Jeg våknet til en sms med "gratulerer med dagen", og måtte virkelig fundere litt før jeg innså at det var kvinnedagen som jeg ble gratulert med. Misforstå meg rett, jeg tror dagen fortsatt er viktig, men jeg var vel rett og slett såpass "pumpa" også denne ettermiddagen, at min "kvinnekamp" ble med en sliten kropp som var klar for helg.

Alle barna har time på kulturskolen på torsdag ettermiddag, og Trond er på bueskyting, så ettermiddagen, den går fort unna torsdagen også, særlig når vi i tillegg hadde endel lekser som skulle gjøres. Men jeg satte pris på blomstene min kjære tok med hjem, selv om akkurat det å få blomster fra mannen kanskje ikke er helt i "kvinnekampens" ånd?


Det var deilig å komme hjem fra jobb fredag og vite at vi stod foran helg. Rune fikk dra på overnattingsbesøk hos en kompis, mens Maia var på besøk hos en venninne på kvelden, så dermed ble det fredags-tv på Trond, Amanda og meg. 


Jeg hadde sagt at jeg skulle sove til minst klokka ni på lørdag, men gjett hvem som klarte å våkne halv ni? Vel, det var vel kanskje helt greit, så kom jeg meg ut av senga, og fikk gjort en god del i hus før dagen var kommet for langt. Amanda fikk besøk av en venninne, mens Maia dro på tur til Tusenårsstaden med en annen venninne, og deretter på besøk hos henne, og Rune var jo fortsatt på besøk, men kom etter hvert hjem. Så barna fikk vært endel med venner, alle tre, og det er kjekt!

På ettermiddagen var jeg avsted og hentet Maia på Rutle, og på veien hjem fikk vi se denne flotte solnedgangen, så da måtte vi bare forevige den. Og på kvelden ble det lørdagskos og familietid, med taco, film og lørdagsgodter.


Dagen i dag innledet vi med å se gårsdagens Melodi Grand Prix-show. Tidlig oppe var vi, igjen, jeg våknet faktisk før åtte i dag, kanskje drømmen min om å bli A-menneske (eller i alle fall en bokstav litt foran Å-menneske) er i ferd med å gå i oppfyllelse? Alle her i huset var veldig fornøyde med hvem som gikk av med seieren, selv om Trond vel helst hadde sett Stella i finalen, noe jeg velger å tro hadde med sangen, og ikke kostymet hennes, å gjøre.

Så var uka til ende, også her i bloggen. Travelt har det vært, men travelt er det nesten alltid her i hus, så da blir det viktig å finne tid til å ta noen små pauser i hverdagen. Og da mener jeg ikke bare den ettermiddags-hvilen på sofaen, altså, selv om den kan gjøre godt, den også!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar