Årsoversikt

søndag 21. januar 2018

Uke 3 2018 - Vinteren er her, igjen.

Den tredje uka i det nye året er kommet til sin siste dag, det er søndag, og på tide med en ny søndagsblogg fra meg. Så da får jeg lov til å sette meg ned med pc-en på nytt, og skrive noen ord om hva vi har tatt oss til denne uka, og hva denne uka har vært preget av. Og denne uka, den har jo aller mest vært preget av at det igjen har blitt skikkelig vinter i Norge.

Amanda og jeg så en oversikt på nyhetene en kveld, der de viste hvor mye mer snø vi har akkurat nå sammenlignet med hvor mye vi har "til vanlig" på denne tiden av året. I følge oversikten er det 200 % mer snø enn "til vanlig", altså omtrent dobbelt så mye. Men de sa ikke noe om hvordan de hadde kommet frem til hva som var "vanlig", så jeg er litt usikker på hva de da sammenligner med. Uansett, det har vært mye vær av den kalde vintersorten denne uka, det kan vi i alle fall konkludere med.

Dette var synet som møtte Trond fredag morgen da han skulle dra på jobb.
Det nytter ikke å gråte over snøen som falt i går.


Uka startet med mandag, og hverdag, selv om jeg hadde hatt 12 timer vakt på søndag, så var det tilbake på jobb. Og barna var på skolen, selv om Amanda hadde skadet albuen sin på korpseminar på søndag. Trond jobber dag for tiden, så da var alle ute av hus på dagtid, og hjemme på ettermiddagen.

Amanda skulle vært på korpsøvelse mandag ettermiddag, men siden hun ikke kunne bruke høyrearmen, så ble det ikke noe av det. I stedet fikk jeg og Trond, med hjelp fra Maia, ryddet bort julelys, juletre og julepynt. Så da var jula "ryddet ut" for i år - og det selv om vi "bare" var kommet til tjueandredag jul! 


Ja, til og med julegardinene ble skiftet ut med andre gardiner, det ble riktig så fint, selv om jeg må innrømme at jeg alltid savner julepynten litt når den er tatt ned. 

Trond og Amanda fikk seg en ny tur til Førde, på røntgen av albuen denne gang, siden Amanda ikke klarer å rette ut eller bøye albuen helt slik hun burde kunne. Det ble ikke funnet noe brudd på røntgen, men noe er i alle fall galt med albuen, for hun er fortsatt skrekkelig vond og klarer fortsatt ikke å bøye og strekke den helt normalt.


Onsdag var det tid for en ny vakt på legevakten, denne gangen var det nattevakt. Onsdag ettermiddag ble for min del derfor tilbrakt under dyna, slik at jeg skulle være klar for en natt våken og i full jobb. Nå ble det en forholdsvis rolig natt, for været var nok såpass kald og ufyselig at folk flest holdt seg innendørs, men slikt kan en jo aldri vite på forhånd. 


Torsdag hadde jeg fri etter nattevakt, og benyttet anledningen til å få noen timer ekstra søvn. Mens jeg sov begynte det å snø skikkelig, og da jeg våknet på ettermiddagen var det kommet så mye snø at det var akebakker over alt. På kvelden koste jeg og barna oss ute i snøen, akte i bakkene i hagen her, lagde snølykter og snøengler og bare hadde det helt supert.

Snøen er ikke bare gøy når en må ut med bilen, men jammen er det mye kjekt å finne på om en ikke trenger å ta bilen ut på tur!


Fredag morgen våknet vi til enda mer snø. Vi hadde planlagt tur til Bergen på besøk til Runar og co i Arna, og for å gå på kino og se den nyeste Star Wars filmen. Så etter jobb pakket vi sekker og bager, tok med soveposer og kosedyr, pakket i bilen, trosset vær og dårlig føre, og kjørte innover til "byen".

Runar disket opp med deilig mat før vi dro på kino, så gode og mette ble vi, alle fem. Filmen innfridde alle forventninger, kampen mellom "det gode og det onde" engasjerer stadig, og alle var godt fornøyde med at vi hadde kommet oss av sted til tross for været. 


Runar og familie hadde planlagt tur til Vannkanten i Loddefjord på lørdag, og vi var så heldige at vi fikk være med. Det ble en kjempefin dag for alle mann, selv om Amanda var litt fortvilet over at hun fortsatt ikke klarer å bruke armen som hun vil, og dermed ikke fikk svømme og kose seg like mye som helst ville ha gjort.

Etter noen timer i badeland ble det mat på McDonalds, og så gikk vi litt i butikker på "Vestkanten", før vi tok turen via IKEA tilbake til Arna. Det var så kjekt å være sammen med familien der at vi bestemte oss for å bli en ekstra natt i Arna på besøk i stedet for å dra hjem til Eivindvik.


Så var vi kommet til søndag og dagen i dag. I dag har vi tatt turen hjem igjen til Eivindvik. Her har Amanda og Maia vært på besøk hos venner, og vi har hatt besøk av min søster, Åse, som kom innom på vei til Solund og besøk hos mamma. 

Jeg gleder meg til å begynne på den fjerde boka i serien om de syv søstrene, som jeg handlet i går, så det ble dagens bilde fra meg, og ukens siste bilde i bloggen. En uke som aller mest har vært preget av vinter og snø, men også av mange kjekke opplevelser sammen med barna, både ute og inne, på land og i vann. Og så har vi til og med fått pakket bort jula, og det nesten innenfor "fristen" til en forandring, vi er jo mer eller mindre kjente for å ha jul nesten til påske! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar