Årsoversikt

søndag 7. januar 2018

Uke 1 2018 - En god begynnelse på et nytt år

En uke inn i det nye året, og det er tid for årets første ukesblogg fra meg. Etter 2 år med blogging hver søndag, så har det rett og slett blitt litt rutine for meg å sette meg ned med dataen når det lir litt utpå kvelden på søndagen, og bruke litt tid til å "gå gjennom" den uka vi har lagt bak oss. Ja, det har faktisk blitt slik at hele familien har blitt vant til at mamma må ha en stund foran dataskjermen der hun ikke skal forstyrres søndag kveld, slik sett har denne søndagsbloggingen min også på en måte blitt en anledning til litt alenetid i en travel familiehverdag. 

Så da fortsetter jeg med bloggingen min, jeg, da. For å holde familie og venner oppdatert på våre eventyr, for å føre en slags "dagbok" over hva vi tar oss til i hverdagen, og for å beholde "alenetiden" med bloggen hver søndag kveld. Tre gode grunner, spør du meg. Så da kaster vi oss bare ut i det:

Snøball på "vakt" i hagen i Eivindvik.
Et nytt år gir nye muligheter til å planlegge stort og mislykkes med et smil.


Årets første dag brukte vi stort sett til å slappe av. Etter en sen kveld på nyttårsaften (det er jo lov, vi skal jo være lenge oppe den siste dagen i året), så gjorde det godt å sove lenge. Nyttårsbesøket dro på morgenen, så da var vi "bare" sju igjen i hus, med begge bestemødrene fortsatt på plass.

Dagen ble brukt til å være sammen som familie, og på kvelden satte vi oss ned for å se film sammen med barna og bestemor/mamma. "La La Land" falt mest i smak hos oss voksne, men barna fulgte med, alle tre, og danset slik de alltid gjør til rulleteksten på slutten.


Tirsdag var årets første virkedag, så da var det tilbake på jobb for meg, som hadde vakt i Gulen på dagtid denne uka. Trond og svigermor startet dagen med tur til Knarvik på kontroll hos dyrlege der med Snøball. Barna hadde fortsatt fri, og var hjemme sammen med bestemor.

Trond var på jobb på ettermiddagen. Jeg fant frem min "bullet-journal", som jeg begynte på for snart et år siden, og oppdaterte den for et nytt år. Må innrømme at jeg ikke er like god på å skrive i den som jeg er på bloggen, men det er greit å samle alle planer og lister på et sted, og "bullet-journalen" er en fin plass til akkurat det. Og planer er det jo mye av på begynnelsen av et år.


Tredje januar var jeg på utekontor på Byrknes. Rune og Maia hadde første dag tilbake på skolen etter juleferien, mens Trond og Amanda hadde dratt til Førde sent på tirsdag kveld, siden Amanda skulle til undersøkelse på sykehuset denne dagen.

Amanda er under utredning for cøliaki, eller gluten-allergi, og var til gastroskopi i narkose på onsdag. Undersøkelsen gikk bra, og nå venter vi spent på svar fra biopsier, og om vi blir nødt til å legge om kosten for jenta vår. Dagen ble naturlig nok dermed preget av dette for oss alle.


Torsdag ble dermed første dag i det nye året hvor alle fem var tilbake til hverdagen, på skole eller på jobb. Etter å ha snudd døgnet ganske så ettertrykkelig i fridagene rundt jul og nyttår så begynte sene kvelder og tidlige morgener å slite på meg, så ettermiddagen ble dermed helst tilbrakt sovende på sofaen. Men jeg måtte bare begynne så smått på dette lille prosjektet med å lage trykk på stoff som skal bli gardiner til musikkrommet.


Da jeg kom hjem fra jobb fredag var mamma/bestemor så smått begynt å pakke sammen tingene sine med tanke på hjemreise. Hun hadde fått tømt denne bagen, slik at hun kunne feste julegaven fra oss, en mikrobølgeovn, på tralla til bagen i stedet, men så kom jeg på at jeg skulle forsøke å få ovnen oppi bagen, og det gikk akkurat. Så da ble det mikrobølgeovn i bag på tralla i stedet for en eske.


Lørdag morgen startet derfor tidlig, med å kjøre mamma/bestemor ned til båten hjem til Sula. Hun kom seg vel avsted, og jeg og Trond hadde fått oss en tidlig morgen, med alle muligheter for å få gjort mye på en fridag.

Men så sovnet jeg på sofaen. Og dermed ble det ikke gjort fullt så mye som jeg hadde tenkt i går heller. Men det gjorde jammen godt å få sove litt ekstra, det skal jeg si.


Dagen i dag har vi blant annet brukt til å gå på besøk. Rune har vært hos en kompis på besøk, og så har vi alle fem vært på besøk på Hantveit hos Margrethe og familie. Litt for å kikke på et fantastisk flott hus for inspirasjon og drømmer om vårt kommende husprosjekt, og litt for å bare skifte stue en stund. Vi koste oss skikkelig, alle fem, så det er nok ikke umulig at de får besøk flere ganger på Hantveit, selv om bakken opp fra huset ble et litt skummelt hinder på hjemveien i dag.

Oppsummert har årets første uke vært en uke der vi så smått har kommet tilbake til hverdagen. Vi har sett film opp til flere ganger, kost oss som familie, hatt litt tid til hobby, litt tid på sykehuset, litt lørdagskos, mye soving på sofaen, og til slutt: fått vært litt på besøk, noe vi har tenkt å gjøre mer av i det nye året. En god begynnelse på et nytt år, med andre ord.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar