Årsoversikt

søndag 26. november 2017

Uke 47 2017 - Fra bursdagsfeiring til julebordssesong

Snow can wait
I forgot my mittens
Wipe my nose
Get my new boots on
I get a little warm in my heart
When I think of winter


Når dagene lenges, vinteren strenges.

Så var vi kommet til slutten på en ny uke, den førtisjuende i 2017, og den siste søndagen i november for i år. Vi har lagt bak oss en ny travel uke (av og til tror jeg egentlig at vi ikke har annet enn travle uker), en uke som startet med feiring av 10-årsdag og ble avsluttet med julebord og julestemning.

Vi har sett årets første snøfall, glatte veier og kalde grader, og det blir stadig mørkere, med kortere dager, og lite dagslys innimellom jobb og skole. Vinteren er her, det er ingen tvil om det, og så lenge vi slipper å kjøre på langtur på glatta, så går det ganske greit med vintervær. I alle fall så lenge vi får god hjelp til å utstyre barna for vinterværet.


Mandag var jeg på utekontor i Brekke på dagen. Imens hadde barna skolefri dag hjemme, sammen med 2 snille bestemødre som er på besøk. Amanda ordnet opp, ryddet hus, støvsugde gulv og dekte bord, slik at da jeg kom hjem fra jobb, så var alt klart til fødselsdagsselskap.

Så da var det bare for meg å lage pizza til mat, og så hadde Amanda og Maia planlagt masse kjekke leker som holdt alle i aktivitet. Og så ble det kake-servering, og deretter pinjata som var fylt med godterier til alle mann. En riktig vellykket feiring ble det, selv om endel av gjestene ikke kunne komme fordi de var på tur på fridagen.


Tirsdag våknet vi til kuldegrader, og omtrent samtidig oppdaget jeg at Amanda ikke hadde stor nok vinterjakke, og at Runes jakke (som vel og merke er stor nok) var sporløst forsvunnet. Heldigvis var bestemødrene på handletur til Førde den dagen, så dermed ble det orden på det med vinterjakker til de minste to.

Tirsdag ettermiddag ordnet Trond og jeg opp med opplegg av ledning til internett-tilkoblingen til fjernsynet. Det medførte at vi måtte øke litt på størrelsen til eksisterende hull til ledninger. Men nå ligger i alle fall ikke lengre ledningen gjennom flere dører, noe som jo er helt greit!


Onsdag våknet vi til snø. Rune kikket ut vinduet og utbrøt "God Jul", for det måtte da være jul nå, som snøen hadde kommet? Jeg skulle på utekontor på Byrknes, og det ble en spennende tur på glatta, men vi kom oss da frem til slutt, noe forsinket. Da strømmen gikk en times tid etter at jeg hadde kommet igang, var jeg i ferd med å miste motet en stund, men heldigvis kom strømmen tilbake før det ble isende kaldt og lite forsvarlig å drive legekontor.

Været løyet heldigvis ut over dagen, og på hjemvei var veiene igjen nesten bare. Så jula varte ikke så lenge for denne gangen. Onsdag hadde ellers min kjære, kjære søster fødselsdag, og ble ett år eldre. Hipp hurra for Åse!


Torsdag var det så tid for konsert med kulturskolen her i Eivindvik. Med tre barn som går på kulturskolen, to på piano, og en på gitar, var det stor stas å kunne stille med begge bestemødrene på konserten. Og alle tre barna klarte seg kjempeflott!

Før konserten hadde svigermor/farmor spandert deilig raspeball-middag på Eivindvik-kroa. Anbefales på det varmeste!


Fredag fikk vi besøk av min søster Åse og hennes datter, Zara, som kom for å være med på Quiz, og overlevere adventskalender (til meg) og gaver til hele familien. Kjempekoselig med besøk, og det bare 2 dager etter bursdagen hennes! 

Det holdt på å bli bomtur når det gjaldt quiz, da, for siden det blåste litt og var litt surt, så var det ikke mange deltagerene tilstede på "pubkveld". Men vi delte oss i to lag, og resten av de som var der, lagde et tredje lag, så dermed ble det quiz. Og "bestemødrene" (mamma, svigermor og Åse) gikk av med seieren, et poeng foran Zara, Trond og meg, så vi kan vel si at familien tok toppen av pallen. Nå må Åse, mamma og svigermor lage ny quiz til januar, så da er de neste forpliktet til å stille igjen.


I går hadde jeg reine skjære spadagen her hjemme. Amanda stelte og ordnet håret mitt, lakkerte neglene etter alle kunstens regler, og sminket meg, så jeg skulle bli klar til kvelden på julebord med Tronds arbeidskolleger. Og det må ha vært effektiv pynting, for flere av kollegene nektet å tro at jeg var passert 30. (Det kan jo ha noe med litt inntak av alkohol å gjøre også, da, men jeg velger å tro at det var Amandas iherdige innsats som gjorde inntrykk.)

Midt under middagen kom jeg på at Amanda skulle delta på "Lys Vaken" i kirka fra lørdag til søndag. Dermed ble det småpanisk ringing til de som var hjemme, for å få levert henne til overnatting i kirka, vel og merke noe sent. Men de ordnet opp, og Amanda fikk vært med resten av kvelden, i alle fall. Da natta kom, ble det litt for skummelt for henne å overnatte i kirka, så den som ble kjørt hjem litt over midnatt, det var henne. Men hun hadde hatt det kjekt før det, da!


I dag har jeg sovet mye, etter en sen natt i går, vi var hjemme sånn rundt klokka tre i natt. Dagen i dag har vi ellers brukt til å strekke lørdagskosen litt lengre, siden det ikke ble så mye familiekos i går. Maia er ikke i form, og har ligget rett ut i hele dag, Åse og Zara har reist hjem igjen, og Trond og jeg har vært på øvelse med "kirkekoret", som vi vist kalles. 

Nå er det bare 5 dager igjen til første desember, så uka fremover blir nok preget av siste forberedelser til adventstiden. Og så blir det noen julebord også i neste uke, så sesongen er helt klart erklært åpnet for i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar