Årsoversikt

søndag 19. november 2017

Uke 46 2017 - Amanda sin tur til å ha "bursdagsuke"

You know it doesn't make much sense
There ought to be a law against
Anyone who takes offense
At a day in your celebration
'Cause we all know in our minds
That there ought to be a time
That we can set aside
To show just how much we love you
And I'm sure you would agree
It couldn't fit more perfectly
Than to have a world party on the day you came to be


Se, selv stjernene skriver i blinkende hvitt: Gratulerer med dagen, alt er ditt.

Så var det Amanda sin tur til å fylle år og feire fødselsdag. Hele 10 år ble hun på fredag, og i morgen skal det feires grundig med kostymeparty her hjemme. Uka som har gått har derfor, naturlig nok, vært preget av ukens fødselsdag i familien, noe som egentlig er helt greit!

Denne uka har Trond hatt sin første ettermiddagsuke på jobb etter at vi flyttet til Eivindvik. Hovedårsaken til dette er at veien på Dalsøyra har vært stengt hele uka. Ettermiddagsuka har gått ganske så bra, sannsynligvis fordi vi har besøk av både farmor og bestemor, og at jeg dermed ikke akkurat kan påstå at jeg har vært alene med barna. Både jeg og ungene setter utrolig stor pris på å ha begge bestemødrene i hus, og håper de blir lenge!


Mandag morgen var det iskaldt ute, og på kontoret var det også riktig så kaldt. Ovnen var skrudd ned før helga, og det tok sin tid å få opp varmen igjen, så det ble en frostig dag på jobb. Men da jeg fikk et tips om å lukke døren ut til gangen (min dør står oftest åpen om jeg ikke har pasienter), så kom det seg til slutt. 


Tirsdag fikk Trond litt ut av en formiddag hjemme, han malte nemlig tredje strøk på gulvet på rommet som skal bli gjesterom. Gulvet ble riktig fint og hvitt, og litt blankt også, for han hadde tatt feil av malingspannene, og brukt den halvblanke malingen i stedet for gulvmalingen. Ja, ja, det viktigste er vel at jobben ble gjort?


Onsdag etter jobb tok vi turen inn til Åsane og Bergen for å handle inn til bursdagen til Amanda. Vi fikk kjøpt inn forskjellig til bursdagen, og så gikk vi på Egon og spiste bursdagsmiddag. På Egon møtte vi Vigdis, en gammel venninne som jeg ikke har sett på mange år, men vi holder kontakten på nettet. Og tenk, hun hadde bursdag den dagen, men det oppdaget ikke jeg før etter at vi hadde truffet henne. Men hun fikk da i det minste klem på selveste bursdagen!

Onsdag hadde Trond seg ellers en tur over Sognefjorden for å få ladet el-bilen. Eller, han ladet den til slutt på Oppedal, for etter å ha kjeftet på Telenor for at han ikke hadde nett på mobilen, og tatt ferja over til Lavik, der ladestasjonen ikke virket, så oppdaget han at dataroaming var slått av på mobilen hans. Så da ble det lading på Oppedal, før bilen ble kjørt til Dalsøyra, slik at han og kollegane kunne komme seg til jobb uten å kjøre om Brekke.


Torsdag ettermiddag ble blant annet brukt til å lage fødselsdagskort til Amanda. Jeg har nemlig funnet ut at jentene bruker litt lang tid på å lage kort, så da er det greit om de er laget kvelden før, i stedet for at jeg skal stå og trippe på morgenen og vente på at de skal bli ferdige.


Fredag var det så Amanda sin fødselsdag. Dagen startet med frokost, kort og gaver på senga, slik tradisjonen i familien her er. Amanda, som stadig lurer på om hun kan ta en is ("Er det lørdag i dag?"), fikk til og med is på senga til tross for at vi snart er i desember.

Etter skoletid ville Amanda bake cup-cakes, men jeg var så trøtt etter en urolig natt med sterk vind utenfor, så jeg sovnet på sofaen. Så det ble sent før vi kom igang med bakingen, og dermed ble det ikke til at vi fikk spist de cupcakene på selve dagen. Men jeg tror hun hadde en fin dag likevel, for det å få lov til å bake, det er toppen for Amanda vår.


Natt til lørdag ble nok en natt med dårlig søvn, siden vi ble vekket av et kraftig tordenskrall sånn i to-tiden på natten. Maia ringte skrekkslagen, for det hadde nærmest stått lyn ut av routeren, og etter en rask sjekk, så var det klart at den nok hadde tatt kvelden. Dermed ble det tur til Førde på lørdag, for å hente ny router, som måtte kjøpes siden den gamle var slått ut av lyn.

Men det var egentlig greit med en Førde-tur, da fikk jeg handlet litt mer til bursdagen, litt mer til adventskalendere, og til og med et par julegaver! Ulempen var at jeg ikke fikk gjort fullt så mye i hus på lørdagen som jeg hadde tenkt, som forberedelse til morgendagens feiring.


Dagen i dag har jeg og Amanda brukt til å bake kake, pynte kake, og lage pynt til kake. Så nå er cup-cakene ferdig pyntet, og kaken står klar i kjøleskapet. Trond og Amanda har også begynt så smått å pynte til bursdagsselskap i morgen, blant annet med disse morsomme ballongene som jeg fant i Førde.

Så det blir bursdag i morgen, for vi må jo få feiret 10-åringen skikkelig. Siden det er skolefridag i morgen, så er det noen som er bortreist for dagen, men det får stå sin prøve. Amanda er i alle fall klar som bare det, og om huset ikke er strøkent, så får vi satse på at barna likevel får det kjekt. 

Og så må jeg bare få med at veien på Dalsøyra er åpen igjen, etter at en lokal entreprenør tok grep, og satte igang med å fikse veien fredag, så tok det bare noen få dager før veien var farbar igjen! Hurra for lokalt tiltaksmot!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar