Årsoversikt

søndag 26. februar 2017

Uke 8 2017 - Fastelavn-søndag blir travel når en er flink til å utsette ting

Fastelavn er mit navn,
boller vil jeg have.
Hvis jeg ingen boller får,
så laver jeg ballade.
Boller op, boller ned
boller i min mave.
Hvis jeg ingen boller får,
så laver jeg ballade.

"Jeg har fått noe hvitt i øynene", sa denne karen. Men det varte heldigvis ikke lenge.

Den beste måten å få et arbeid til å virke vanskelig på, er å utsette det.

Årets åttende uke er vel overstått, barna har startet årets vinterferie, og vi er en uke nærmere premieren på årets revy i regi av Sokndal Amatørteater. Det preger livet vårt på flere måter for tiden, og det preger dermed naturlig nok dagens blogg. Men litt helgekos og fastelavnsfeiring har vi da klart å presse inn på tampen av uka. Helg, kalles det visst.

I dag føler jeg at jeg har drevet med i overkant mye multitasking for en søndag, men sånn blir det, når en er håpløst flink til å utsette ting til siste øyeblikk, og samtidig forsøker å sjonglere en hel masse baller i luften. Men alle ballene lander nok til slutt, får vi håpe.


Mandag var det revyøvelse på kvelden, og Trond og jeg var på plass, begge to. Vi har laget oss egne "teater-kopper", det går med litt kaffi i løpet av tiden med revy-øvelser, og da er det en kjempegod ide at alle har med seg egne kopper i stedet for å bruke engangskopper.


Tirsdag kveld var vi også på teaterøvelse, sangøvelse med sangpedagog, denne gangen. Maia skulle samtidig på spillekveld med klassen, så da ble de andre to med på sangøvelse. Barna kan jo revy-sangene omtrent like bra som meg og Trond, så de ville helst ha vært med på scenen og synge, de også.

Etter øvelse satte jeg meg litt ved symaskinen, der holder jeg på med flere forskjellige prosjekter til revyen, mest til meg selv, men litt til andre, også. Jeg elsker å sy kostymer, da kan en la fantasien løpe litt løpsk, og det gjør ikke noe om en søm blir litt skeiv, siden det "bare" er et kostyme.


Onsdag ettermiddag var det bare jeg som var på revyøvelse, mens Trond hadde "fri". Etter jobb hadde jeg litt tid, så da sydde jeg ferdig et av kostymene jeg skal ha på revyen. Snille svigermor var innom på "Stoff og Stil", og var så snill at hun ringte meg og lurte på om jeg trengte noe derfra. Det gjorde jeg jo, mer tråd til overlock-maskinen, for eksempel. Det ble det 30 km med tråd av.

Onsdag brukte jeg også litt tid på å organisere årets vinterferie for Maia, sånn helt i siste liten, og dermed fullstendig i min ånd. Heldigvis har jeg mange fantastiske venner og familie, som stiller opp og hjelper oss, slik at jenta kommer seg av sted på ferietur.


Tirsdag innførte vi "elektronisk kurve" på jobb. I den forbindelse har jeg fått en ny dataskjerm på kontoret, den ser ut som den står i feil retning, men det er faktisk veldig greit, for når den står slik, så får jeg hele kurven frem på en gang, noe som gir en veldig god oversikt. Det har gått overraskende smertefritt å gå over til elektronisk kurve, selv om jeg et par ganger har tatt meg selv i å lete etter papir-versjonen den siste uka. Torsdag ble dette dagens bilde fra meg.

Torsdag kveld tok vi med oss 37 berlinerboller på revyøvelse, siden jeg hadde halvtårsdag på torsdag. Det er viktig å finne gode grunner til å feire litt i hverdagen, mener nå jeg. Og halvtårsdag må være en like god grunn som mange andre!


Fredag startet årets vinterferie for barna, og Maia ble den første av dem som dro avsted på tur. Vi kjørte henne til flyplassen, og så bar det av sted til Bergen med fly, der hun ble tatt imot av tante og søskenbarn. Nå har hun alt vært i Sogn i et par dager, først sammen med onkel og tante og søskenbarn, og nå på besøk hos min alle beste barndomsvenninne og hennes familie.

Amanda og Rune er hjemme enda, men det varer ikke lenge, for allerede i morgen drar Amanda også avsted på tur, den ble bestilt tirsdag kveld, og Rune skal til tante og onkel her på Haua på vinterferie fra onsdag. Jammen er barna våre heldige, som har så mange som vil ta imot dem på besøk, når mamma og pappa skal jobbe hele vinterferieuka!


I går hadde vi en rolig dag hjemme med de to minste. Lørdagskos ble det, både med pizza og lørdagssnop, besøk av farmor, og ukens episode av "Mesterenes mester". Det kom litt snø på lørdags formiddag, men det regnet fort bort, og det var kanskje egentlig bare greit.


I dag har det vært fastelavn, og det betyr boller! Så dermed startet jeg dagen i dag med å sette bolledeig. Deretter tok jeg oppvasken, før jeg satte meg ved symaskinen og sydde revykostymer. Imens jeg satt ved symaskinen begynte Amanda å pakke til vinterferie, så da måtte jeg hjelpe henne med å finne klær, og rydde litt i klesskapet hennes mens vi holdt på med det.

Så måtte bollene bakes ut, og etterheves, før jeg fortsatt med kostymesøm. Dagen videre gikk slag i slag med bollesteking, pynting og selvfølgelig spising. Så dro barna på kino sammen med tante Åse, og litt senere var Trond og jeg på "date" på kino, vi også, mens barna var på besøk hos tante og onkel. Da vi var ferdig på kino, hentet vi barna, og så har jeg ryddet halve rommet til Amanda på leit etter lommeboka hennes, for så til slutt å finne den et helt annet sted. Og nå blogger jeg. Det har, med andre ord, vært en noe hektisk dag i dag. Men slik blir det, når jeg utsetter alt til siste liten, eller søndag, som det visst heter.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar