Årsoversikt

søndag 10. april 2016

Uke 14 2016 - En tur oppi Hakkadalen og en helg i redusert allmenntilstand.

Jo, da er det søndag igjen, så da er det bare å finne frem datamaskinen, og holde seg til årets lengstlevende nyttårsforsett for min del. Denne uka har gått fort, synes jeg, trolig fordi det har vært travelt, og ikke helt "rutine" denne uka. Og det til tross for at det har vært en ny ettermiddagsuke for Trond!

Mandag ble den eneste "vanlige" dagen denne uka, med vanlig dag på jobb og de vanlige ettermiddagssyslene for gjengen vår. Tirsdag var jeg også på jobb, men da var det tid for "fortest" før planlagt KOLS-rehabiliteringskurs, så da fikk jeg ha litt poliklinikk, se litt på spirometrier og snakke med pasienter som er noe bedre enn de jeg er vandt til å se. Og så fikk jeg hilse på noen tidligere pasienter, og se at det gikk ganske bra med dem!

Tirsdag ettermiddag gikk litt i ett. Først hjem, hente Rune hos farmor, hjemom huset vårt for å finne fotballsko og leggbeskyttere, kjøre han til fotballtrening. Så middag hos mor, og deretter var jeg og jentene på vei ut av hus for å levere vannflaske til Rune, da vi innser at jeg har glemt at vi skulle på foreldresamtale med Maia for 5 minutter siden. Så da var det bare å kaste seg i bilen, og dra til skolen, for å få en litt forkortet foreldresamtale. Deretter bar det rett til butikken og kjøpe vann, før vi dro til Rune, som var litt misfornøyd med at vi var sene, men det gikk seg til. Så var vi innom og kjøpte fotballjakke til Rune. Og så kunne vi dra hjem, der det var siste innspurt av lekser, før vi koste oss litt sammen samtidig som jeg sprang litt til og fra for å vaske og tørke klær. Deretter var det legging av barna, og så kunne jeg pakke for to dager på tur, før jeg satte meg i bilen litt før klokken 23 og kjøre til Egersund, for så å ta nattoget til Oslo. Så tirsdagen var rett og slett littegrann travel!

Omtrent i det vi ankom Oslo onsdag morgen så fikk jeg melding fra Trond at han var blitt syk. Jeg må innrømme at jeg egentlig ikke var veldig lei meg for at jeg ikke var hjemme akkurat da, selv om det medførte at stakkars farmor måtte trå til for fullt, og i praksis være trebarnsmor mens jeg var på tur, for Trond ble rett og slett liggende rett ut helt til og med fredag.

Jeg hadde likevel, til tross for litt dårlig samvittighet for å ikke være hjemme og ta meg av barna og en syk mann, noen fine dager i Oslo. Vi besøkte Glittre-klinikken, som faktisk ligger oppi Hakkadalen, det er et spesial-sykehus for lungesyke, og viden kjent i "KOLS-miljøet". Spennende å få se hvordan de driver lungerehabilitering, og å få bekreftelse på at vi ikke er helt bak mål, vi heller. Men kjerringa med staven, hun traff vi ikke på.

Onsdag ble litt "blurry" for min del, da, for jeg var ganske så trøtt etter en natt på toget, selv om vi hadde sovekupe, og jeg hadde tatt reisesyketablett, så sov jeg ikke akkurat mye den natta. Det føltes som jeg seilte opp og ned i senga, samtidig, som jeg våknet hver eneste gang (det føltes i alle fall slik) toget stoppet på en stasjon. Men etter en bedre middag onsdag kveld, og så en god natts søvn natt til torsdag, så fikk jeg mye mer ut av torsdagen, og det var en inspirert gjeng som tok toget hjem til Egersund torsdag ettermiddag. Ja, i alle fall frem til Kristiansand, det siste stykket var det flere av reisefølget som slet med reisesyke, og da var de nok ikke fullt så insipirerte. Men jeg hadde tatt reisesyketablett igjen, så jeg klarte meg helt fint!


Hjemme hadde barna og farmor vært på basar med skolemusikken på onsdag. Maia fikk 3-års medalje, og var veldig stolt av det, og begge jentene var med og spilte konsert, og var godt fornøyd, for de hadde fått applaus! Og på torsdag var det kulturskole-konsert, der Amanda danset, og begge jentene spilte med korpset igjen. Mens Rune ble inspirert til å begynne på dans (det blir han sånn rundt omkring hver eneste kulturskoleopptreden). Og mamma og pappa gikk glipp av det hele, siden vi var henholdsvis bortreist og sengeliggende. Ja, ja, sånn ble det denne gangen.


Jeg rakk akkurat å komme i hus (hos farmor, jeg hadde avtalt å reise dit, for å unngå å bli smittet av Trond), før jeg også ble syk, og tilbrakte deretter større deler av natta på farmor sitt toalett. Så da ble det ikke jobb på meg på fredag heller, siden jeg nok likevel hadde rukket å bli smittet av Trond før jeg reiste. Jeg håper bare ikke jeg har smittet noen av mine reisende kollegaer (dette blir en uformell test av egen evne til basale hygienetiltak, kan du si). Så helgen har for min del vært preget av redusert allmenntilstand, selv om magen roet seg fort, så var det først utpå dagen i dag at jeg egentlig kom meg på beina.

Så mens alle andre tilsynelatende har gått tur i skog og mark og riktig kost seg i det fine vårværet, så har helgen her vært preget av at foreldrene her i hus ikke er helt restituerte enda. I går ble det innedag med barna for min del, vi så blant annet "Hotell Transylvania 2", som jeg hadde kjøpt på 3D Blueray mens jeg var på tur. Og så ble det kjøpepizza fra Lille Haua til middag, og lørdagskos på kvelden, slik det seg hør og bør. Men Trond stod på, og skiftet dekk på tre biler, og vasket min ganske så skitne bil, mens jeg slappet av med barna.



I dag har jentene kost seg med å være på besøk hos hver sin venninne, mens Rune, Trond og jeg tok turen ned på fotballbana og trente littegrann fotball på ettermiddagen. Der fikk vi også selskap av to gutter fra Runes parallellklasse, og mammaen deres, så det ble en riktig fin stund ute for oss alle.

Nå kjenner jeg at senga lokker, men først skal jeg spise litt kveldsmat som min snille mann har laget til meg mens jeg har skrevet dette. Og så skal han få fortelle om den drømmen han hadde mens han var syk, om han husker hva det var, for det fikk han ikke lov til, stakkars, da han begynte å fortelle om den akkurat rett etter at jeg hadde satt meg ned med datamaskinen for å blogge. Og Snøball, hun har holdt beina mine varme mens jeg har blogget..


Og nå er det snart en ny uke - den femtende i rekken i år!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar