Årsoversikt

søndag 24. januar 2016

Uke 3 2016 - sykdom og skader - og i gården står en gravemaskin.

Så var vi gjennom den tredje uka av 2016.

Denne uka startet med at Trond fortsatt var syk, og dermed ikke gikk på jobb på mandag. Det var for så vidt greit, han var ikke mer elendig enn at han orket å kjøre barna på skolen, så da slapp jeg. Jeg syntes jo fortsatt ikke så veldig synd på han, men han følte seg rett og slett så dårlig at han tok en tur til lege. Der ble det sykemelding for hele uka, og CRP målt til 89. Høyt nok til at en blir litt bekymret, men heldigvis ikke så høy at en blir veldig bekymret.

Vel, jeg syntes kanskje littegrann mer synd på han når jeg fikk vite at CRP-en var såpass høy. Han var visst litt syk likevel, da. Og så løste jo sykemelding et par utfordringer i forhold til hunden og barna denne uka, når pappa var hjemme. CRP hadde heldigvis falt til torsdag, og på fredag kom det svar på bakteriedyrkning, med oppvekst av Campylobacter (en bakterie som kan lage litt krøll i magen, ja), så da har vi i alle fall en forklaring. Han er nok ikke helt bra igjen enda, men såpass at han visst har tenkt seg på jobb i natt.

Kulde og snø - og et nediset tørkestativ.
For de som ikke har fått det med seg, det har vært riktig så kaldt her denne uka, på torsdag morgen viste temperaturmåleren i bilen 15 kalde grader på morgenen. Det er litt kaldere enn det jeg synes er behagelig, men det har medført noen dager med skikkelig vintervær med både snø og skøyteis. Heldigvis tar skolen ansvar, denne uka har Rune hatt akedag tirsdag, Maia hadde ski og akedag på onsdag, Amanda på torsdag, og på fredag hadde både Amanda og Maia skøyter med på skolen. I tillegg hadde speideren ski- og aketur på onsdag. Jeg klager ikke, min evig dårlige samvittighet for at barna ikke akkurat har tilbrakt vintermånedene i skiløypa på fjellet blir faktisk litt lettere å bære når jeg vet at andre tar ansvar.

Nå er det vel gjerne litt av den manglende treningen på skøyter og ski som har skylden for at Amanda var uheldig og falt på skøyteisen på fredag. Sist Amanda hadde skøyter på beina (for 2-3 år siden), så sa jeg til henne at hun måtte finne balansen. "Er den inne på land?", lurte hun på den gangen. Så fredag var det Amanda sin tur til å hilse på turnuslegen, og deretter ble det tur til røntgen i Egersund, hvor det viste seg at det var et lite brudd i armen. Amanda, stakkars, lider under at hun har en mamma som er lege, for etter at jeg hadde snakket med en ortoped i Stavanger, så ble vi enig om at vi bare skulle bruke støttebandasje og avlastning, og så kontroll om noen dager, siden bruddet står fint, og en gips egentlig bare ville være for smertelindring.

Fredag morgen viste temperaturmåleren 4 varme grader - det er 20 grader opp på 1 døgn, som om vi skulle gå fra 10 til 30 pluss (puh). Det var grunnen til at mange syntes det var varmt på fredag. Det var det altså ikke, det var bare ikke fullt så kaldt som dagen før. Men like fullt kaldere enn jeg synes er behagelig, da.

På torsdag fikk vi nok et kjøretøy i gården her, det er liksom ikke nok med de 4 bilene, skaphengeren og tilhengeren som står utenfor her, nå kom det en gravcmaskin i tillegg. Den skal, etter alt å dømme, ende opp i hagen (noen som hører Øystein Sunde nynne i bakgrunnen nå?), men det var visst ikke helt trygt å kjøre en gravemaskin over en tom septikk-tank (som ikke er i bruk), så den må fylles i først. Dermed ble det bestemt at gravemaskina skulle bli stående rett utenfor huset. Utrolig nok klarer vi å parkere og snu rundt også dette hinderet, men nå begynner det å bli nok kjøretøy her.

Og i gården står en gravemaskin..
Gravemaskina skal ta bort begge altanene våre på fremsida av huset, og få orden på drenering rundt huset. Så da har vi i helga fått ryddet bort alt fra altanene, der stod det jammen en del rot, gitt! Og så har jeg og Maia hatt det gøy med å sparke ned gelenderet fra den ene altanen. Såpass råttent var det, altså. Men det skulle jo bort en av de neste dagene uansett, da.

I helga har vi ellers sett mer film, jeg har fiksa fjernkontrollen til fjernsynet (den gikk i gulvet for n-te gang, og var nå i flere deler, så da hadde jeg ikke noe valg), jeg har startet en ny karriere som hundeklipper, så nå har Snøball kort og fin pels, og ser ut som en valp igjen, og jeg har sydd litt mer kostymer. Ukedagene har stort sett gått med til revy-øvelser (det er litt av dem nå frem til revy-premieren), og så har jeg vært på jobb, da.

En fiksa fjernkontroll.
Men oppvaskmaskina står halvfull, for det var så langt jeg var kommet da fjernkontrollen gikk i gulvet. Og nå ser jeg at juletreet fortsatt står der i kroken i stua og ikke sier et ord. Det var da virkelig planer om å få det bort denne uka, var det ikke?

Jeg glemte å fortelle at Trond denne uka også har skrudd sammen Runes "Snow-Racer"-kjelke, som var kjøpt for 4-5 år siden, og har ligget så fint i esken i garasjen siden da. Så mye akebrett-kjøring har det tydeligvis vært på oss de siste årene.. Men Rune var godt fornøyd med å ha med seg et helt "nytt" akebrett på skolen på tirsdag, han!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar