Årsoversikt

søndag 17. januar 2016

Uke 2 2016 - Allerede "ute og kjøre" og ettermiddagsuke på toppen av alt!

Så var vi jammen ferdig med uke 2 av 2016 også, og vi er allerede halvveis gjennom januar, dagene løper jo nesten forbi! Vi her i huset har vel på mange måter, helt slik det pleier å være, kommet litt skeivt ut i forhold til hvor vi "burde" være, men da er vi vel egentlig helt i rute i vårt liv.
Denne uken har vi nemlig sett den famøse 20. dag jul, 13. januar, komme og gå, og det uten at vi på noe nivå har fått rydda ut jula, slik det skal gjøres i møblerte hjem den dagen. Det er jo egentlig akkurat slik det pleier å være her i huset, et år tok vi faktisk først ned julegardinene til påske, men det stopper ikke meg fra å tenke at i år, i år så skal jeg følge normer og retningslinjer, og få rydda ut julepynt og byttet tilbake til "hverdagsgardinene" på denne datoen som noen en gang har satt som den dagen jula skal ut av hus.
Men det skjedde jo ikke i år heller. Så da er vi liksom litt "ute og kjøre" i år igjen. Men i dag har vi i alle fall tatt ned alle lys som stod i vinduene, så synes det i alle fall ikke at vi er litt på etterskudd, for naboene, liksom. Men juletreet, det står like fint (noen fordeler er det jo absolutt med plastikk-tre), i en krok i stua. Det skal nok tas ned en vakker dag, det også, men ikke akkurat i dag, da.
Men så er det jo veldig fint, da!
Jeg kunne sikkert bruke ukens hendelser og aktiviteter til å bortforklare at vi er kommet litt skeivt ut, men det er egentlig bare slik det er hos oss, vi er litt ute i siste liten med det meste. Skippertaksmenneske, der har du rett og slett meg. Men jeg vil jo ikke ha det slik, da, egentlig. Samtidig så har jeg alltid vært slik, så etter hvert har det vel blitt en vane det er vanskelig å endre på.
Uke 2 har brakt oss årets første "ettermiddagsuke", det vil si, Trond har vært på jobb på ettermiddagene. Helt kort så har jeg bare en mening om disse ukene: Jeg hater dem. Etter at vi fikk Rune, og ettermiddagsuker begynte å innebære 5 ettermiddager i strekk alene med tre unger, så har jeg innsett at jeg på intet nivå er skapt for å være alenemamma - allerede mandag kveld er jeg helt kjørt av å skulle ordne opp med alt alene. Det hjelper ikke at jeg så sitter oppe til Trond er hjemme, rundt halv tolv, for så å ta dagens "rapport" før vi legger oss sånn i ett-tiden på natten. Så når vi er kommet til torsdag, så er jeg så trett i tillegg, at jeg nesten ikke fungerer på noe nivå. Nei, alenemødre er mine heltinner! Tenk å måtte være alene med alt hele veien!
Nå ble denne uken noe amputert i så måte, for jeg våknet på torsdag morgen så kvalm at jeg måtte stå opp sånn litt av gangen for å klare å komme meg på beina. Jeg kom meg på jobben, men innså etter tverrfaglig rapport på morgenen, at den kvalmen rett og slett ikke ville gi seg, så da måtte jeg bare kaste inn håndkledet, og komme meg hjem. Trond var hjemme, han skulle jo på ettermiddag, men så begynte han også med kvalme og deretter diare, så da var vi to reduserte foreldre som begge måtte holde oss i ro.
Det er forresten helt typisk, hva kommer det der av? Hvis jeg blir syk, så kan du være helt sikker på at Trond også blir syk, stort sett innen 24 timer. Det er et særs dårlig tidspunkt for han å bli syk på, for han får null medlidenhet - bare irritasjon over at han også er syk, for hvem skal da "styre skuta"? Så hvorfor gidder han å bli syk, han også, hver eneste gang jeg er dårlig? Trond er forresten fremdeles dårlig, han. Siden jeg er bra igjen, så tror jeg nesten jeg synes litt synd på han. Men bare nesten...
Den gode nyheten er at det er hele 3 uker til neste ettermiddagsuke. Enn så lenge. For når Tronds jobb i løpet av våren skal få ny skiftplan, ser det ut til at det blir ettermiddagsuke hver tredje uke. Gjett om det er en kone som er litt fortvilet over akkurat det!
Uke 2 har ellers brakt mer revy-øvelser med amatørteateret (før jeg ble syk), starten på "Hele Haua Leser" (der barna skal lese eller bli lest for og samle lodd der de kan vinne forskjellige premier), svært kaldt vær (minus 15 grader er rett og slett litt for kaldt for min smak), snø (som vi vel ikke helt har fått utnyttet, siden jeg synes det er litt for kaldt å være ute), og familie-kos i helgen. Blant annet har vi tegnet på rundgang (en del hver på tegningen), kost oss med mat og snop, og sett film.
Akkurat nå holder jeg på å sy litt kostymer til revyen (skulle egentlig sy på torsdag kveld, men da holdt jeg stort sett sengen), så det blir nok ikke for tidlig at jeg kommer meg opp i senga i kveld heller. Men det hadde vel ikke vært meg, om jeg ikke var oppe sent i kveld også.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar