Årsoversikt

søndag 10. januar 2016

Uke 1 2016 - Nytt år - Nye muligheter?

Da var vi allerede en hel uke ut i 2016, den første uka i et nytt år. Julefeiring og nyttårsselskap er vel overstått, og hverdagen i det nye året har så vidt kommet i gjenge igjen.
Nyttårsforsetter har blitt satt, nyttårsforsetter har blitt brutt, og noen har sikkert klart å holde sine forsetter. Jeg har satt meg et mål om å styre unna forsetter, men det er jammen ikke lett å være standhaftig og stå imot impulsen heller.
Så jeg har fått for meg at mer blogging i 2016, det har jeg lyst til å få til. Et innlegg i uka - det har jeg satt meg som mål. Noen ord om hva jeg tenker på, hva som skjer i mitt liv, morsomt eller trist, tull eller alvor, det tenkte jeg at jeg kanskje skulle prøve på i år.
Så når den første uka nå er på hell, så er det vel bare å kaste seg ut i det? I vår travle hverdag, så har jeg absolutt ikke tid, men det har vel heller aldri stanset meg? Dette blir startskuddet - et år med blogginnlegg i alle fall 1 gang i uken, det blir "bare" 52 innlegg, det må være gjennomførbart? Vel, akkurat det gjenstår det vel å se - men et sted må vi begynne, og så får fremtiden vise hvor det ender.
Hva har så uke 1 i 2016 hatt å by på for vår del? Vel, for det første så har jeg, gjennom diverse medier, blitt gjort oppmerksom på at dette året ligger dårlig an i forhold til "ekstra" fridager, siden flere av disse "ekstra" dagene i år faller på dager som vi likevel har fri på. Dumt for den jevne arbeidstaker, men sånn er nå engang kalenderen lagt opp, så det er jo fint lite å gjøre med det, da. Vi får bare holde ut, jeg mener jeg har lest at 2017 skal bli et bedre år i så måte.
Jo, og så er det skuddår i år - det er nok roten til alt ondt, for da blir jo alt "forskjøvet", men heldigvis, for dem som er så heldige/uheldige at de er født på 29. februar, så byr 2016 på noen etterlengtede bursdagsfeiringer. For hvordan blir det der? Feirer de 1. mars eller 28. februar? Ja, tenk, det er et av mange samtaleemner som har kommet opp i lunsjen den siste uka.
Ja, for uke 1 i 2016 har jo vært den først uka på lenge med hele 5 arbeidsdager. Barna hadde en litt mykere start, med fri mandag, så de har sin første "fulle" uke fra i morgen. Det har vært tungt å komme seg ut av senga på morgenen, jeg skal så visst ikke nekte på det, men sånn er det å være B-menneske, vi tilpasser oss visst festdager mye fortere enn hverdagene. Så er vi kanskje litt festligere mennesker, hva vet jeg?
Mandag kjøpte vi ny tørketrommel, sånne januartilbud pleier vi aldri å få benyttet oss av, for etter julehandel, så er det gjerne ikke så mye igjen å handle for, men penger til tørketrommel, som vi har vært uten siden i fjor vår, det hadde jeg satt av. Det er ikke mindre å si om det enn at det nå er kommet en ny tidsregning her i hus: før og etter den nye tørketrommelen. Den har til og med et eget program for ulltøy! Det trodde jeg faktisk ikke var mulig, men joda, ulltøyet ble tørt, og ikke tovet!
Vi har ellers denne uka fortsatt hatt besøk av bestemor, eller mamma (for hun er min mamma fortsatt), som Rune har begynt å kalle henne: "Du vet, mamma, ikke deg, mamma, men den andre mammaen". Det er alltid kjekt å ha mamma på besøk, hun ordner opp, hjelper oss med henting av barn, tar oppvask, koker kaffi, planlegger og lager middager, gjør lekser med barna, og bare gjør oss alle skikkelig bortskjemt, når hun er her. Jeg får beskjed om å komme meg til sengs om kvelden også, selv om jeg selvfølgelig ignorerer det fullstendig, og legger puslespill til langt på natt (slik var det for øvrig også den gang hun kunne kommandere meg i seng).
Apropos puslespill, denne uka har jeg puslet et på 1500 biter. Det ble påbegynt sist helg, men ble ferdigstilt fredag kveld, til min egen store glede og mestringsfølelse! Godt med prosjekter som blir fullført. :-) Og så har vi startet med øvelser til årets revy med Sokndal Amatørteater - eller årets fallskjermhopp, som jeg liker å kalle det. Det er krevende og slitsomt, men skrekkelig gøy!
I går sendte vi bestemor og farmor av gårde til Spania, der de to skal nyte varmen i en del uker. Det er bare 5 stk her i huset som er litt misunnelige på dem to, men det er også dem vel undt. Og vi skal nok klare oss uten farmor- og bestemorstøtte den neste måneden.
Og gjett om jeg skal legge meg sent!

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar