Årsoversikt

søndag 21. april 2019

Uke 16 2019 - Det er jul bare en gang i året, men påske er det hvert år.

Her har jeg laget noe ganske nytt
som ikke fantes før: En tornekrone.
Jeg, som er bosatt i Jerusalem
— i kurvmakernes gate er mitt hjem —
en stille mann med verksted, barn og kone;
jeg kjenner godt det arbeide jeg gjør,
og jeg har aldri gjort slik krone før.

Jeg skar mig grener av en rosenstokk,
syv slanke grener, smidige og lange,
syv myke tornegrener, det var nok.
På disse grenene stod mange, mange
av årets roser sprunget ut.

Jeg satte alle rester i et krus,
— det mørke, røde og det våte, grønne —
slik dufter de til glede for mitt hus,
og brenner ganske langsomt ned som ild.
Men ingen her på verkstedet kan skjønne
Hvad de skal bruke slik en krone til.

Jens Bjørneboe

Foto: Trond W. Hjønnevåg
Det er jul bare en gang i året, men påske er det hvert år.

Selv om det altså er påske hvert år, 
så er det jammen en herlig uke vi legger bak oss.
Vi har hatt noen flotte påskedager på Ytre Sula hos mamma,
deilig med noen dager fri, deilig vær, og tid til å være med familien.

Det er bare en ting som er frustrerende med påske i Solund;
og det er reisa, med fulle ferjer og nesten kamp på kaia for å komme med,
og "bysludd" som ligger midt i veien i 30 km i timen,
uten tanke om å flytte seg for oss som er kjent, og synes det blir litt sakte.
Min oppfordring i dag blir derfor: slipp i det minste køa forbi!

Mandag


De første dagene i uka var jeg og Trond på jobb.
Med deilig vær og svaner som flyter forbi utenfor,
er det nesten rart at jeg fikk gjort mye fornuftig på jobb.
På kvelden var vi på øvelse med revygruppa,
det er håp om at det blir revy om en måneds tid.

Tirsdag


Etter jobb dro Amanda, Trond og jeg en tur til Bergen,
for å få gjort litt påskehandel sånn i siste liten.
Det var lurt - alt var jo på salg!
Deilig middag på Egon ble det også på oss.
Mens Maia var hjemme og lagde til ungdomsklubb.

Onsdag


Det var så vidt vi kom med ferja fra Rutledal,
siden Trond måtte komme hjem før vi dro avsted.
Men et par timer senere var vi vel fremme,
og barna gikk rett i påskemodus med Keppla,
og alt annet de forbinder med påskeferie hos bestemor.

Torsdag


Mamma hadde planlagt meny for hele påsken,
og serverte deilig sosekjøtt til middag på skjærtorsdag.
Barna koste seg sammen med venner,
Jeg fikk også besøk av snille Mona,
som også lånte oss klær til Amanda, siden kofferten hennes stod igjen hjemme.

Fredag


Langfredag ble ekstra lang fordi vi var uten elektrisitet store deler av dagen.
Det var brann i en transformator, som heldigvis ble slukt fort.
Tante Aud var snill, og lot oss låne bånd til Snøball,
siden jeg hadde klart å glemme også dette hjemme.
Jammen godt vi har venner og familie som redder glemske meg.

Lørdag


Påskeharen kom på besøk på påskeaften også i år.
Med 24 små og 12 litt større egg i hagen 
tok det likevel ikke lange stunda før de 7 barna hadde funnet alle.
Amanda og Mathilde hadde årets påskeshow,
som ser ut til å bli en påsketradisjon, det også.

Søndag


Vi våknet til noe grått vær i dag på første påskedag. 
Det har nok gjort sitt til at mange dro hjem i dag,
og dermed til at ferjene har vært fulle av biler hele dagen.
Jeg ble noe frustrert over bilen som var først på land fra første ferja,
for å kjøre i sakte kø i 3 mil bak en "bysludd" var faktisk helt unødvendig.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar