Årsoversikt

søndag 2. desember 2018

Uke 48 2018 - Adventstiden er her, med nisser, lys og masse kos!

Så var adventstiden over oss - igjen - med alt det fine som følger med i dagene fremover mot jul. Her i huset medfører dette blant annet at vi får besøk av (til nå) 5 nisser som finner på mye rart og mye fint i tiden frem til jul. Det skriver jeg om i "adventsbloggen" vår, noe som vel må kalles en tradisjon her i hjemmet når det nå er sjette året på rad at vi har besøk av nisser, og blogger oss gjennom adventstiden. I år kom nissene 30. november, et etterlengtet besøk fra Rune sin side, som nok er den som har gledet seg aller mest til besøk.

Dagene denne uken har for det aller meste gått med til forberedelser til adventstiden. Jeg har laget ikke mindre enn 6 pakkekalendere, det har blitt en tur til Åsane sammen med mamma for innkjøp av de siste kalendergavene, vi har vært på førjulsfilmkveld på ungdomshuset, og jeg har fått sydd en hel masse i helgen. Og så har vi jo vært på jobb også, og med fullt program på ettermiddagene, så er i alle fall ikke huset ryddet, vasket og klart for julefeiring, kan du tro. Men det blir nok jul likevel, det sørger nok nissene våre for, skal du se.

Vakre snøkrystaller fanget med Tronds mobilkamera.
Jeg skulle ønske vi kunne fylle litt av julestemningen i krukker og åpne en krukke hver måned.


Ettermiddagene denne uka har for det aller meste, for min del, vært brukt til å lage pakkekalendere. Det går litt tid å pakke inn 144 små gaver, selv om jeg hadde kjøpt inn noen gaveposer. Mandag og tirsdag jobbet jeg med kalenderen til Åse, siden den måtte sendes nedover til henne i Sokndal, og dermed måtte bli ferdig litt tidligere enn de andre, som jo "bare" måtte være klare til lørdag morgen.


Innimellom pakking av kalendergaver har jeg holdt på med å sy diverse som jeg plutselig oppdaget at måtte være klart til neste uke. For når det skal lages diverse kostymer til "Plutti Plutti Plott", og i tillegg 2 ballkjoler til de to som forhåpentligvis skal på juleball neste fredag, så krever visst også det litt tid. Jeg tror jeg seriøst må lære meg å ikke planlegge så fryktelig mye.

Kalenderen til Åse ble ferdig montert og pakket klar for sending på tirsdag, men jeg fikk jo ikke sendt den før på onsdag, så jeg var litt bekymret for at den ikke skulle rekke frem til tide, særlig nå, som det ikke leveres post på lørdager lengre.


Siden både jeg og mamma manglet noen pakker til pakkekalendrene vi skulle lage, så hadde vi avtalt at vi skulle ta turen til Åsane på onsdag. Jeg avspaserte noen timer etter lunsj, slik at vi kunne komme oss avsted litt tidligere, og få litt mer ut av kvelden. Det ble en koselig ettermiddag sammen med mamma, der vi fikk ordnet litt og kos oss masse sammen.


Den fjerde dagen i uka brukte jeg til å pakke inn - ikke 125 kalendergaver, som jeg har skrevet på bildet - men 120 kalendergaver. Barna og Trond får hver sin pakkekalender, og så får Snøball sin egen, selv om det helst er godbiter hun får, og er veldig fornøyd med. Hun oppdaget plutselig posen med sine gaver, og luktet og snuste som bare det, og ville nok helst ha åpnet alle sammen med en gang om hun hadde fått lov.



Og tenk, så kom pakkekalenderen min fra Åse frem på fredag, og hennes kom frem til Haua samme dag, selv om vi begge altså sendte dem på onsdag. Det er litt imponerende at Posten klarer å være så effektive så kort tid før jul! All ære til dem! Snøball kjente tydeligvis igjen luktene i esken som kom fra Åse, hun snuste og snuste og lette og lette etter Perro, hennes bestevenn. Men hun ble nok skuffet, for det var jo ingen Perro i esken, bare en stor og flott pakkekalender til meg.

Fredag var vi på filmkveld på ungdomshuset, og Rune var på barnediskotek før det. Kjekt med litt som skjer også før selve adventstida har begynt! Og så kom nissene på besøk, men det får du lese om i adventsbloggen.


Og så kom den etterlengtede første desember, eller første juledag, som Amanda har kalt det hele uken. Det er ikke vanskelig å få barna ut av sengene når de vet at det venter en kalendergave på dem, og så må de ut av sengene i full fart for å lete etter nissene, og hva de har funnet på i løpet av natten.

I går var Trond og jentene på juleverksted på ungdomshuset, mens jeg klipte og sydde nissekostymer. Og så rakk vi å se to julefilmer, og kose oss litt med lørdagsmiddag, så jammen ble den en innholdsrik første desember.


Og i dag har jeg bare fortsatt med å sy. Nå er tre nissekostymer klare for "Plutti Plutti Plott", og 2 ballkjoler er klipte, og klare for å settes sammen, om jeg bare forstår syveiledningen, som er på dansk. Og mens jeg har sydd, har Trond lett frem diverse lys, selv om de ikke helt har kommet opp enda, så er vi i alle fall "på gang" der også. Og så har vi tent det første lyset i adventsstaken, og sunget "Tenn lys" nå rett før barna la seg, for det hadde vi nesten glemt.

Det er en deilig tid vi er inne i nå, med mye lys og mye kos. Så får vi forsøke å ikke la julestresset få tak i oss, men heller tenke at jul, det blir det, uansett om vi er klare eller ikke. Det viktigste er at vi har det kjekt sammen. 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar