Årsoversikt

søndag 25. november 2018

Uke 47 2018 - Nå nærmer det seg jammen jul!

I går var det akkurat en måned igjen til julaften, og dermed er jeg vel omtrent der jeg pleier å være på denne tida av året - litt småstressa for alt som skal på plass før jul, og samtidig godt igang med å glede meg til adventstid og julefeiring. Trond kaller meg "jule-fantast", jeg plasserer meg sammen med Nemi, som synes at det bare er helt fantastisk gøy med alt som er jul, samme når på året det dukker opp, og hva det er. Julebrus i butikken i september? Hurra! Adventslysene kommer opp i oktober? Yes! Jeg er med, uansett, for jul er og blir ensbetydende med gøy og kos!

Siden Amandas fødselsdag ble godt overstått for en uke siden, så har vi dermed (endelig) kunnet starte forberedelsene til årets adventstid og julefeiring. Og så er det sånn, da, at noen synes at vi er sent ute, og har mast om ønskelister i flere måneder allerede, mens andre synes det fremdeles er alt for tidlig å tenke på jula enda. Jeg tenker nå helst at alle bør få gjøre det slik som de vil selv, om de vil starte sent eller tidlig, og irritere seg over eller glede seg over julepynten, når den dukker opp i butikkene. Jeg har bare en forespørsel til dem som har det litt travelt; om de har tenkt å gjøre seg ferdig med selve julefeiringen i god tid også, så må jeg få beskjed, for jeg er ellers som regel litt sent ute også med julehandelen.

Vi legger bak oss en kald, men fin uke med mange fine soloppganger og -nedganger.
Den som ikke har julen i sitt hjerte, vil aldri finne den under et tre.


 Uken startet med en rolig dag på jobb der jeg fikk unna endel papirarbeid, og ellers fikk begynne på prosessen med å ta meg inn igjen etter at det også på jobb gikk litt "i ett" de siste ukene. Med vaktuke - noen dager på jobb - en uke ferie - noen dager på jobb - vaktuke, så har det nemlig ikke blitt mye tid til å få gjort alt det som en ikke rekker å gjøre i løpet av travle arbeidsdager. Så mandag var en kjærkommen mulighet til å komme seg litt mer ajour, selv om det fortsatt gjenstår litt å ta igjen.

Jeg frøs veldig på mandag på kontoret. Ikke så rart, kanskje, for da jeg sjekket varmeovnen inne på kontoret mitt så stod den bare på 10 grader. Brr. Gjett om den ble skrudd opp igjen ganske så fort, da!


Etter litt over en uke med forberedelser til Harry Potter bursdag så har det vært litt mer kaos i hus enn det pleier å være den siste tida. Ettermiddagene denne uka har jeg derfor forsøkt å bruke til å få litt mer orden i hus, med noe varierende hell. Det har jo ikke stoppet oss fra å ta pauser og for eksempel se en episode eller to med "Big Bang Theory". Men målet er i alle fall å få orden på hus og hjem før det blir julefeiring, for julevask, det må vel gjøres i hus?

Rune var ellers på skyting på tirsdag ettermiddag, og gjør det fortsatt ganske så bra, så det ser ut til at han kommer til å fortsette med dette videre.


Ukens tredje dag var det like nydelig vær som de andre dagene denne uka. Trond har flott utsikt ut Fensfjorden fra jobben sin, her har han tatt bilde mot Skipavika og båtene som lå der. På min jobb var det tid for visitt på sjukeheimen og så mer papirarbeid på kontoret etter det. 

Ettermiddagen brukte vi til å fortsette på prosjektet med å finne igjen huset. Jeg lette etter saksa som jeg bruker til å klippe Snøball med, så hele stua ble ryddet i leteaksjonen, helt til Amanda kom på at hun jo hadde den saksa oppe på rommet sitt, for hun hadde lånt den for å klippe noe helt annet enn hundehår en dag hun hadde behov for en saks.


Jeg har alltid hatt litt lyst til å feire "Thanksgiving". Ikke fordi jeg nødvendigvis er så amerikanisert, selv om jeg kanskje er litt av det også, men mest fordi jeg elsker enhver unnskyldning til å ha en feiring. Så selv om torsdag er en travel nok dag for oss her i hus, så insisterte jeg på å lage kalkunmiddag. Nå tok det litt lengre tid enn jeg skulle tro å steke kalkunen, så det ble middag med tilbehør først, og siden kalkun med gjenoppvarmet tilbehør en god times tid seinere. Og så hadde jeg klart å glemme hele Waldorfsalaten, den kom jeg på først da Rune bemerket at den helst burde være med når vi skal spise kalkun på første juledag.


Fredag var jeg på fagdag for kriseteamet på Matre på dagen. Dermed ble det greit å ta turen videre mot Knarvik og Åsane etter endt fagdag, for å få handlet inn mest mulig til barnas pakkekalendere til advent. Trond hadde vært hos tannlegen i Knarvik, så jeg plukket han opp der. Det eneste jeg ikke helt hadde tenkt på, var at det var "Black Friday". Rare Norge, som har "Black Friday", og "Black Week", men ikke feirer "Thanksgiving". 

Vel, vi fikk vel noen ok rabatter og noen tilbud på ting vi likevel hadde handlet til kalenderene, og så var vi selvsagt en tur på Stoff og Stil for å "snope" litt, og kjøpe stoff til årets juleballkjoler til jentene, men ellers var det lite "kjøpsfest" på Trond og meg. 


Fredag kveld fikk vi besøk av mamma/bestemor, som var så snill at hun kom for å være sammen med barna her i hus mens Trond og jeg dro på julebord med overnatting på Skjerjehamn i går kveld og i natt. Vi hadde fått et flott rom rett opp en trapp fra selskapslokalet, og det var skikkelig deilig å bare kunne gå og legge seg når jeg ble for trøtt i natt.

Det ble en koselig kveld i godt selskap med arbeidskollegene til Trond. Maten var skikkelig god, og jeg var særlig fornøyd med dessertbordet, der vi fant både kaker, de vanligste juledessertene, og en stor skål med smågodt! Så da ble det fisk til dessert, og så litt krokodille, da.


Dermed startet vi dagen til denne flotte utsikten ut vinduet på Skjerjehamn. Vi rakk frokosten, og kom oss avsted rundt klokka elleve, og ankom Eivindvik litt før 12. Omtrent da kom vi på at Rune skulle i fødselsdagsselskap klokka 12, så det var bare å kaste seg rundt, og få gutten kledd og klar for selskap. Det gikk ganske bra, vi var bare et par minutter forsinket, så det må vi være fornøyd med.

Dagen har ellers blitt brukt til å slappe av. Eller kanskje egentlig; å ta seg inn igjen etter gårsdagens julebord. Vi har kost oss med rester etter gårsdagens taco-middag, og så har jeg lett frem mønster til to juleballkjoler og noen nissekostymer i tillegg, for det er jo alltid noe som skal sys i disse dagene før jul. Jammen er det godt at vi enda har en måneds tid igjen til alt skal være klart! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar